Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Advertisements

Praktisk info til prosjektkunder
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Innovasjon Norge Aktuelle finansieringsordninger
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Bergny Dahl Frokostmøte 19 oktober Bergny Dahl
Dialogkonferansen Bergen Avdelingsleder Rita Brokstad
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Del 2: Personlig økonomi.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Forretningskonsept og forretningsplaner
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Innovasjon Norge – bygdeutviklingsmidler Gartnerdagene, Gjennestad 23
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Den anbefalte banken! Presentasjon på RAFF Seminar V Erik M Throndsen.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus SkatteFunn Vigdis Tuseth, Innovasjon Norge Levanger 11.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
SMÅSKALAMAT Noen eksempler på hvordan Innovasjon Norge kan bidra Gunnar Kvernenes, IN Troms.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Arve Solheim CruSiN AS.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mer om studentbedrift forretningsplan
Reach for Change Impact Coffee 27. mai Reach for Change – kort oppsummert 2 Hvem er Reach for Change? –Stiftelse som støtter sosiale entreprenører.
Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Miljøseminar akvakultur Florø, februar 2016 Egil H. Ytrøy, finansieringsrådgjevar IN.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Finansiering.
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Presentasjon av forretningsplan
Årsaker til økonomisk vekst
Innovasjon Norge Solenergi Verdiskapingsprogrammet for fornybar energi i landbruket – VSP (tidligere Bioenergiprogrammet) Kalnes Anders Fugleneb.
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen 12.11.2013

Innovasjon Norge Vi skal realisere verdiskapende næringsutvikling i hele landet Flere gode gründere Flere vekstkraftige bedrifter Flere innovative næringsmiljøer Innovasjon Norge er en organisasjon som er eid av staten og fylkeskommunene - og formålet vårt er å realisere verdiskapende næringsutvikling i hele landet. Vi har kontorer i alle fylkene rundt om i landet, og i cirka 30 land rundt om i verden. Dette er her illustrert ved bilder av leder for kontoret i San Francisco – Anne Worsø, og en av de ansatte ved kontoret vårt i Tokyo Yoji Isihara. Formålet til de såkalte utekontorene våre er å bistå norske bedrifter som skal utenlands, for å finne partnere, investorer eller kunder. Hovedkontoret Distriktskontorer http://www.innovasjonnorge.no/Finansiering/IFUOFU/IFU-nettverket-pa-vare-fylkeskontorer

Våre tjenester Grundere Innovasjons- miljøer Finansiering Profilering Kompetanse Nettverk Rådgiving Innovasjon Norge har 5 ulike tjenester som vi tilbyr våre kunder. Innenfor hver av de fem er det mange ulike tilbud. Og de fem er Profilering, Kompetanse, Rådgving, Nettverk og Finansiering Innovasjons- miljøer Grundere 3

UTVIKLING/OMSTILLING Finansiering UTVIKLING/OMSTILLING Tilskudd/skattefunn Tilskudd/skattefunn Kurven viser akkumulert kontantstrøm gjennom de fire utviklingsfasene. I de to første fasene har man ennå ikke et salgbart produkt, og kostnadene er vanligvis langt større enn inntektene. Når årlige inntekter bli større enn kostnadene snur kurven. Innovasjon må/bør på sikt gi positiv likviditet og økonomisk lønnsomhet. Innovasjon vil gjenom ulike tjenester, aktiviteter og samarbeid med andre bidra til å redusere å redusere tid og ressursforbruk fra ide til lønnsomhet. IFU/OFU Risikolån/garantier Lavrisikolån/garantier

Etablerertilskudd - Målgruppe Etablerertilskuddet kan kun innvilges til bedrifter, dvs at søker må ha etablert et foretak.    Tilskudd kan innvilges forretningsideer/konsept med stor nyhetsverdi og potensial for høy vekst og verdiskaping i Norge. Det er en forutsetning at bedriften er 0-5 år gammel 

Egenfinansiering For enkeltmannsforetak kan “egeninnsats” (ubetalte timer) være en del av kostnadsgrunnlaget. For aksjeselskap (og andre selskapsformer) kan “egeninnsats” fra personer ansatt i selskapet inngå som en del av kostnadsgrunnlaget, forutsatt at det foreligger en lønnsavtale. Innovasjon Norge kan imidlertid ikke finansiere kostnader i et aksjeselskap som ikke regnskapsføres og innberettes.” Etablerertilskuddet kan normalt finansiere inntil 50 % av godkjente kostnader.

Etableringsfasen Dette tilskuddet går til videre utvikling av forretningsidé, forretningsmodell, forretningsplan, nyhet søk/markedsavklaring, nettverksbygging og økt kompetanse innen forretningsutvikling. Produktutvikling og andre aktiviteter og tiltak som kan bidra til utvikle bedriften i samsvar med målsettingene for etablerertilskuddsordningen, kan det også søkes om tilskudd til. Det kan gis tilskudd på inntil kr 300.000.

