Tre perspektiver på språklig kompleksitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Jesus elsker alle barna Alle barna på vår jord Rød og gul og hvit og svart Er det samme har han sagt Jesus elsker alle barna på vår jord.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Positive effekter av lønnsforskjeller innen organisasjoner? ISF, 6. mai 2009 Professor Bård Kuvaas Institutt for ledelse og organisasjon Handelshøyskolen.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
XMLSchema.  Innledende eksempler: Tove 4. Janni 5. Huskelapp 6. Ikke glem avtalen til helgen 7. Vi har sett DTD’en til dette xml dok. Her kommer.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Installation Implemantation Design Av: Anders Hvaal Larsen - Geir-Kristian Dahlberg - Renate Woldseth.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Forskningsmetode og referansebruk Lill Kristiansen, item.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hvordan skrive en god utredning?
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
Bokpresentasjon Bergen
Skriveredskaps påvirkning på leksikosyntaktiske trekk
Språklig kompleksitet Vitenskapsteoretisk innlegg til Ph.D.-graden ved Universitetet i Bergen Humanistisk fakultet Bård Uri Jensen Språklig.
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Prosjekt og forskningsrapport
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Rotaryskolen, distrikt 2260 Internasjonalt arbeid og engasjement Skedsmo samfunnshus Rakkestad kulturhus
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Kort om XML Språket om språket. XML: Eksempel Hans Tømmerholt.
Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Kvalitative og kvantitative metoder
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk til hjelp for praksis og prosjektoppgave Introduksjon til nettbasert undervisningsopplegg for.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Barnehagen som språkarena
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
Har det blitt mer eller mindre likhet? LIKHETSNORMER UNDER PRESS Knud Knudsen (HiS)
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
VIL FEDMEEPIDEMIEN FØRE TIL EIN INFARKTSUNAMI? John Roger Andersen, sjukepleiar, lektor, PhD student Høgskulen i Sogn og Fjordane 1.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!
Et godt sted og være, leke og lære…
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Å skrive på et andrespråk
Observasjon og kartlegging av barns språk
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
The Harvard System of Referencing
Utskrift av presentasjonen:

Tre perspektiver på språklig kompleksitet Bård Uri Jensen http://privat.hihm.no/buj/nordand2011/ bard.jensen@hihm.no

Strukturell kompleksitet Tekstkompleksitet Oppsummering Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Innhold Teoretisk bakgrunn Systemkompleksitet Strukturell kompleksitet Tekstkompleksitet Oppsummering Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Informasjonell kompleksitet Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Informasjonell kompleksitet aabbaabbaabbaabbaabbaabbaabbaabb babbaabbabaabaabbbbbaabbabbabaaa aabbaabbaabbaabbaabbabbbaabbaabb Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

H(x) = ∑ pi * ( –log( pi ) ) E(x) = H(x) / log(n) Entropi Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Entropi Definisjon av entropi H(x) = ∑ pi * ( –log( pi ) ) Relativ entropi (”effektiv entropi”) E(x) = H(x) / log(n) Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Vokalsystemet i svensk og älvdalsk Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Vokalsystemet i svensk og älvdalsk lang kort e E ä lang kort e ä Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

10 Empiri: 40 tekster fra ASK (UiBergen) L1: CEFR: polsk spansk B1 B2 Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Empiri: 40 tekster fra ASK (UiBergen) L1: CEFR: polsk spansk B1 10 B2 Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

