Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid www.vaf.no - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/2006 - 4 skoler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
KOSTRA – Veileder for rapportering for regnskapsåret 2010 fra KRD
Pilotprosjektet så langt
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Nasjonal demonstrasjonsskole Digitale læringsplattformer - hvor er Ulsrud, og hvor vil vi gå? Fakta: AA: Grunnkurs - (180 plasser) + 18 på tilrettelagt.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Kvalitet i den fylkeskommunale opplæringen Status – satsing.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse FAKTA,UTFORDRINGER OG DILEMMAER– FAGOPPLÆRING I VEST-AGDER FYLKESTINGET.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Utfordringer sett fra skolenivå Innlegg på møtet i fylkestinget.
Arbeider for medlemmenes lønns- og arbeidsforhold Utdanningspolitikk Vektlegger profesjonen/yrkesutøvelsen – Medfører kobling utdanningspolitikk og tradisjonell.
Handlingsplan for et positivt læringsmiljø
Elektrofagene-info fra EOSØR
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Ikt-enheten 7 årsverk 7 personer + 2 lærlinger. Organisasjonsenheten Organisering Organiseres i to fagområder Brukerstøtte.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Praksiseksempel fra Lørenskog
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Elevløftet digitale læremiddel til elever Wenche Rolandsen, Fagenhet for videregående opplæring.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Rammer for og organisering av eForvaltningen
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
IT-investeringer i et femårsperspektiv
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Orienteringssaker til SAMU-S
Bedre gjennomføring i matematikk
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Undervisning og barnehage
Bedre gjennomføring i matematikk
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler

Arbeidsgruppa  Gruppen bestod av: -Rune Waren, Roger Gjersvold fra Mandal vgs -Tor Gunnar Skomedal og Oddvar Haaland fra Kvadraturen skolesenter -Tormod Nag fra Flekkefjord vgs -Knut Fredvik, Jørn Hole og Kari B Kleivset fra IT enheten  Korte tidsfrister med en rapport som resultat.  Dokumentasjon i ettertid.  Godt arbeid i arbeidsgruppa

Evalueringen Metode  Kvantitativ spørreundersøkelse til alle elever og lærere som deltok i forsøket  Kvalitative data fra enkeltlærere og administrasjon  Vurderinger basert på erfaringer fra administrasjon og IT-drift Rapportens innhold  Bakgrunn for saken  Nasjonale føringer  Likhetsprinsipper  Pedagogiske vurderinger  Administrative vurderinger  Support og drift

Pedagogiske vurderinger  Store pedagogiske gevinster  Generelt fornøyde elever og lærere  74 % av elevene sier skolearbeidet blir mer gøy  51 % av elevene synes det blir for mye bruk av PC, dette varierer fra skole til skole (20-60)  Metodevariasjon fremheves som viktig  68 % av lærere sier de bruker egenproduserte digitale undervisningsopplegg.  Deling av innhold fremheves som viktig.  Kompetanseutvikling for lærere  Man må ta høyde for det 13-årige løp

Administrative vurderinger  Økt fleksibilitet  Flere tekniske muligheter  Konkurranse med private skoler  Økt PC-tetthet  Nye eksamensordninger  Kompetanseutvikling Innsparing av utgifter  Kalkulator  Lærebøker  Arbeidsbøker  Notatblokker  Variert beløp: fra kr 4500 til kr 6500 i løpet av 3 år Kostnader for skoleeier  Infrastruktur (nettverk, strøm, AV-utstyr, sikkerhet)  Lisenser  Merkantilt  Forsikring  Fysisk sikring av utstyr  Bygningsmessige forhold Kostnader for elever  Leieordning, ulike modeller  Egen PC  Fra elev til lærling?

Hva nå?  Vurdere kostnader for elever (endring av opplæringsloven)  Øke variasjon i undervisningen  Øke kompetanse for lærere  Utvikle digitale læremidler  Forbedre infrastruktur og sikkerhet  Forbedre tjenestekvalitet fra IT  Endring av organisering  Standardisering  Effektive driftsløsninger  Vurdering av ressurstildeling til IKT-driftsansvarlige