Valdres Destinasjon AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biogass på gårdsnivå i Midt-Norge – regionalt nettverk og FoU-satsing
Advertisements

Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Innovativ Fjellturisme – bakgrunn for egne meninger
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Lofoten, medlemsmøte John-Steve Linløkken Markedsstrategisk Leder 11. Oktober 2012.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
12 Jeg er gründer.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Innovasjonssenter Gløshaugen
Hovedprosjekt Sjusjøen «Destinasjon Sjusjøen – ski, sykkel og sti»
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Kongsbergregionen Regional Innovasjon .
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Medlemskap og mangfold
Hyttemøte med Hol Kommune 23. Februar 2013 Christine Neumann
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
Kristiansand – Byen som drivkraft
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Gauldalskonferansen 2011 Gunnar Sund
Leverandørnett Ormen Lange
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Plan for kompetanse og identitet
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
Endres i topp-/bunntekst1 Finnmark fylkeskommune - Finnmark fylkeskommune - Dagens strategier – hvilke endringer ser en vil komme? Per Øyvind.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Hytte i Valdres – Et verdiskapningsprogram. Initiert av VNH (forprosjekt) Bestilt av VNK – Valdresrådet Finansiert av KMD.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
xxx 1.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Regionale forskningsfond
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
REGIONALPARK HALDENKANALEN
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Valdres Destinasjon AS

Visjon ”Valdres Destinasjon skal være et verktøy for at Valdres blir den ledende helårs- destinasjonen i Norge” Visjonen er grunnmuren i alt vi gjør!

Organisasjonens historikk 1888 Stifting 1933 Forsøk på å stifte felles Turisttrafikkomitè for Vest-Oppland som motvekt til Vestnorske Turisttrafikkomitè - realitet først i 1965 1960-tallet Første helårsansatte turistsjef Land-kommunene gikk ut i protest mot satsingen på E-68 1960-70 Omorgansiering det offentlige kom inn 1970-80 Omorganisering Skiftende rammer fra det offentlige (fylket) styrer utviklingen mot sentralisering 1980-90 Etablering av fylkesdekkende Oppland Reiseliv 1997 Omorganisering Desentralisering ved etablering av dest.selsk. i Valdres (fylkeskomm. Infrastrukturmidler) RVJ ble et AS Målsetting om felles markedsføring regionalt finansiert av dest.selsk. (Hana-modellen) 2003 Omorganisering Felles regional administrasjon gjennom prosjekt 2006 Valdres Destinasjon AS

Reiselivets organisering fra 2006 Valdres Destinasjon AS ”Verktøy for næringen” Fokus på å være næringens redskap. Oppgaver i tråd med etterspørsel fra næringen.

Eierfordeling/aksjeinnskudd Destinasjons-selskap: Eierandel Innskudd aksjekapital Sør-Valdres Utvikling BA 17 % 119.000 Destinasjon Midt-Valdres AS 33 % 231.000 Beitostølen Utvikling BA Filefjell Reiseliv AS Etnedal kom inn i 2009.

Eiere/ medlemmer Ca. 180 bedrifter betaler næringsbidrag Ca. 80 er overnattingsbedrifter Resterende bedrifter er fra nesten alle næringer der turisme og hytter er viktig Men mange gratispassasjerer

Finansiering (09) Medlemmene 1 mill Kommunene 2,1 mill Fylkeskommunen 1,5 mill (infrastruktur, stier/sykkel, web, internasj.markedsføring) Innovasjon Norge 500.000 (fellesgode) DA 700.000 (siste år 09) VNK 650.000 (fellesgode, stier, festivalkontor)

Styret Består av 6 medlemmer fra næringslivet. 4 er valgt fra eierselskapene og 2 er fritt valgt

Ansatte Daglig leder/ administrasjon Prosjekt- og områdeansvarlige 1 ansatt for trafikkskapende arbeid / Avinor Valdres Turistkontor Lærling

Valdres “Norges ledende helårsdestinasjon” Valdres kjennetegnes ved; Mangfold og variasjon, året rundt Natur- og kulturopplevelser

Valdres Destinasjons virkeområder Turistinformasjon Produktutvikling Markedsføring

Turistinformasjon Valdres Turistkontor, Fagernes Driften av turistkontorene på Beitostølen og Filefjell er satt ut på oppdrag Beitostølen Filefjell Bagn (sesong)

Produktutvikling ”Valdres Rundt” – til fots, på ski eller sykkel Langsiktig satsing fra 2002. Produkter som Valdres skal bli best på Skilting og tilrettelegging av løyper og stier: Turløyper vinter Valdres Rundt – utvikling Etablering og samarbeid med løypelag Nasjonal pilot fellesgodefinansiering Sykkel Sykkel-web Vandring/Turstier Samarbeid med kommunene og VNK

Reiseliv

Markedsføring Områdeprofilering Kataloger Kampanjer Internett (www.valdres.no /Reiseliv) Tellus www.fjellnorge.no Messer/Arrangementer Media og press Kataloger Sommer/Vinte Kampanjer Innovasjon Norge Norske Spor Fjellnorge - Fjordnorge

Kommunikasjon Lokalpresse Magasin Annonser Lokalradio Brosjyre Velforeninger – Hytteaviser Internett – reiseliv - regionalt – kommunalt Sosiale media Matrikkelen – Eiendomsregisteret (GAB)

www.valdres.no/reiseliv

- et kompetanseprogram for ”service” personale i Valdres

Valdres Natur- og Kulturpark Valdres Destinasjon AS Valdres Matforum BA Valdreskvalitet BA

Målet med Valdresvert-kursene Bidra til å underbygge kvalitet og markedsføre merkevaren Valdres Ved å Informere, motivere og gi mer kunnskap til alle som jobber med service i Valdres. Bedre samarbeidet og nettverk på tvers av næringene Bedre utnytte hverandres kompetanse/ressurser. For å Øke omsetning, servicegrad og inntjening for den enkelte Styrke Valdres som arbeids-, bo - og serviceregion