Test av skjermer på fergene Horten - Moss

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Rapport av markedsundersøkelse
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Star Tour Ferievaner September 2009
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Resultater Kundesenter
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Hytteiere ved Nordfjellstølen - Innspill til NHF
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Om Norsk Finansbarometer 2010
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

Test av skjermer på fergene Horten - Moss Edda Digital Test av skjermer på fergene Horten - Moss September 2008 Vegard Veierød

Innhold Forord Formålet med undersøkelsen Metode og gjennomføring Resultater Hovedobservasjoner Sammenligning med andre tilsvarende studier Vedlegg Bakgrunnsvariable Tabellsett

Forord På oppdrag fra Edda Digital har TNS Gallup gjennomført en undersøkelse for å måle oppmerksomheten til reklameskjermer på fergene mellom Horten - Moss. Det er installert en eller flere skjermer på ulike steder. På skjermene vises det løpende nyheter, informasjon og reklame. Edda Digital ønsker å vite noe om hvilken oppmerksomhet og innstilling reisende har til skjermene. Undersøkelsen er gjennomført fra 29. august til 14. september Rapporten er utarbeidet av Vegard Veierød, TNS Gallup. Oslo, september 2008

Formålet med undersøkelsen Å gjennomføre en generell undersøkelse på fergene Horten – Moss for å kunne beregne antall reisende som legger merke til skjermene ombord. Oppmerksomhet / synlighet Holdninger til det som vises Hva de har lagt merke til Evaluere skjermenes overføringspotensial av reklame Hvilke annonsører og merkenavn ble lagt merke til Om passasjerene likte reklamen de så Om de ble påvirket av reklamen Hvem er det som reiser Alder, kjønn, brukshyppighet av fergene, sivil status, inntekt

Metode og gjennomføring Målgruppe Personer som er reisende ombord på fergen. Metode Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av et postalt skjema som ble levert ut til de reisende når de var i ferd med å forlate fergen i tillegg til direkte intervjuer med reisende om bord. Utvalg 204 respondenter 50% av hvert kjønn Alle aldre Feltperiode 29. august – 14. september 2008 Tabeller med nedbrytninger følger vedlagt

Reisende med fergen Horten - Moss Resultater Reisende med fergen Horten - Moss

Oppmerksomhet til skjermene om bord Oppmerksomhet til skjermene om bord? Q1: La du merke til noen skjermer på veggene ombord på fergen som viste reklame og nyheter? 88% av de som reiser med fergen legger merke til skjermer som viser reklame og nyheter. Om vi overfører dette til det totale antall reisende med fergen per år kan vi anta at av de 2.518.128 personer som reiser med fergen hvert år vil ca 2.215.953 legger merke til skjermene med reklame og nyheter ombord. Aldersgruppen 15 – 29 år er den som i minst grad legger merke til skjermene Tilnærmet alle som reiser med fergen mer enn en gang i måneden legger merke til dem

Antall minutter man så på skjermene Q2: Hvor lenge så du til sammen på skjermene i løpet av turen? Over 50% ser på skjermene mer enn ett minutt De som ser på skjermene i mer enn 4 minutter og særlig gruppen som ser på i 10 minutter eller mer er den yngste aldersgruppen 15 – 29 år De som reiser oftere enn 1-2 ganger i uken ser i liten grad på skjermene

Holdninger til at det er skjermer om bord Q3: Hvor negativt eller positivt synes du det er at nyheter og reklame blir vist på skjermer om bord i fergen? Over 50% opplever det som positivt at det blir vist nyheter og reklame på skjermene Kun 4% opplever det som negativt og dette er i de eldste aldersgruppene De som er mest positive finner vi i den yngste aldersgruppen 15 – 29 år Det er ingen av de som reiser ofte med fergene som opplever det som negativt

Reklameoppmerksomhet Q4: Hvilke av følgende annonsører kan du huske å ha sett reklame for på disse skjermene? De tre filmene som ble vist blant alternativene blir like godt lagt merke til. Det er den yngste og den eldste aldersgruppen som i sterkest grad får med seg hvem annonsøren er Mer enn 50% har fått med seg en eller flere av de som var annonsører med reklame på skjermene

Oppmerksomhet til merket i reklamen Q5: Hvilke av følgende sjokolademerker kan du huske å ha sett reklame for på disse skjermene? Man ser klart at de reklamefilmer som ble vist også er de som blir husket Det er få som tar feil, men det er over 50% som sier de ikke husker hvem det var reklame for De som husker reklamen best er yngste og eldste aldersgruppe for Smil og den eldste for Kvikklunsj. Når det gjelder oppmerksomhet ser man en klar sammenheng mellom jo flere ganger de har reist med fergen jo bedre husker de hvilket merke det var reklame for!

Reklame påvirkning Q6 og Q8: Fikk den viste reklamen for Smil og Kvikklunsj deg til å bli mer interessert i å kjøpe produktene? Av de 50 (25%) som oppgav å ha lagt merke til reklamen for Smil var det 18% som sier de ble mer interessert i å kjøpe produktet etter å ha sett filmen. Tilsvarende tall for Kvikklunsj blant de 60 (29%) som sier de la merke til reklamen ble 25% mer interessert i å kjøpe produktet.

Holdning til reklamefilmene Q7 og Q9: Hvor godt likte du reklamefilmen for Smil / Kvikklunsj sammenlignet med annen reklame Basene med resultater for disse spørsmålene er så små at man bør ikke legge for stor vekt på resultatet. Sammentrukket kan man si at begge filmer gir tilnærmet tilsvarende svar, og at begge filmer etterlater flere positive enn negative inntrykk.

Bruk av sjokolade på reisen Q10: Hvor ofte spiser du sjokolade om bord når du er ute og reiser med ferger? Omtrent 70% spiser sjelden eller aldri sjokolade når de reiser med ferger. 24% oppgir at de spiser av og til, mens 1,5% sier de spiser sjokolade på hver eneste reise. Samlet utgjør andelen som er positive til å spise sjokolade på ferger reiser ca 25%, dvs hver fjerde reisende. De under 45 år er mer interessert i å spise sjokolade enn de eldre aldersgruppene. Kvinner spiser sjokolade noe oftere enn menn.

Oppmerksomhet knyttet til reklamefilmer for Telenor og Donald Duck Da basene er for små til å trekke noen konklusjoner er det her ikke gjengitt noen resultater knyttet til spørsmål 11 og 12. Årsak er at de fleste som har oppgitt å ha lagt merke til annonsørene Telenor og Donald Duck har utelatt å svare på disse spørsmålene.

Hovedobservasjoner 88% av de reisende legger merke til skjermene Over 50% av de reisende ser på skjermene mer enn ett minutt Antall minutter man ser på skjermene reduseres med antall reiser per år, dvs jo flere reiser per år, jo mindre tid ser de på skjermene Likevel finner vi en klar sammenheng mellom kjennskap til hvem som annonserer og hvilke merker det er reklamert for sammenlignet med antall reiser per år. Jo flere ganger de reiser med fergen jo bedre husker de hvilke merker det er annonsert for. Over 50% klarer å identifisere en eller flere av de som er annonsører med reklame på skjermene Blant de som så reklamen som ble vist for sjokolade blir 18 – 25% mer interessert i å kjøpe sjokolade etter å ha sett filmen. Over 50% opplever det som positivt at det er skjermer med nyheter og reklame om bord. Kun 4% ser på det som negativt. Over 50% av passasjerene reiser mellom 2 og 12 ganger per år med fergen. Det er en overvekt av menn blant disse. Aldersgruppen som reiser mest er 30-44 år.