T-enheten Segmenterer tekst i enheter som består av Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering T-enheten Segmenterer tekst i enheter som består av 1 hovedklausus de subklaususer som ”hører til” eventuelt annet språklig materiale <t-unit> Nei, min løsning er <clause type="nominal"> at alle <clause type="relativ"> som er singel </clause> kan gjøre <clause type="adverbial"> som de vil. </clause> </clause> </t-unit> Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Subklaususfrekvens Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering T-enhetsdybde Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Gjennomsnittlig orddybde Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Gjennomsnittlig orddybde Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Gjennomsnittlig orddybde Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Gjennomsnittlig orddybde <t-unit>Jeg synes <clause type="nominal"> at kafeene er kjempegode steder for å diskuttere om viktige temær. </clause></t-unit> orddybde = (1*2 + 2*11)/13 ≈ 1,85 <t-unit>I følger hvilken årstid <clause type="relativ"> vi har, </clause> jeg gjører forskjellige ting.</t-unit> orddybde = (1*8 + 2*2)2/10 = 1,2 Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Rekursjon eller iterasjon Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Rekursjon eller iterasjon <t-unit> Jeg vil lære han <clause type="nominal"> at å ta feil er ingenting ille, <clause type="adverbial"> fordi mann lærer seg av sine egne feil. </clause> </clause> </t-unit> Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Rekursjon eller iterasjon Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Rekursjon eller iterasjon I huset bodde en mann som hadde en sønn som hadde en hund som hadde en loppe som hadde en lus. I huset bodde en mann og han hadde en sønn og han hadde en hund og den hadde en loppe og den hadde en lus. Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Rekursjon eller iterasjon Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Rekursjon eller iterasjon <t-unit> Barna må kontakt med andre barn, spesiell <clause type="adverbial"> hvis de er enebarn, </clause> for å bli mer sosjal, å lære å dele leker eller mat med andre. </t-unit> Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Subklaususer som ikke er høyreinnføyd Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Subklaususer som ikke er høyreinnføyd Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Subklaususer som ikke er høyreinnføyd Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Subklaususer som ikke er høyreinnføyd Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Gjennomsnittlig t-enhetslengde målt i antall ord Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Gjennomsnittlig t-enhetslengde målt i antall ord Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Fordeling av t-enhetslengde Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Fordeling av t-enhetslengde Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Fordeling av t-enhetslengde Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Fordeling av t-enhetslengde Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Fordeling av subklausustyper Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Fordeling av subklausustyper Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Entropi over subklausustyper Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Entropi over subklausustyper Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Entropi over subklausustyper som funksjon av antall subklaususer Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Entropi over subklausustyper som funksjon av antall subklaususer Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Fordeling av subklausus-typer for 7 skribenter med lav entropi Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Fordeling av subklausus-typer for 7 skribenter med lav entropi po sp B1 B2 nominale 4 7 3 1 2 10 relative 9 17 12 adverbiale 6 SUM 16 22 8 14 Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)

Teoretisk bakgrunn System-kompleksitet Strukturell kompleksitet Tekst-kompleksitet Oppsummering Referanser Arecchi, F. T. (2001). Complexity and emergence of meaning: toward a semiophysics. Paper presentert på Complexity and Emergence. fra http://www.ino.it/home/arecchi/SezA/fis405.pdf. Dahl, Ö. (2004). The growth and maintenance of linguistic complexity. Amsterdam: John Benjamins. Dahl, Ö. (2009). Testing the assumption of complexity invariance : the case of Elfdalian and Swedish. I G. Sampson, D. Gil & P. Trudgill (red.), Language complexity as an evolving variable (s. 50-63). Oxford: Oxford University Press. Gammerman, A., & Vovk, V. (1999). Kolmogorov Complexity : Sources, Theory and Applications. The Computer Journal, 42(4). Karlsson, F. (2007). Constraints on multiple initial embedding of clauses. International Journal of Corpus Linguistics, 12(1), 107-118. Karlsson, F. (2007). Constraints on multiple center-embedding of clauses. Journal of linguistics, 43(2), 365-392. Sampson, G. (2002). Empirical linguistics. London: Continuum. Sampson, G., Gil, D., & Trudgill, P. (red.). (2009). Language Complexity as an Evolving Variable. Oxford: Oxford University Press. Shen, A. (1999). Discussion on Kolmogorov complexity and statistical analysis. The Computer Journal, 42(4). Yngve, V. H. (1961). The depth hypothesis. I R. Jakobson (red.), Structure of language and its mathematical aspects. Providence, Rhode Island: American Mathematical Society. Bård Uri Jensen, Høgskolen i Hedmark (Norge)