Fra enhetsskole til fellesskole ”Liten norsk skolehistorie”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Skole.
Kroppsøvingsdidaktikk
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Liv Guneriussen 19. september 2012
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
FIRST LEGO League i Molde ?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Utdanningssystemet sitt årshjul
Utskrift av presentasjonen:

Fra enhetsskole til fellesskole ”Liten norsk skolehistorie” MOSKVA SEPT.2010 Fra enhetsskole til fellesskole ”Liten norsk skolehistorie”

HVORFOR KUNNSKAPSLØFTET (2006)?

FLERE ÅRSAKER 1: Skolehistoriske årsaker, - en oversikt 2: Politisk kamp 3: Internasjonal påvirkning. Harmonisering av utdanning 4: Kunnskapsløftet. Pedagogisk argument? Resultater

1: Skolehistoriske årsaker, - en oversikt

GROVSKISSE FOR SKOLEUTVIKLINGEN 1945-2010 Grunnskole (9/10 år) Videregående skole(YF/AF) 1969 1974 Folkeskole Gymnas/yrkeskole - Framhaldskole Realskole Kunnskapsløftet (2005), 06,07,08,09,10……….. Grunnopplæringen =13 år Utdanning betraktes som verktøy i nasjonsbygging og velferd. Kunnskapens verdi= opplysning= fornuft=velferd Utdanningspolitikken gir skolen nye utfordringer og dermed oppgaver.

LÆREPLANER Læreplaner Grunnskolen Læreplanen av 1997 (L97) Læreplaner for Grunnopplæringen (Gr.sk + Vgs) Kunnskapsløftet 2006 Læreplaner Videregående skole Reform 94 Læreplan av 1976 Læreplaner Grunnskolen Læreplanen av 1997 (L97) Mønsterplanen av 1987 (Mø87) Mønsterplanen av 1974 (Mø74)

BEHOV FOR REORGANISERING AV GRUNN- OG VIDEREGÅENDE SKOLE NOEN ÅRSAKER: Krav om sosial utjevning. Hele av populasjonen (7-19) i skolen. Nye fag/skolemodeller/organisasjoner Sammenslåing av skoleslag i felles bygg Nye yrkesgrupper og funksjoner inn i skolen Nye arbeidsmetoder, yrkesroller, ny metodikk, differensiering og tverrfaglighet Krav til økt kontakt med nærmiljø/foresatte

2: Politisk kamp 1960-1994: Samordning av skoleverket. Opposisjon (konservative)ønsket friere ordninger 1994-2005: Sterk kritikk fra de konservative og ønske om endringer i skolepolitikk (Nyliberalismen). Internasjonale undersøkelser

2: Politisk kamp Konservativ minister (K 2: Politisk kamp Konservativ minister (K.Clemet fra 2001-2005) med krav om fagkunnskap, disiplin, desentralisering, og konkurranse med frie (private alternativer). Endringer i hele utdanningssystemet. (fra barnehage via skole til universitet ”Kvalitetsreformen”

2: Politisk kamp Gjennom flere vedtak i Stortinget ble grunnskole og videregående skole slått sammen til Grunnopplæring med en felles læreplan. Kunnskapsløftet Den sosialdemokratiske enhetsskolen ble politisk lagt død og fellesskolen oppsto.

2: Politisk kamp Ny regjering i Norge (Rød/grønn) med minister fra ”SV (sosialdemokrater) endret ikke reformen. Kunnskapsløftet ble redigert noe, men hovedtankene er faste.

3: Internasjonal påvirkning. Harmonisering av utdanningssystemer.

3: Internasjonal påvirkning. Harmonisering av utdanningssystemer. Bolognaerklæring Høyere utdanning PISA (Programme for International Student Assessment(OECD) Nasjonale prøver Elevundersøkelser Brukerundersøkelser etc.

