Valdres Destinasjon AS
Visjon ”Valdres Destinasjon skal være et verktøy for at Valdres blir den ledende helårs- destinasjonen i Norge” Visjonen er grunnmuren i alt vi gjør!
Organisasjonens historikk 1888 Stifting 1933 Forsøk på å stifte felles Turisttrafikkomitè for Vest-Oppland som motvekt til Vestnorske Turisttrafikkomitè - realitet først i 1965 1960-tallet Første helårsansatte turistsjef Land-kommunene gikk ut i protest mot satsingen på E-68 1960-70 Omorgansiering det offentlige kom inn 1970-80 Omorganisering Skiftende rammer fra det offentlige (fylket) styrer utviklingen mot sentralisering 1980-90 Etablering av fylkesdekkende Oppland Reiseliv 1997 Omorganisering Desentralisering ved etablering av dest.selsk. i Valdres (fylkeskomm. Infrastrukturmidler) RVJ ble et AS Målsetting om felles markedsføring regionalt finansiert av dest.selsk. (Hana-modellen) 2003 Omorganisering Felles regional administrasjon gjennom prosjekt 2006 Valdres Destinasjon AS
Reiselivets organisering fra 2006 Valdres Destinasjon AS ”Verktøy for næringen” Fokus på å være næringens redskap. Oppgaver i tråd med etterspørsel fra næringen.
Eierfordeling/aksjeinnskudd Destinasjons-selskap: Eierandel Innskudd aksjekapital Sør-Valdres Utvikling BA 17 % 119.000 Destinasjon Midt-Valdres AS 33 % 231.000 Beitostølen Utvikling BA Filefjell Reiseliv AS Etnedal kom inn i 2009.
Eiere/ medlemmer Ca. 180 bedrifter betaler næringsbidrag Ca. 80 er overnattingsbedrifter Resterende bedrifter er fra nesten alle næringer der turisme og hytter er viktig Men mange gratispassasjerer
Finansiering (09) Medlemmene 1 mill Kommunene 2,1 mill Fylkeskommunen 1,5 mill (infrastruktur, stier/sykkel, web, internasj.markedsføring) Innovasjon Norge 500.000 (fellesgode) DA 700.000 (siste år 09) VNK 650.000 (fellesgode, stier, festivalkontor)
Styret Består av 6 medlemmer fra næringslivet. 4 er valgt fra eierselskapene og 2 er fritt valgt
Ansatte Daglig leder/ administrasjon Prosjekt- og områdeansvarlige 1 ansatt for trafikkskapende arbeid / Avinor Valdres Turistkontor Lærling
Valdres “Norges ledende helårsdestinasjon” Valdres kjennetegnes ved; Mangfold og variasjon, året rundt Natur- og kulturopplevelser
Valdres Destinasjons virkeområder Turistinformasjon Produktutvikling Markedsføring
Turistinformasjon Valdres Turistkontor, Fagernes Driften av turistkontorene på Beitostølen og Filefjell er satt ut på oppdrag Beitostølen Filefjell Bagn (sesong)
Produktutvikling ”Valdres Rundt” – til fots, på ski eller sykkel Langsiktig satsing fra 2002. Produkter som Valdres skal bli best på Skilting og tilrettelegging av løyper og stier: Turløyper vinter Valdres Rundt – utvikling Etablering og samarbeid med løypelag Nasjonal pilot fellesgodefinansiering Sykkel Sykkel-web Vandring/Turstier Samarbeid med kommunene og VNK
Reiseliv
Markedsføring Områdeprofilering Kataloger Kampanjer Internett (www.valdres.no /Reiseliv) Tellus www.fjellnorge.no Messer/Arrangementer Media og press Kataloger Sommer/Vinte Kampanjer Innovasjon Norge Norske Spor Fjellnorge - Fjordnorge
Kommunikasjon Lokalpresse Magasin Annonser Lokalradio Brosjyre Velforeninger – Hytteaviser Internett – reiseliv - regionalt – kommunalt Sosiale media Matrikkelen – Eiendomsregisteret (GAB)
www.valdres.no/reiseliv
- et kompetanseprogram for ”service” personale i Valdres
Valdres Natur- og Kulturpark Valdres Destinasjon AS Valdres Matforum BA Valdreskvalitet BA
Målet med Valdresvert-kursene Bidra til å underbygge kvalitet og markedsføre merkevaren Valdres Ved å Informere, motivere og gi mer kunnskap til alle som jobber med service i Valdres. Bedre samarbeidet og nettverk på tvers av næringene Bedre utnytte hverandres kompetanse/ressurser. For å Øke omsetning, servicegrad og inntjening for den enkelte Styrke Valdres som arbeids-, bo - og serviceregion