Markedsintroduksjonsfasen Tilskuddet dekker tiltak/aktiviteter knyttet til markedsintroduksjon, markedsanalyser, samarbeid med pilotkunder, design og test av produkt eller tjeneste samt videre utvikling av produkt/tjeneste, merkevare og IPR-strategi, kompetanse, nettverk, samt introduksjon av produkt eller tjeneste internasjonalt. Tilskudd gis som hovedregel inntil 300.000 kroner, men det er mulig å søke om inntil 600.000 kroner.

Søkeren Vi vurderer; om søker vil være i stand til å utvikle forretningsideen og drive virksomheten (bl.a. ut fra utdanning, praksis og personlige egenskaper) motivasjonen for etableringen forventninger (realistisk ?) økonomisk evne (innhenter kredittopplysninger)

Forventninger til søknaden Bedriftens styrker og utfordringer må beskrives Markedet må analyseres: Hvor stort er det? Hvordan er betalingsvilligheten? Hvem er de første kundene? Hvordan skal disse nås? Hva er de viktigste utviklingstiltakene? Hvilke milepæler og mål har bedriften på kort og lang sikt? Etablerertilskuddet kan utgjøre inntil 50% av godkjente kostnader. Søker må sannsynliggjøre fullfinansiering.

Prioriteringer i Sør-Trøndelag HØYT PRIORITERT: Nyskapende prosjekter med potensial for et internasjonalt marked En person eller team med potensielt stor gjennomføringsevne og sterk motivasjon til å skape en vekstbedrift LAVT PRIORITERT: Etableringer basert på produksjon av tradisjonelle produkter/tjenester

Støttes ikke Virksomheter innen: Detalj-/agentur-/engroshandel Import Transport Finansielle tjenester Frie yrker (advokat, lege, tannlege, kiropraktor osv.) De fleste helse-/sosialtjenester Konsulentvirksomhet/bedriftsrådgivning Forfatter- og kunstnerisk virksomhet Hobbyvirksomhet (basert på drift i fritiden) Oppstart av franchiser Etablerertilskudd gis heller ikke til allerede etablerte virksomheter eller til overtakelse av eksisterende virksomhet.

Mentortjenesten for gründere Målgruppen for tjenesten er daglig ledere av registrerte gründerbedrifter i bedriftsutviklings- og markedsintroduksjonsfasen. Daglig leder får tilbud om en strategisk mentor basert på ”en-til-en” samtaler. Daglig leder får dekket kostnadene til en mentor på inntil Kr. 50 000,- - Ca 40 timers rådgivning. Tilskuddet betales ut etterskuddsvis. Innholdet i samtalene vil variere etter behov, men skal være av strategisk karakter. Mentoren skal ikke være en praktisk hjelper.

Eksempel på kompetanse-/nettverkstjeneste Tech Incubator – TINC Utviklet av Innovasjon Norge San Francisco Tilbudet har som formål å gi tidlig-fase teknologi start-ups nødvendig kunnskap og erfaring for å oppnå høyere vekst, raskere 10 starts-ups vil få tilbud om å bo og jobbe ca. en måned i en inkubator i San Francisco eller Silicon Valley Jeg har litt lyst til å nevne et relativ nytt tilbud Innovasjon Norge har utviklet - dette innenfor nettverks- og kompetansetjenestene våre TECH INCUBATOR Utviklet av IN SF Målet er å gi tidlig fase teknologi start-ups kunnskap og erfaring for å oppnå høyere vekst raskere. Gjennom dette tilbudet får 10 start-up bedrifter muligheten til å bo og jobbe i en inkubator i San Francisco eller Silicon Valley, tett fulgt av mine kolleger der borte. I den første runden av TINC, som gikk av stabelen tidlig i sommer, var to bedrifter med fra Sør-Trøndelag. De var svært fornøyde med opplegget, og knyttet viktige kontakter og lærte mye som kan sette fart på utviklingen. Så med dette eksempelet vil jeg bare vise at Innovasjon Norge ikke er bare finansiering!

Vi gir lokale ideer globale muligheter visjon Visjon og formål Hvis vi sammenfatter visjonen og formålet vårt, kan vi si at ”Vi gir lokale ideer globale muligheter gjennom å utløse bærekraftige innovasjoner som gir økt konkurransekraft og attraktive arbeidsplasser. 16

Eksempel 1 Kan godkjennes for Enkelpersonforetak: Samme prosjekt i regnskapspliktig selskap:

Samme prosjekt i regnskapspliktig selskap: Eksempel 2 Kan godkjennes for Enkeltpersonforetak: Samme prosjekt i regnskapspliktig selskap: