Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse 18.11.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Å skrive en sakpreget tekst
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Å lykkes eller være lykkelig?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
CARE INTERNATIONAL I TANZANIA CARE sitt arbeid i Magu.
i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Åpen klasse Innleveringsfrist 15. august.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
3 Marius Stub.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Trafikksikkerhet Årets tema fra trygge rammer Kvalitetsklubb/Niva1/Samfunns--og-verdiarbeid/Trygge-rammer/
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Veien videre - Dialogkonferanse fossilfrie byggeplasser.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonferanse om elbusser xx. februar 2017
Praktisk bridge Spill 23.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Presis, ofte og behagelig
RUTER – november 2017 Dialogkonferanse.
Globaliseringskonferansen 2018
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse

Norsk Scania AS Produksjon av nye busser  Produksjon av nye busser skjer i dag i utlandet  I dag er dette i størst mulig grad industriell produksjon.  Bussproduksjonen er regulert gjennom bussdirektivet, forskrifter, o.s.v.  Nye busser i dag er typegodkjente kjøretøyer med CoC-dokument

Norsk Scania AS Produksjon av nye busser (2)  Hvorfor skal da et relativt lite marked gå inn og «overstyre» disse retningslinjene ? –Vi setter krav til døråpninger –Vi setter krav til lengre rullestolplasser –Vi setter krav til bagasjevolum –Vi setter krav til makshøyder på trinn og gulv Resultatet er ofte fordyrende, bussene må bygges lenger og mer ukurante enn nødv. og ikke minst, de vil passe dårlig inn i et annet marked i et videre liv etter endt norsk anbudsperiode.

Norsk Scania AS Dagens materiellbeskrivelse  Krav til universell utforming –Må alt utstyr alltid være med ? –I enkelte tilfeller nok med: Forberedt for ? –Det bør skilles på by og land –Eksempel: –Rullestolplass/heis i normalgulvbuss er plasskrevende og gjør ofte at busser må bygges større enn nødvendig –Holdeplasser må tilrettelegges for bruk –Står behov/bruk i forhold til kostnad ?

Norsk Scania AS Dagens materiellbeskrivelse (2)  Bussmerke skal bestemmes allerede i tilbudsfasen –Hvorfor ? –Er det ikke nok at bussen tilfredsstiller materiell- kravene i anbudet ? –Spiller det da noen rolle hvor bussen kommer fra ? –Skal det ikke være en åpen konkurranse der alle merkeleverandører i utg.punktet står likt ?

Norsk Scania AS Dagens materiellbeskrivelse (3)  3-punkts sikkerhetsbelte på alle busser i klasse II og III –Kravet til busser i kl. II og III er 2-punkts. –3-punkts sikkerhetsbelte er ikke alltid det beste ved transport av barn. –Hva med de stående passasjerene i kl. II busser ?  Sikkerhetsbelte i klasse I busser –Busser i klasse I skal ikke utstyres med sikkerhetsbelter –Her har det likevel, ofte blitt stilt krav til belter

Norsk Scania AS Dagens materiellbeskrivelse (4)  Dører –Dobbel fordør i klasse II buss –Her bør det skilles på laventré-busser og normalgulvs-busser. –Busser med dobbel fordør vil få lange overheng. –Dobbel midtdør i klasse II buss –Her bør det også skilles på laventré-busser og normalgulvs- busser –En enkel bred midtdør kan vel også tilfredsstille kravet ? –Innsving / Utsving –Innsvingdører opptar plass innv. i bussen og stjeler av ståplassarealet –En utsvingdør av typen «sliding door» tar lite utvendig plass

Norsk Scania AS Forslag til bussmateriellstrategi  Påvirkningsbare kostnader –Miljø –Må det nødvendigvis være det absolutt beste miljøalternativet som legges til grunn over alt ? –Forskjell på by og land –Komfort / Kvalitet –Benytte busser med normal gulvhøyde og gode stoler med regulerbar rygg på lengre forstadsruter –Design –Benytte et enkelt og tydelig design –Lik farge på alle anbudsbusser i hele Norge, f.eks. hvit –Tydelig skille med tapet profilering

Norsk Scania AS Forslag til bussmateriellstrategi (2)  Målene for materiellstrategien –Posisjonsmål: –Positivt at den største oppdragsgiveren i landet ligger i forkant i dette viktige arbeidet, samtidig viktig at det samarbeides med Kollektivtrafikkforeningen. –Effektmål: –Ruter vil trolig enda mer enn i dag, bli brukt som mal for materiellbeskrivelser til anbud andre steder i Norge. –Er dette riktig ? –Ja, under forutsetning av at de materiellkrav som Ruter vil stille i sine anbud, er nøkterne og ikke inneholder spesialiteter som er helt eller delvis uaktuelle for andre fylker. –Resultatmål: –Enhetskostnader for buss skal ikke øke –Unødvendig utstyr må bort fra materiellkravene –Vi må få mest mulig busstransport for pengene !