Implementering av KS i en organisasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hva er Fretex ?.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Cafédialog – elevmedvirkning
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Styringsprinsipper Styringssystem
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisering og arbeidet i kommunene
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Cafédialog – elevmedvirkning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
RIS-metoden for prosessforbedring
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Verdier og visjon i nye Stavanger
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Implementering av KS i en organisasjon Nils Rui, seniorkonsulent, Høgskolen i Gjøvik

Rolle i forhold til HiGs KS Prosjektleder mars 2003 NOKUT akkreditering i august 2004 KS-koordinator fra september 2004 Legg til Lærer i ungdomsskolen i 10 år, ansatt ved Høgskolen i Hedmark i 11 år og ansatt i datafirma i 3 år Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Bestilling fra Ivar Hvordan utvikle et system som dekker kravene? Hva er viktig å tenke på for å få med lærerne i arbeidet? Hvordan sikre at studenter og lærere forholder seg til systemet? Hvordan kan et godt KS lette arbeidet for lærerne? Hva er HiGs erfaringer med bruk av støttesystem/plattform? Ingen tilleggskommentarer Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Min gjennomgang Prosjektfase Drift Akkrediteringsprosess Svar på bestilling Si litt om at for HiG kom akkreditering før drift i 2004, men at vi nå er inne i en ny evalueringsprosess i forhold til hvordan/om vi bruker systemet Nils Rui om implementering av KS

Prosjektfase – Organisering Utvikling av KS organiseres som et prosjekt (PLP) Prosjekteier Prosjektansvarlig Prosjektleder Prosjektplan Referansegruppe (husk studentorganisasjonen) Forklar at PLP står for en bestemt utprøvet metodikk for å håndtere prosjekter i en organisasjon som reduserer sannsynligheten for å seile på skjær i sjøen Klikk til PLP anbefal prosjekt fordi det skaper ryddighet rundt prosessen – trenger ikke å være en organisasjon av HiGs størrelse for å gjøre det Forklar ill Nils Rui om implementering av KS

Prosjektfase – Premisser (HiG) Ett felles KS Fokus på studieprogram Utvikling framfor kontroll Dialog framfor skjema-/dataløsninger Alle ansatte og studenter skal se det samme Mål for KS relatert til kriteriene KS et middel for å nå strategiske mål Eksempel viser overordnede premisser for KS – Det ser jeg på som nødvendige avklaringer FELLES KS – to forskjellige kulturer (ing/sykepleie – selv om begge er profesjonsutdanninger) Vi SKAL likevel ha ett system Studieprogram (det vi tar opp til – emne er byggesteinene – karakter på vitnemål) definerte vi som ”produksjonsprosess” Læringsutbytte er ”produktet” Uvikling famfor kontroll – ikke kommenter ytterligere Dialog: Dialogpunkter – Kvalitetsseminar – Studieprogramutviklingsmøte – Fagutviklingsmøte – Undervisningsevaluering – Dialog /studentmedvirkning betyr ikke at ”kunden har alltid rett” – dette er mer forhandlingssituasjon Vi har 6 kriterier – har etablert 6 målformuleringer med et knippe kvalitetsindikatorer til hvert av disse Strategiplan overordnet KS - et tiltak for å nå strategiske mål Nils Rui om implementering av KS

Prosjektfase - Analyse Les oppgaveteksten Definere ”verdikjeden(e)” Skaffe oversikt over hvilke gjeldende praksis Etablere et (Årshjul) der de viktige prosessene er ”timet og tilrettelagt” i forhold til hverandre Kvalitetsaspekter som skal fokuseres (program-, studie-, læringsmiljø-, styringskvalitet Vis eksempel på ”oppgaveforståelse” Vis verdikjede – tror dette er parallelt til Fagskolenes virkelighet Vis årshjul – som et eksempel fra HiG Viktig moment for oss, som har klargjort ansvarsfordeling/mandat mellom utvalg Nils Rui om implementering av KS

Prosjektfase - Utvikling Formuler mål for KS Definer rapporterings”regime” (se mål) Gjør beste praksis til allmenne rutiner Definere roller med ansvar og tidsfrister (jf årshjul) Definer informasjonsflyt Bruk referansegruppen for løpende utsjekk Foreta utsjekk i ledergruppen La målene følge de 6 kriteriene – gjør dem målbare, slik at dere seinere kan si noe kvantitativt og kvalitativt om måloppnåelse når det rapporteres Ta et kort sidestep til informasjonsflyt og forklar kort – dette er på en måte HiGs KS komprimert til en side Viktig at prosjektleder sørger for utsjekk i referansegruppe, slik at en ikke durer i vei med noe som er überkreativt Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Beslutning om KS Styret vedtar Kvalitetssystemets rammebeskrivelse Definer KS-eierskap (faglig!) KS-koordinator (viderefør prosjektleder) Rutiner for revisjon Styret vedtar en rammebeskrivelse – ikke alle detaljer (prosedyre-/prosessbeskrivelser) Slå fast faglig eierskap KS oppfølging og utvikling må forvaltes av ”Faglig linje” Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Driftsfase Ledere må engasjere seg og følge opp / kontrollere at rutiner gjennomføres, og gi tilbakemelding! Regelmessige oppfølgingsmøter med rolleinnehavere Informasjon/dialog med ansatte og studenter Juster vekk det som er overflødig – gjør KS dynamisk, ikke statisk Ledere må markere at KS er viktig (bruk i lokale lønnforhandlinger) KS trenger påtrykk – JF HiGs KS-eier (prorektor) og KS-koordinator (adm/Nils) Nils Rui om implementering av KS

