Nor Lines – det unike transportsystem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Fremtidens Transportbehov
Diplomat Norge AS.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Arctic Sea and Rail Express
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Transport og transportutfordringer
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Kystverket.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Asak Miljøstein AS.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Fra regional flyplass til global aktør
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
PolCorridor Creating Europe’s Most Advanced Freight Transport Corridor Puls prosjektledersamling april 2003.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Utskrift av presentasjonen:

Nor Lines – det unike transportsystem. Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør.

100% Bra og solid eier. Største privateide og norskeide landsomfattende samlastsystem i Norge HK i Stavanger Voksende siden ”fristillelsen” fra NC Rammet av finanskrisen – sviktende volum, rater og resultat Omfordeling – mer spedisjonsomsetning. Stretegiske utfordringer. Land og sjø – organisering, strategiske samarbeid, organisk vekst >< oppkjøp. Ledelsesutfordringer: Fagfolk >< ledere

– det unike transportsystem. Hurtigruten Godsskip Landtransport Kollektiv godstransport på sjø – og land. Fullt integrerte løsninger – dør/dør. Spedisjon og oversjøisk transport.

Gods på Hurtigruten

Kvalitet, regularitet og sikkerhet God regularitet Kapasitet og fleksibilitet Høy frekvens – daglig med Hurtigruten Transporttid Sporing Håndteringskvalitet Offshoreprosjekter krever kvalitet

Track & Trace

Kirkenes Tromsø Narvik Bodø Ålesund Trondheims Bergen Stavanger Kristiansand Larvik Oslo Fredrikstads Lysekil Hirtshals København Hundested Grenå Fredericia Cuxhaven Rostock Gdynia Swinoujscie Gdansk Klaipeda Liepaja Riga Tallin Helsinki Åbo/Turku Eemshaven TOTALSYSTEM FOR TRANSPORT OG LOGISTIKK - med grunnlag i vår sjøtransportvirksomhet Halmstad Regulære ruter i nærsjøfart: Polen – Danmark/Sverige – Vest-Norge – Tromsø Holland – Tyskland – Oslofjorden – Vest-Norge – Kirkenes. Danmark – Oslofjorden – Vest-Norge – Hammerfest Finland – Baltikum – Danmark – Oslofjorden – Bergen Daglig: Hurtigruten Bergen-Kirkenes Landtransportløsninger på jernbane og bil.

NOR LINES bygger nye LNG drevne skip – effektiv og miljøvennlig godstransport. 200 vogntog eller 1 skip…... Byggekontrakt inngått Levering 2 skip 2013-14 Opsjon + 2 skip. Nor Lines har såpass tro på at vi vil får en postiv utvikling i sjøtransport, at vi har kontrahert 2 meget innovative skip, med design og utvikling av Rolls-Royce Marine, og ca. 50 % av kontraheringsprisen er norske leverandører, og i stor grad norsk nyutviklet teknologi. Imidlertid vil mangelfulle rammebetingelser medføre at skipene vil bli satt inn i andre trades, der også de positive miljøegenskapene til skipene blir verdsatt. Nytt skrogdesign kombinert med LNG drift gir store miljøfordeler. Spesialtilpasset NL ruter, men likevel fleksibilitet til annen trade.

Utvikling av kysten til et mer attraktivt fremføringsalternativ Et samarbeidsprosjekt mellom utvalgte havner, Hurtigruten ASA, Nor Lines AS, LTL og NHO Troms

Prosjektet Målsetting: ”bidra til at fremføring av gods langs kysten blir attraktiv, konkurransekraftig slik at man kan markedsandeler fra bil til sjø”. Visjon: ” gjennom økt aktivitet på sjø, bidra til at kystens næringsliv får forutsigbarhet i forhold til både inngående og utgående last, samt at dette utføres til konkurransedyktige betingelser”

Bakgrunn Fremføring av gods langs kysten er i stadig større grad utsatt for konkurranse Skipstrafikken taper terreng i forhold til transport med bil. Utvikling: Bil: Fra 1965 til 2012 ble den totale godsmengden med bil 3 doblet. Transportarbeidet i antall tonnkm er i samme periode 6 doblet Skip: I samme periode ble godsmengden på skip doblet, men utvikling i transportarbeid er at godset fraktes betydelig kortere enn før Bane: Målt i antall tonn noenlunde stabil i forhold til 1965. Transportarbeidet mer enn fordoblet

Bekymring/utfordring Båt/skip taper markedsandeler der dette ikke er naturlig Ytterligere reduksjon i godsmengder vil sannsynligvis tvinge frem en endret anløpsstruktur – noe som vil ha negative konsekvenser for næringslivet lands kysten. For å opprettholde dagens seilings- mønster med rutegående trafikk, MÅ godsgrunnlaget økes.

Historie Hurtigrutene har seilt langs kysten siden 1893, og mye av infrastrukturen for gods er bygd opp rundt disse anløpstedene. Rundt 1970 ble det etablert ny infrastruktur langs deler av kysten, som en følge av den satsing som Nord-Poolen gjorde gjennom etablering av regulær trafikk langs kysten Etter dette har lite skjedd, bortsett fra Svolvær, Sortland (nye terminaler) og Tromsø - midlertidig løsning i påvente av at Prostneset skal etableres som gods-og passasjerterminal.

Status Infrastruktur stort sett etablert rundt 1970, da tilpasset datidens behov og har tjent seg inn mange ganger. Dagens kunder har andre krav, både i forhold til temperaturregulert gods, teknologi, effektivitet og generell infrastruktur. De aller fleste terminaler eies av en kommunal havn, som ofte p.g.a. sviktende godsgrunnlag pr. nu ikke har midler til oppgradering og investeringer Man er inne i en negativ spiral – som hvis godstilbudet med skip langs kysten fortsatt skal være regulær – må stoppes!

Hva konkurrerer vi mot? Bil!! Nytt bilmateriell som tilfredsstiller alle krav til temp og forsvarlig fremføring av alle typer gods. De større aktørene har nye, moderne terminaler som tilfredssstiller alle krav til temp og lagring 2 statlige avgifter (vegavgift og dieselavgift) Staten!!! Sjøtransporten hadde ved inngangen til 2012 hele 31 ulike avgifter å forholde seg til, både statlige og kommunale.

Hvordan skal prosjektet nå sine mål? Gjennomføre en statusanalyse av samtlige terminaler fra Rørvik til Kirkenes Gapanalyse mellom de faktiske forhold og kundekrav Utvikling samarbeidsrelasjoner mellom Havnevesen, agenter, rederier - arenabygging Politisk jobb - I forhold til prioriteringer av evt. investeringer - I forhold til avvikling av konkurransevridende avgifter

Takk for oppmerksomheten