FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
JURIDISK FAKULTET, UNIVERSITET I OSLO Et helhetlig diskrimineringsvern Presentasjon av forslag til grunnlovsvern for diskrimineringsforbudet og samlet.
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samarbeid om idrettsarrangementer v/advokat Tomas Kristensen
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Europeiske trender og utviklingstrekk
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Styresett og demokrati i Norge
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Markedsstruktur - teori og empiri
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Helene Bank spesialrådgiver Ta tjenestene tilbake – det politiske handlingsrommet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Oppgavegjennomgang EØS v/13
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Matkjedeutvalgets analyseramme
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Offentlige anskaffelser og kampen mot sosial dumping Nei til EUs faglige konferanse Oslo, Roar Eilertsen De Facto.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser
Om reguleringer Randbemerkninger til
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans Petter Graver

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS-rammene •Forbud mot forskjellsbehandling pga nasjonalitet •Forbud mot restriksjoner på markedsadgang •Likebehandling av offentlige og private aktører i markedet

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Drivkreftene •Nedbygging av favorisering av nasjonale kommersielle aktører •Oppbygging av markeder som ikke fungerer konkurransevridende •Ideologiske faktorer: New Public Managment: –Konkurranse øker effektiviteten –Markedsøkonomiske virkemidler styrker økonomistyringen i offentlig sektor

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Virkemidler i EU/EØS •Objektive, gjennomsiktige og overprøvbare prosedyrer –Gjelder offentlige tiltak som berører markedsaktører –Rettspraksis, anskaffelsesregler •Åpning av markedsadgang –Begrensninger må begrunnes og ikke gå lengre enn formålet –Rettspraksis og tjenestedirektivet

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Handlingsrommet •Skille mellom –Tjenester som det offentlige selv forbruker i sine aktiviteter –Tjenester som tilbys private •Egenregi •Tjenester av offentlig interesse

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Egenregi •Anskaffelsesreglene og egenregi: –Anskaffelsesreglene regulerer opptreden når det offentlige velger å opptre i markedet, men pålegger ikke det offentlige å gjøre det •Egenregi: tjenester som utøves under det offentlige organets kontroll og som i det vesentlige leverer til det offentlige –Kjerne: det skal ikke være en kommersiell aktør, og aktøren skal ikke opptre i markedet –Felles kontroll (IKS) er ok

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Utfordringer ved egenregi •NPM: tjenesteytende organer organiseres ut som selvstendige rettssubjekter –Er kontrollen sammenlignbar med kontrollen over egne enheter? –Er private aktører involvert på eiersiden? –Opptrer aktøren i markedet som tjenesteleverandør? •Konklusjon: Fristilling er vanskelig å forene med egenregi og fører som regel til at anskaffelsesregelverket kommer fullt til anvendelse

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tjenester av offentlig interesse •Tjenester av offentlig økonomisk interesse –”kollektive goder” dvs. tjenester som vanskelig produseres av markedet pga for høye transaksjonskostnader (havne- og transportanlegg, renovasjon) mangelfull informasjon (helse- og utdanning) og stordriftsfordeler/monopolisering •Ikke-økonomiske tjenester av offentlig interesse –Utdanning, helse, sosiale tjenester, kultur

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Direktivet og tjenester av allmenn økonomisk interesse •Slike tjenester er unntatt fra kravet til fri bevegelighet –Men mange er regulert i egne direktiver •MS bestemmer hva som er av ”almen økonomisk interesse innenfor rammene av artikkel 36 i EØS-avtalen –Dvs. krav til ”tvingende alment hensyn” og forholdsmessighet •”Overdragelsen af en sådan opgave bør ske ved en eller flere retsakter, hvis udformning bør fastsættes af den pågældende medlemsstat, og hvori den særlige opgaves nøjagtige karakter er angivet” –Dvs. kommunene er avhengig av statens politikk på området

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Særlige utfordringer •Hva som er i ”allmenn interesse” har store innslag av politikk –Tjenestepensjoner: fra individuell til allmenn interesse –Radio/TV: fra allmenn til individuell/kommersiell interesse •Teknisk/økonomisk utvikling påvirker graden av markedssvikt –Utvikling i betalingssystemer kan minske transaksjonskonstnader –Ny og billigere teknologi og endret regulering kan svekke monopolfare •Konklusjon: feltet ligger ikke fast

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Ikke-økonomiske tjenester av offentlig interesse •Unntatt fra tjenestedirektivet •Utfordringer: –Mangler en klar definisjon på hva det er –Avgrensning mellom økonomisk og ”ikke- økonomisk” kan være vanskelig •Helsetjenester •Pensjoner og forsikringsordninger •Pleie- og omsorg •Barnevern

FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Oppsummering •EØS respekterer handlingsrommet for at det offentlige selv utfører tjenester uten konkurranse ved: –Egenregi –Kollektive goder og markedssvikt –Ikke-økonomiske tjenester av allmenn interesse •Staten øver med sin politikk stor innflytelse på –Graden av NPM –Hva som defineres som offentlig oppgave og allmenn interesse •Feltet ligger ikke fast pga endringer i økonomiske, teknologiske, sosiale og politiske forhold hjemme og i EU