Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra tegning til fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Verdens 7 underverk.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Brukertest av uio.no juni 2011: Rapport med heatmaps
Godt verktøy er halve jobben
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
- roller og forventinger
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Sett inn nok på riktig plass.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
10 regler for å skrive for web
Rapport brukertest jus2.uio.no Av: Jostein Magnussen 30. november 2009.
Brukertest toppnivå uio.no
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Slik lager du sjablonger med Gimp!
God morgen! Tanker etter i går?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Lesing og lesestrategier
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Enkeltemnesiden Omlegging og resultater Hege Svanes, april 2015.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Northwind traders Hvem vi er
Økt synlighet blant anbefalte annonser – 7 dager
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skreddersøm av info til hver enkelt bruker
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
NAVNET DITT Kontakt meg : Her skriver du selve søknaden på jobben.
Resultater fra fokusgruppe og spørreundersøkelse
Fest & følelser Velkommen
Brukerundersøkelse, vår 2017
Venner & valg Velkommen.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Ny episode av gjennomføring og frafall
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.

Tespersoner •TP1 – student •TP2 – student •Tp3 – assisterende Rektor på videregående skole •Tp4 – adm. NHO •Tp5 – skoleelev •Tp6 – skoleelev •Tp7 – kreftforsker, tilknyttet UiO •TP8 – Journalist •TP 9 – student •TP10 – adm blindeforbundet (blind) •TP11 – jurist (blind) •TP12 – svaksynt

Nivåer •Brukerne tror forsiden er uio sin forside. •Forveksler HF sin forside med UiO sin. •Logoen brukes ikke til å navigere. •Tydeliggjøre struktur. Brødsmule, flere forsidefaner. •Lag visuell forskjell på forsider. (bilde i studieboks, et ikon?) “når jeg klikket forsiden I stad kom jeg bare til forsiden av mediefakultetet, man burde komet til forsiden for hele uio”

Nivåer II •Journalist savnet ett kontaktpunkt. Man vet ikke alltid hvilket institutt man skal velge.

Bunnmeny og programsider •Bunnmenyen fungerte bra, men en testperson trodde lenkene i bunnmenyen var underordnet den siden han var på. •Tydeliggjør strukturen, skill bunneny fra innholdsfelt. •Programsider fungerte OK.

Samarbeid •Brukerne velger ulike angrepsvinkler: •Forskning -> land -> kina •Institutt -> kontaktperson •Finner fag -> kontakt en person som underviser •Verktøy og tjenester •Men “ingen” så “samarbeid” på forsiden. “Det er aktuelt, jeg synes det er rart at det ikke er flere som kontakter oss egentlig

Progamvelger •Fungerte OK. •Brukerne klikket, scrollet og skumleste. •En del feilvalg fra listen. •En bruker ville ha inn kategori for hva som krever generell studiekompetanse, full fordypning osv. •Legg til et søk på studieprogram. “jeg liker det” “så teit at de henger igjen”

Språk •Språket er komplisert: bachelor, master, emne, program, HF, fakultet, studieveileder, studierådgivning, knutepunktet.

Potensielle studenter •Nettsidene fungerer best for de som går eller har gått på universitetet. •Brukere fra videregående skole har ikke nok referansepunkter til å forstå navigasjonen. •Man trenger inngangen for den som ikke vet hvor han skal begynne. “har du lyst til å studere ved uio?” Enkel oppskrift.

Studieveiledning: •Tror studieveileder er vitenskaplig ansatt. Er skillet nødvendig? •Blander “studentrådgivningen” med “studentveileder”. •Tror forsiden er studier-siden p.g.a. overskriften.

Personer •Det er naturlig for brukerne å gå inn på personer for mange oppgaver. •Finne studieveileder •Finne pressekontakt •Brukerne forventer at “personer” på forsiden uio.no viser alle personer på uio. •Søket bør fungere på stillingsbeskrivelse og arbeidsoppgaver.

Åpningstider ved universitetsbiblioteket •“Alle” finner universitetsbiblioteket. •Det tar litt tid hos noen. •Vanskelig å forstå hvilken kategori i hovednavigasjonen.

Brukerne klikker lite på overskrifter •Den svarte fargen signaliserer ikke lenke. •Brukerne brenner seg fordi fakultetene ser ut som “forsiden”. •OK, men ikke stol på overskrifter som lenker.

Kontaktveileder •Fungerte i noen tilfeller bra. •Ha beskrivende lenke, ikke “uio.no/studier/kontak t” •Brukerne må ovte klikke seg gjennom mange sider. •“hvem kontakter jeg” trigger ikke de som vet de skal kontakte X, men ikke finner det

Student- foreninger •Lett å finne listen. •Essensiell informasjon er ikke tydelig nok. “Her er et kor, hvis man er jente..” (sagt av gutt) “Da må jeg anta at dette er et kor da” “også ville jeg tatt Ctr+F etter kor her”

Finn fram •Ser ut som man må vite hvilket område man skal til •Men testpersonene fant fram etter hvert

Banner •Brukerne la ikke merke til banneret for jubileet. (De “så på”, men de så ikke.) •Men de klarte å finne informasjonen på andre måter.

Blinde •Lenkene “hopp til hovedinnhold” osv. Forvirrer. •Pass på at alt er sortert logisk inn i headere. •Søket er viktig, søkeresultatene har for lite meningsbærende navn og for mange gjentagelser fra tidligere år. •Vurdere tekstversjon. (En person ønsker seg det, den andre synes det er greit, men synes det lett kan bli for mange versjoner) •Legg inn lenke til tilrettelegging på forsiden •Legg header-tag på “søkeresultater”