Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi 18.11.2013 UnibussSide 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Agenda 10:00 Velkommen, hensikt med møtet. Hellik Hoff, kontraktssjef, Ruter 10:10 Forslag til bussmateriellstrategi. Espen Martinsen, strategisjef, Ruter.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Flåtestyring via PC og internett
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Noen matematiske nøtter
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Innovative offentlige anskaffelser
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Forslag til bussmateriellstrategi i Ruter Dialogkonferanse II
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Resultater Kundesenter
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Kompleksitetsanalyse
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
IT-kontrakter Mislighold.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
SWOT-analyse.
Videre strategiprosess Startet med det nye styret 26 august.
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
…når resultater betyr noe
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
«Lese og løse oppgaver»
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
RAMMEAVTALE OM BUSSTJENESTER DIALOGKONFERANSE. GJENNOMFØRING  Døgnbemannet trafikksentral og ute-koordinator  Ruteplanlegging – Operatørs ansvar  Opprettholde.
Innspill til anbud Follo og Østensjø
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
HMS-kort i Byggenæringen
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
Fast, reliable and proven eBus charging technology Ruters dialogseminar, 13th February 2017 © Siemens AG 2017.
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Elbillading i Sandaker borettslag
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1

Oppgaven: Innspill til strategien, resonnementer, evt feil eller svakheter i analyser, prosess, osv UnibussSide 2

Generelt •Unibuss har 8 kontrakter –32 kategorier av busser –39 varianter innenfor hver kategori –Svært få som krysser hverandre •Fra «Hypoteser» –Busser som har avsluttet oppdrag i Ruter sitt område, kan også benyttes i andre kontrakter i Ruters områder eller andre steder i Norge. •Et ønske, dog ikke gjennomførbart i praksis •For stor forskjell på «by og land» UnibussSide 3

Innspill •Overgang fra teknisk til funksjonell ( Vil stille helt nye krav til bransjen, er dere klare for dette? ) : –Krever tydelige krav fra markedsbeskrivelsen –Hva med miljøaspektet? –Hva med snittalder og fremstå som «moderne»? –Det må også fremkomme av tildelingskriteriene –Funksjonelle krav mest mulig lik europeiske normer •Busskostnadene –Avhengig av samkjøring mellom «Ruterkontrakt» og busskontrakt – gjenkjøp og service- og reparasjonskontrakt –Endringer underveis er meget kostbart –Er det tatt hensyn til dimensjoneringsplikten? UnibussSide 4

Innspill •Kommentar til «Kontraktens størrelse og lengde» Kontraktslengde 7 år og brukte busser (inntil 3 år) –Må ta hensyn til eventuell ombygging og oppgradering, og se det opp i mot kontraktens lengde –Kan gi feilaktig bilde dersom gjenkjøp og serviceavtale •Fornyelse av service- og rep. avtale er kostbart •Følsomt for endringer i bussprisene UnibussSide 5

Innspill til 10 pkt. strategi •Pkt. 2. Standardisering –Standardisering er bra –dog er det miljøteknologiske sprangene er utfordring for gjenbruk –Lengden på kontrakter er styrende –Standardisering gir lavere innkjøpskost p.g.a. mer strømlinjeformet produksjon av busser •Pkt. 4 Kundene med på råd og kommunisere kundebehov til næringen –Er det motstridende med «Standardisering»? UnibussSide 6

Innspill til 10 pkt. strategi •Pkt. 6 Utvikle kontrakter som åpner for flåtestyring og gir mer fleksibilitet –Positivt med differensiering av kjøretøy –Kunsten er å skape færrest mulig kategorier og varianter UnibussSide 7

Innspill til 10 pkt. strategi •Pkt. 7 Implementere en materiellstrategi som peker framover og tar i bruk tilgjengelig teknologi. –Elbusser - Er dette egentlig et argument for kortere kontrakter for en periode? –Teknologisk fremskritt ; Ja •Dog tar det tid med infrastruktur •Ingen tegn til lavere priser på batterier •Det vil alltid være teknologisk utvikling og den går raskere – men hvor raskt går den…. •For eksempel: Ingen lavgulv euro 6 diesel pt. som lovlig kan benytte 100% biodiesel UnibussSide 8

Innspill til 10 pkt. strategi •Pkt 9. Gå foran ved å legge til rette for nasjonal standard for busser –Positivt; Husk det er forskjell på storby, by og land –Nasjonale standard bør følge internasjonale standarder – ingen grunn til at bybuss i Stockholm, Helsingfors eller Oslo er ulik UnibussSide 9

Til slutt…. •Infrastrukturkrav knyttet til miljøteknologi –Bussanlegg –I linjenettet •Miljøkravene – Hvordan sikre gjenbruk av kjøretøy og ivareta miljøteknologisk utvikling? •Dimensjoneringsplikten er ikke nevnt UnibussSide 10