Akkrediteringsprosess Tilrettelegg optimalt for komiteen Organiser og hold god kontroll på møteflyt Sørg for at ansatte og studenter som møter til intervju kjenner til tema på forhånd Ærlighet varer lengst Nils Rui om implementering av KS

Hvordan utvikle et system som dekker kravene? Prioriter å fokusere på kriteriene (les oppgaveteksten) – ikke lag ”komplett system som dekker alt” i første fase Klargjør ha som skal være din organisasjons viktigste prinsipper for KS (jf dialog, utvikling, felles for alle enheter, studieprogram som ”produktenhet”, kvalitetsaspekter) Nils Rui om implementering av KS

Hva er viktig å tenke på for å få med lærerne i arbeidet? Ledere må engasjere seg, kreve, følge opp og gi tilbakemelding Bygge på eksisterende, fornuftige rutiner Definere rollene tydelig - uten overlapp Gjennomfør jevnlige møter med roller – hold KS varmt Si litt om rollebegrepet: Studieprogramansvarlig, Kullkoordinator, emneansvarlig, studenttili Nils Rui om implementering av KS

Hvordan sikre at studenter og lærere forholder seg til systemet? Ledelsen må ta systemet på alvor Å utvikle en felles KS-kultur tar tid og krever ”påtrykk” Opplæring/informasjon og innføring – ikke glem de nye ansatte og studenttillitsvalgte Engasjer studentorganisasjonen Studentene må oppleve at deres initiativ følges opp Nils Rui om implementering av KS

Hvordan kan et godt KS lette arbeidet for lærerne? Oversikt og timing av prosesser fra bunn til topp i organisasjonen Klare forventninger fra ledelsen Felles begrepsapparat og definisjoner Klare ”kontrakter” mellom studentene og de ansatte KS bidrar til struktur, forutsigbarhet og konsistens Nils Rui om implementering av KS

Hva er HiGs erfaringer med bruk av støttesystem/plattform? Startet med EQS spesialsystem Bruk LMS Fronter / Its Learning .. Studentene og de ansatte er kjent med platformen Innfører ikke nye datasystem å forholde seg til Økonomisk gunstig fordi en utnytter eksisterende lisenser LMS dekker 96 % av behov for funksjonalitet Klikk til Fronter etter gjennomgang av momentene – vis kort bygget opp – rollefokus – si litt om verktøy: Arkiv Læringssti Innleveringsmapper Prøve Nyhet Forum Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Lykke til! Kvalitetssystemet er faglig – ikke administrativt begrunnet Kvalitetssystemet sitter mellom øra – ikke i mellom permer Kulturbygging tar tid – det er lov å justere kurs, men ikke å snu eller å grave seg ned Legg lista passe høyt Nils.rui@hig.no (T: 61135123/ M: 92051767) Nils Rui om implementering av KS

Prosjektorganisering Styret beslutter Drift Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Årshjul Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Dialogpunkter Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS Verdikjede Nils Rui om implementering av KS

Nils Rui om implementering av KS ”Oppgaveteksten” Nils Rui om implementering av KS

Rapporteringsregime (eksempel) Hovedmål: HiG vil utvikle et helhetlig læringsmiljø av høg kvalitet som er attraktivt for studenter, eksterne brukere, ansatte og samfunnet for øvrig. Her gis en kvalitativ og helhetlig vurdering i forhold til resultat på delmålenes styringsparametere. Delmål: KS skal fremme en kultur med et bredt engasjement for kvalitetsutvikling, preget av dialog og toleranse Kvalitetsindikator for Mål 1 Målt ved Når Oppslutning om kvalitetsseminar Telling: Antall ansatte/ Antall studenter T3 Gjennomføringsgrad studieprogramutviklingsmøte Telling: hvilke studieprogram som har rapportert i KS (Fronter) T2 Gjennomføringsgrad fagutviklingsmøte Telling: Hvilke studieprogram/kull som har rapportert i KS Gjennomføringsgrad av undervisningsevaluering Telling: Antall rapporter - nevner er antall ansatte med undervisningsoppgaver T1,T2,T3 Nils Rui om implementering av KS