Ny organisering av Sentraladministrasjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Internkontroll i kommuner
Styrets årshjul for 2013 Planleggingsfasen Rapporteringsfasen
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Skolen – en kommunal virksomhet
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Direktørnettverket 14 august Gjennomføring av organisasjonsendring høsten 2013.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Helse miljø og sikkerhet
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Adm Etablering av nye fellestjenester
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Administrativ organisasjonsstruktur
Nye retningslinjer internfakturering
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Avdeling for fagstøtte
Avdeling for studieadministrasjon
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Ny organisering av Sentraladministrasjonen Allmøte 19. juni Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe

Innspill fra fakultetene Innspill fra fakultetene om utfordringer i et 5-10 års perspektiv Behov for: tydeligere roller økt brukerfokus styrket strategisk kraft styrket ledelse at strategiområder må ses i sammenheng at administrative områder må ses i sammenheng

Fakulteter, museer og bibliotek USIT Personalstøtte Eiendom Felles-tjenester Fagstøtte Ny organisering Rektor Universitets- direktør EIR Lederstøtte HMS BHT Internadministrasjon Fakulteter, museer og bibliotek

Linjeledere ved enhetene Rollefordeling Selvstendig ansvar og beslutningsmyndighet på felt hvor de er gitt delegerte fullmakter Ansvar for å overholde gjeldende regulering, (eks: lov og interne reglementer). Linjeledere ved enhetene Skal bistå UiO-ledelsen i arbeidet med overordnet strategi, kommunikasjon og policy. Ingen instruksjonsmyndighet, med mindre delegert Lederstøtten Operativ, tjenesteytende rolle overfor sine brukergrupper I iverksettingen av vedtak kan det kreves at fastsatte rutiner, prosedyrer o.l følges. Støtteavdelingene

Lederstøtte Skal bistå universitetsledelsen med overordnet, strategisk styring av UiO innen områdene: Forskning/ utdanning/ internasjonalisering Kommunikasjon Organisasjonsutvikling Infrastruktur Virksomhets- og økonomistyring Systemeierskap (Ca 20 medarbeidere)

Fellestjenesten Skal bistå enhetene. Oppgavene kjennetegnes av at de har høyt volum på bilag som medfører økonomiske forpliktelser Baserer seg på komplekse IT-systemer Seksjoner: Lønn Innkjøp Regnskap E-sak (foreløpig plassering) Applikasjonsforvaltning av ØPAs systemer og SAP- HR inngår i Fellestjenesten

Fagstøtte Drifts- og forvaltningsfunksjoner i STA, FA og KA samles i en ny fagstøtteenhet. Enheten skal yte administrativ støtte til primæraktivitetene forskning, undervisning og formidling. Seksjonsinndeling: Kommunikasjonsstøtte og studieinformasjon Arrangement og eksterne relasjoner Internasjonale avtaler og forskningsstøtte Forvaltning av utdanningsporteføljen Fagadministrative datasystemer Opptak og tilrettelegging Sentralbord

Forslag fra medarbeidere i STA, FA, KA til indre organisering: Kommunikasjonsstøtte og studieinformasjon Studentrekruttering Sosiale medier Studentinfonett Web Designmanual- og tjeneste Forskningsformidling Intern kommunikasjon «For ansatte»-sider Knutepunktet Studentmottak Arrangement og eksterne relasjoner Kultur Gaver og donasjoner Sekretariat for eksterne relasjoner Partnerforum Arrangementer Skole EVU Alumnus Arbeidslivsrelevans og samarbeid Opptak og tilrettelegging Opptak (norsk + internasjonalt) Innpassing og godkjenning Tilrettelegging Fagadministrative datasystemer Operativ systemforvaltning PhD-FS Sentralbord Internasjonale avtaler og forskningsstøtte Støtte for store satsinger + infrastruktur Internasjonalt forskningssamarbeid Internasjonale program og avtaler Utveksling Eksternfinansiert virksomhet (EU, NFR, etc.) CRIStin/Open Access Dokumentasjon og analyse Innovasjon, næringslivssamarbeid Juridiske tjenester Forskermottak og boligkontor Forvaltning av utdanningsporteføljen Læringsmiljøpolicy Sekretariat for komiteer Kvalitetssystem Dokumentasjon & analyse Juridiske tjenester Regelverk Ph.D – kvalitet og regelverk

Personalstøtte Støtte UiO-ledelsen i utøvelse av arbeidsgiverfunksjon på institusjonsnivå og bistå enhetene lokalt i enkeltsaker. Arbeidsområder: Utvikling av regelverk Lønns- og personalpolitikk Samarbeide med fagforeningene på UiO-nivå Juridisk bistand Rådgivning om lov- og avtaleverk Utredninger og høringer Kompetanseutvikling

Intern administrasjon Organiseres som selvstendig enhet Bistå i intern drift av Sentraladministrasjonen Oppfølging og kontroll av budsjett Yte tilsvarende tjenester til enheter med begrenset administrativ kapasitet (eks sentre direkte under UiOs styre) Oppgaver: økonomi, arkiv, personal og andre.

BHT Knyttes direkte til UiO-ledelsen Tjenestegivende og rådgivende rolle overfor enhetene ved UiO

HMS Organiseres i en enhet knyttet direkte til UiO-ledelsen HMS-stab har rolle som støtte for UiO-ledelsen Ivaretar oppgaver som overordnet ansvar for helhet og sammenheng i system og prosedyrer, revisjonssystem og UiO-ledelsens sekretariat i AMU.

