Oppstart tema Meine Familie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
GOD DAG.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
ADVERB.
Hvordan lager du en konto?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spøken som gir deg lykke!
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
Sammensatte tekster: Photo Story
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Velkommen til klasse- foreldrene
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
En presentasjon av May og Espen
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Opplæring: Digital Diktering
God morgen.
PRONOMEN.

PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hai ! Hai !.
Matteus 2,1-12.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Hvorfor og hvordan skrive bok
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Den norske alfabet sangen
Av Åge Særnmo MALERKURS I MORA. KURSHOLDERE OG LÆRERNE FRA TRYVIS Kursholdere: Örjan Nilsson Hans Wikström Per Inge Peterson Lærere fra Tryvis: Einar.
Die Mutter Familienwörter. Der Vater Familienwörter.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Skriving og skriveutvikling med IKT. IKT – pedagogisk gevinst? Lærer elevene noe de ikke ville ha lært hvis de ikke jobbet på pc? Gir IKT-baserte arbeidsmåter.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Foreldremøte 2. trinn
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kapittel 38 Petters familie.
Lekseplan for 5.trinn uke 18 Mandag 27. april– torsdag 30. april.
Uke 4 25.jan.- 29.jan. Uke 4 25.jan.- 29.jan. Verdiord: Sannhet.
Opplæring i VIP-makkerskap
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hallo, wer bist du denn?.
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart tema Meine Familie Det siste kvarteret av en time der vi hadde avslutta et arbeid med farger, starta vi med å lage et tankekart på norsk sammen på tavla der temaet var ”die Familie”. Se bilde til høgre. Vi avsluttet timen med å høre på sangen ”Meine Familie” av Peter One: http://www.youtube.com/watch?v=-xik1xPqUUA Elevene fikk spørsmål om de kjente igjen noen ord fra sangen Timeforbruk: jeg antydet ca. 8 timer på dette opplegget.

Meine Familie Lekse til tirsdag 5.oktober: Se på bildet til venstre og velg ut 5 ord. Finn ut hva disse ordene heter på tysk Skriv dem ned under bildet til venstre

Meine Familie 1.und 2.Stunde Elevene hadde til saman funnet følgende ord: Die Mutter Der Vater Die Oma /die Groβmutter Der Opa /der Groβvater Der Bruder Die Schwester Die Tante Der Onkel Die Geschwister Das Andergeschwisterkind Der Pate Die Patin Der Neffe Die Kusine Die Nichte Der Vetter Die Eltern

Meine Familie 1.und 2.Stunde Vi øvde i kor på uttale av de vanligste familieorda. Deretter skrev lærer opp på tavla: Wie heisst deine Mutter? Meine Mutter heisst… Wie heisst dein Vater? Mein Vater heisst.. Wie heisst deine Schwester? Meine Schwester heisst… Wie heisst dein Bruder? Mein Bruder heisst… Vi øvde i kor på disse spørsmålene, og lærer spurte så om elevene kunne tenke seg hvorfor det het meine Mutter og mein Vater o.s.v. Elevene foreslo at det skyldtes at ordene var av ulikt kjønn. Vi kom også kort inn på hva slags ord dette var, nemlig substantiv. Elevene gikk så rundt i rommet og stilte hverande og lærer spørsmålene på tavla Elevene fikk så utdelt arket til høyre. Henta fra: http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/german/sect07/index.htm De skrev så på navn på familiemedlemmene ut fra egen familie og stilte på nytt spørsmåla på tavla til hverandre mens de gikk rundt i rommet.

Meine Familie 1.und 2.Stunde Elevene fikk i lekse å fylle ut med tekst og tegninger/ bilder på et kopiark av Mein Stammbaum fra læreverket ”Wir starten”, se under. En av elevene hadde allerede laget sin egen stamtavle hjemme, se bilde til høyre

Meine Familie 3.und 4.Stunde Elevene viste fram hvert sitt ”Stammbaum” som de hadde i lekse å lage. Deretter gikk de rundt i rommet og spurte hverandre: (repetisjon) Wie heisst deine Mutter? Meine Mutter heisst… Wie heisst dein Vater? Mein Vater heisst.. Wie heisst deine Schwester? Meine Schwester heisst… Wie heisst dein Bruder? Mein Bruder heisst… De repeterte også følgende spørsmål fra tidligere timer: Wie alt bist du? Wie alt ist dein Bruder? Wie alt ist deine Schwester? o.s.v. Dersom det ble tall over 13, spurte de lærer og gjentok tallene etter han. Siste del av dobbeltimen ble utført slik: Sang: Bruder Jakob og Liebe Mutter, Liebe Vater o.s.v. Fargebingo (repetisjon) hvor elevene ledet bingoen etter tur. ”Shocktalk”. Elevene får oppgitt ett ord og skal snakke ut fra det i 15-20 sekund, f.eks. ich, elf, wohne Aktiviteter og konkurranser med tall fra 0-13 Lagkonkurranse (flashcards)med navn på klær (repetisjon) Her vil jeg sette inn eksempel på elevenes ”Stammbäume”.

Meine Familie 5.und 6.Stunde Elevene skal lage en digital fortelling med tema ”Meine fiktive Familie” hvor jeg forklarer hva ordet ”fiktiv” betyr. Starte med å finne bilder av tenkte familiemedlemmer ved å søke på Google og http://www.flickrcc.bluemountains.net/flickrCC/index.php med søkeord som Mutter, Vater, Opa o.s.v., evt.også bruke norske og engelske søkeord. Når elevene har bygd opp sin egen fiktive familie, skal de lage en enkel digital historiefortelling om denne familien ved legge inn bildene i Windows Movie Maker,lage tekst til bildene og snakke inn denne teksten via lydopptaks- programmet Audacity eller MP3My MP3 Ved å arbeide med denne oppgaven vil de få aktivisert ordforråd med temaet familie, alder, bosted og evt. yrker.

Meine Familie 7.und 8.Stunde Videre arbeid med å redigere bilder og lyd og lage gode overganger i den digitale fortellinga. Spille av fortellinga for hverandre i den 8.timen