3: Internasjonal påvirkning. Harmonisering av utdanningssystemer. http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

3: Internasjonal påvirkning. Harmonisering av utdanningssystemer. Land OECD Andre PISA 2000 (lese) 28 4 PISA 2003 (matematikk) 30 11 PISA 2006 (naturfag) 30 27 PISA 2009 (lese) 30 33

Resultater i naturfag

Lesing

Matematikk

Prestasjoner i et nordisk perspektiv over eller under OECD-gjennomsnittet

Kjønnsforskjeller (positive verdier betyr her i guttenes favør)

2006: Læreplanverket for kunnskapsløftet (K06) Felles plan for hele det 13-årige løpet 3-årsplaner – ganske generelle Sterk vekt på individualisering/tilpasset opplæring ”Læringstrykk” Vekt på Norge som et pluralistisk samfunn Uklarere sammenheng mellom generell del og fagplandel? Programfag Byråkratisering (planen + forskrifter til opplæringslova)

4: Kunnskapsløftet. Pedagogisk argument? Resultater Mål: * En fellesskole fra 1-13. klasse * Felles læreplan med klare kompetansemål * Staten skal styre via ”skoleeiere” * Lærerne har metodefrihet (profesjonalitet) * Gode kunnskaper i fag * Sikre grunnleggende ferdigheter * Garantere tilpasset opplæring * Effektiv skole (utnyttelse av skoledagen) * Konkurranse mellom skoler

4: Kunnskapsløftet. Pedagogisk argument? Resultater * Vektlegge likeverd (tilpasset opplæring, læringsstrategier) * Grunnleggende ferdigheter i alle fag i læreplanen for 13.år * Garantere godt faglig kvalifisert personell (metodefrihet) * Ny lærerutdanning (Lektorprogram, ny grunnskoleutdanning) * Etterutdanning og videreutdanning av lærere.

4: Kunnskapsløftet. Pedagogisk argument? Resultater Resultater foreløpig: * Fremdeles svake resultater på PISA/andre internasjonale undersøkelser. Meget god i demokratiforståelse/medvirkning. * Gjennomføringsprosent stabil, frafall stabilt, mer fag. * Etterutdanning av lærere i mindre grad. Skolebyråkrater prioritert. Målinger/tester tar tid * Metodefrihet for lærere skaper usikkerhet og ny tilstramming fra staten * Skolen klart mer byråkratisert og lærerne mindre tid til undervisning

Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler Skolebidragsindikatorer for Oslo-skoler. Avgangskarakterer fra grunnskolen for skoleårene 2004-2005 og 2005-2006. Norsk, matematikk og engelsk. SSB 2007:22 Bakgrunnsfaktorer Gj.sn. karakter Alle 3,84 Jenter 3,97 Gutter 3,72 Foreldre har bare grunnskole 3,16 Foreldre har vg. utdanning 3,67 Foreldre har høy utdanning 4,63 Fattige foreldre 3,25 Rike foreldre 4,36 Minst én forelder har vært arbeidsledig 3,52 Foreldre uten arbeidsledighetshistorie 4,00 Minst én forelder har mottatt uføretrygd 3,47 Foreldre har ikke mottatt uføretrygd 3,90

Alle eksemplene fra Selma Therese Lyng (2004) Være eller lære Alle eksemplene fra Selma Therese Lyng (2004) Være eller lære? Om elevroller, identitet og læring i ungdomsskolen.

Gjennomstrømming etter Reform 94 - III Start grunnkurs 1997, situasjonen i 2002. Variabel: Bakgrunn. Prosent Elever Fullført Forts. i v.g.oppl Av-brudd Foreldre utd. Tal Normert tid Over normert t. Lang høgre utd. 5 063 81 10 1 8 Kort høgre utd. 13 307 75 11 3 12 Vidareg. utd. 29 781 57 13 5 21 Grunnskole 3 241 37 7 44 Ikke oppgitt 1 476 34 48 Σ og Mean* 52 868 62 * 12* 4* 26* Konklusjon: Klar sammenheng mellom foreldreutdanning og gjennomstrømming Ingen nevneverdig forskjell mellom 1994- og 1997-kulla

Takk for meg