Risikoanalyse Utført av Enhet for intern revisjon Informanter: fakultets- og fagdirektører Konklusjon: Ingen av de 47 vurderte risikoene blir vurdert som kritisk for den foreslåtte organisasjonsmodellen. 13 av risikoene kommer i kategorien høy. Dette er en vurdering av risikoer før tiltak er iverksatt. Risikoen kan reduseres vesentlig ved å gjennomføre enkle tiltak som heller ikke er kostnadskrevende. Dersom tiltak gjennomføres, er det gode muligheter for å lykkes med å få på plass den foreslåtte organisasjonsmodellen på en god måte som også ivaretar de ansattes behov og interesser. Samtidig vil man ha lagt et godt grunnlag for at den nye organisasjonen skal fungere bedre enn hva dagens modell gjør.

Veien videre Utforme bemanningsplaner for nye enheter og gjennomføre innplassering av medarbeidere i stillingene Gjennomgang av hvor oppgaver skal plasseres – hva som egner seg for hhv sentral og desentral plassering og hva som evt. kan nedprioriteres Utvikle nye former for samspill, både internt på sentralt nivå og mellom sentralt og lokalt nivå, basert på premissene i «nærhetsmodellen»

Tentative milepeler for iverksettelse Aktivitet: Tentativ frist: Innplassering av ledere som rapporterer direkte til universitetsdirektøren 30. juni Innplassering av seksjonsledere og medarbeidere Dette arbeidet vil skje suksessivt – noen vil være på plass tidligere 15. november Ny organisasjon iverksettes (med stedkoder, budsjetter etc) 1. januar 2014

Forslag til vedtak (1) I samsvar med styrets vedtak av 12. mars 2013 etableres det: Lederstøtte knyttet direkte til UiO-ledelsen, med ansvar for a bistå rektor og universitetsdirektør på felt av betydning i overordnet styring av UiO. Fellestjeneste, med ansvar for å bistå UiOs lokale enheter med lønns-, innkjøp- og økonomitjenester. I tillegg inkluderes eSak i fellestjenesten. Etablering av fellestjenesten innebærer sammenslåing av Lønningsseksjonen, Regnskapsseksjonen, Innkjøpsseksjonen og eSak. Seksjonsinndeling for disse viderefores som i dag, og i tillegg etableres en seksjon for prosjekt/prosessforbedring og en for applikasjonsforvaltning under fellestjenesten.

Forslag til vedtak 2 Intern administrasjon, med ansvar for operativ støtte til intern drift av enheter på sentraladministrativt nivå og evt. andre enheter som selv har begrenset administrativ kapasitet. Intern administrasjon etableres som selvstendig enhet, og ikke som opprinnelig planlagt sammen med fellestjenesten. Videre vedtar styret etablering av: Fagstøtte, med ansvar for å bistå UiOs lokale enheter i administrativ drift og utvikling av forskning, undervisning og formidling. Etablering av fagstøtte innebærer at drifts- og forvaltningsfunksjoner i STA, FA og KA slås sammen. Det opprettes 7 underliggende seksjoner, hhv for opptak og tilrettelegging, kommunikasjon og studieinformasjon, arrangementer og eksterne relasjoner, internasjonale avtaler og forskningsstøtte, forvaltning av utdanningsporteføljen, fagadministrative datasystemer, sentralbord.

Forslag til vedtak (3) Personalstøtte, organisert på linje med fellestjenesten og fagstøtten, med hovedfokus mot bistand til lokale enheter. Personalstøtte skal ivareta oppgaver som utforming og utvikling av UiOs interne regelverk, avtaler og lignende på personalfeltet, lønns- og personalpolitikk, samarbeid med fagforeningene på UiO-nivå, rådgivning, utredninger, kompetanseutvikling. HMS, organisert med direkte linje til universitetsdirektøren BHT, organisert med direkte linje til universitetsdirektøren Styret legger til grunn at videre prosess med detaljutforming av oppgave- og funksjonsfordeling, samspillsformer, rollefordeling, Bemanningsplaner og lignende gjennomføres innenfor rammene av universitetsdirektørens Rapport «Organisering av SA5», datert 6. juni 2013.

Felles protokolltilførsel Fra universitetsdirektøren og tjenestemannsorganisasjonene EIRs risikoanalyse skal følges opp snarest mulig, og partene vil bruke IDF-møter til å vurdere hva som er relevante tiltak, herunder konkretisering og gjennomføring av kompenserende tiltak starter umiddelbart etter styrets vedtak 17. juni Partene skal gjennomføre en prosess med sikte på styrking av personalfunksjonene ved UiO samlet. Prosessen med styrking av personalfunksjonen bør koordineres av enheten for personalstøtte, og bør være sluttført i løpet av en 2- års periode. Partene vil fortløpende følge opp elementene i hele modellen og den nye organiseringa jevnlig i IDF- møter.

Fakulteter, museer og bibliotek USIT Personalstøtte Eiendom Felles-tjenester Fagstøtte Ny organisering Rektor Universitets- direktør EIR Lederstøtte HMS BHT Internadministrasjon Fakulteter, museer og bibliotek