Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, 2005. Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedprosjekt Gruppe 18E Vår Prosjektoppgave 18 E  Arbeidsgiver  Byåsen Bilverksted AS ved John Myhre  Veileder  Jostein Lund  Gruppemedlemmer.
Advertisements

HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Titanic Developer Team består av :
© Atmel Norway 2005 Webinteface for presentasjon av lisensbruk Hovedprosjekt 003E.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Industream eCosystem Buyer
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Hva gjør en Bachelor i ingeniørfag Elektro / Kommunikasjonssystemer?
BarentsWatch Lab Mål, funksjoner og oppgaver - Per-Arne Hoel, nov
Vitacon apparat- og pasientadministrasjon Gruppe 31 Maria Nguyen & Mariann Stensland.
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Telenor Mobil Audio Sampler Hovedprosjekt nr 60 våren Applikasjon for miksing av wav- filer til bruk på mobilsvar og MMS (Multimedia Message Service)
Hovedprosjekt 2006 Webbasert filbehandler Gruppe 28 Snorre Arstad Thomas Tønnessen.
Hovedprosjekt- presentasjon. Ekstern oppdragsgiver Q-Free:Ticketing AS leverer elektroniske billetteringssystemer for kollektivtransport. Det leveres.
Installasjon og konfigurasjon av Microsofts neste generasjons samhandlingsprodukter. 10E – Anders Nilsen & Hanna Aagerborg Aanjesen.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
WiPro et samarbeid mellom: Studenter: Veileder: Oppdragsgiver:
Our business, your advantage! DataManager
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Nettsted for bridgetjenester Bjørnar Pettersen Veileder: Sven-Olai Høyland.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Sanntids værdata på mobiltelefon
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Boost Communications AS Etablert i juni 2000, har utspring fra NTNU, og holder til i Innovasjonssenter Gløshaugen, inkubatoren som er opprettet av NTNU,
Presentasjon av oppgave 63 Snorre Arstad & Leif Roar Nilssen.
Bjørn Olve Møkkelgård Kristian Elverum
Hovedprosjekt HKD Gruppe 54E Oppsett og konfigurering av VPN.
Gruppe 3M2 Multiplayerspill til mobiltelefon - med MIDP 2.0 André Aubert Mats Bue Martin Havnør.
Easy answer Hovedprosjekt nr 56 våren 2001: ”web  interface  MobilSvar” - grensesnitt for innlegging av personlig velkomstmelding.
Hovedprosjekt 2005/2006 Oppgave 28E Øyvind Mosti, 3DSU Administrasjon av apparatutlån, pasienter, rekvirenter og helseforetak.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
M2M utstyrsovervåkning System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr fra IM-basert mobilklient. System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr.
J2ME- og Web-basert Instant Messaging System. Oppgavebeskrivelse Selvstendig system J2ME- og Web-basert Internasjonalisering.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
TelePOS GSM/GPS-posisjoneringssystem for Telenor Mobil. Implementert i Java som en webservice med klient. Hovedprosjekt - Gruppe 17E AITeL – HiST 3DSU.
Utvikling av nettbutikken. Nettbutikken og Oppgavestiller Oppgavestiller og prosjektgruppen består samme person, Inger-Lise Aase Nettbutikken er utviklet.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Presentasjon av hovedprosjekt Elin Leikvang ResLab Integration Grunnlagt i 2005, datterselskap av ResLab Reservoir Labratories og en del av Weatherford.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
YXD-Kurdistan Om oss Asad Fattahi Samarbeidet i flere andre prosjekter
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
HPR 56 - Cross Platform Gaming Server Av Bjørn Haugen, og Hans Kristian Hovland.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
Programmering av mobile enheter nr.027
Wireless Solution Hovedprosjektgruppe /2006 Wireless Solution – gruppe 3.
Hovedprosjekt 55E - BrowseFTP / Studenter: / Vidar Sæterbø / Oppgavestiller: / Vidar Sæterbø / Veileder: / Helge Hafting.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
HOVEDPROSJEKT 2002 JAVA-basert utvikling av IP-telefonfunksjoner.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Luetooth Distribusjon av musikk over bluetooth av Morten Bakken, Sander Johansen, Mili Orucevic.
Distribusjon av musikk over bluetooth
Gruppe 51E Inger Torp, Edvard Andrè Nilsen, & Janne KB Pedersen
Gruppe 59E Jan Erik Digernes Kjell Breimo
Utskrift av presentasjonen:

Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther

Telenor konsernet • Den største tele- og kommunikasjons- aktøren i Norge med betydelige mobil- operasjoner internasjonalt. • Telenor ble notert på Oslo Børs og Nasdaq 4. desember • Ved utgangen av 2003 hadde konsernet ansatte, hvorav i Norge. • Telenors markedsverdi pr. 31. mars 2004 var 85,9 milliarder kroner. (det tredje største selskapet notert på Oslo Børs) • Fra å ha vært en nasjonal teleoperatør fremstår Telenor nå som et internasjonalt selskap med mobilt tyngdepunkt. • 150 år i 2005.

Telenor Mobil AS • Er Norges ledende leverandør av mobile tjenester. • Mobile er Telenors forretningsområde for utvikling og drift av mobile tjenester innen tale, data, Internett og innholds-tjenester i og utenfor Norge. • Telenor har eierinteresser i 12 mobilselskaper og er geografisk konsentrert i utvalgte land i Europa og Sørøst-Asia. Mobilselskapene bidro i 2003 med 42 prosent av Telenors eksterne driftsinntekter. • Mobile utgjør Telenors hovedsatsing for videre vekst. Videre utvikling av mobilvirksomheten er sentralt i konsernets posisjonering som internasjonal aktør i telekombransjen.

Problemstilling rammeverk • Vi skal utvikle et rammeverk til bruk for mobiltelefoner som gjør det mulig for brukerne å laste ned og bruke forskjellige tjenester utviklet for dette. • Rammeverket gjør at brukere i forsamlinger, på gaten osv. utveksler informasjon mellom hverandre via Bluetooth, enten automatisk eller manuelt. • Informasjonen som utveksles forteller brukerne hva andre brukere har av tjenester og filer. • Rammeverket skal gi en felles plattform for tjenester som ønsker å benytte bluetooth kommunikasjon.

Problemstilling tjenester • Informasjon utveksles via bluetooth også på tjenestenivå. Denne informasjonen avhenger av hvilken tjeneste som brukes. • Eksempler på tjenester er: • Spill • Dating • Reklamespredning • Vi skal også utvikle en tjeneste til rammeverket, har valgt å utvikle beskjedspredning med tanke på bruk under Uka og TeknologiArena.

Problemstilling beskjedspredning • Dette er en tjeneste som skal formidle diverse beskjeder mellom brukerne. Beskjedene kan være informasjon om; arrangementer, demonstrasjoner, presentasjoner, tilbud osv. • Beskjeder formidles mellom brukere basert på interessekategorier. • Skal også være mulig å operere med ”stasjonære” mobiltelefoner som sender broadcast-meldinger.

Hvorfor vi valgte denne oppgaven • Ønsket var å prøve ut en eller flere nye Java-teknologier, og ikke gjøre en ”plankekjøring-oppgave” med J2SE. • Etter å ha hatt faget J2ME, ble denne teknologien et naturlig valg. Ønsket fortsatt å prøve ut nye API, og vi valgte dermed et av de nyeste; nemlig BTAPI (Bluetooth API). • Dette valget var også basert på et ønske om å gi mobilen flere funksjoner med bluetooth. • Spennende og lærerikt å få arbeide med et prosjekt i en så stor bedrift som Telenor.

Hvordan vi løste disse problemstillingene • Det første vi gjorde var å undersøke en del rundt Bluetooth og hvilke muligheter som fantes. • Deretter begynte vi å kartlegge hvilke funksjoner som var viktige for systemet og eventuelle problemstillinger som kunne dukke opp. • Vi startet med å lage selve rammeverket og deretter tjenesten til dette til slutt. • Produserte nødvendig dokumentasjon i form av forstudierapport, brukerkravdokument, systemkravdokument og sluttrapport, og i tillegg interne dokumenter hvor problemstillinger og ideer til utviklingen ble beskrevet.

Systemarkitektur

Rammeverket • Vi utviklet rammeverket i flere inkrementer. • Vi utviklet alle delene til rammeverket hver for seg: • Grafisk grensesnitt • RFCOMM (Bluetooth kommunikasjon, klient - tjener) • HTTP-tilkobling, med mulighet for varig lagring av nedlastede data • XML-parser • Delene ble implementert i systemet etter hvert som de var ferdig programmert og testet.

Tjenesten Beskjedspredning • Dette er en tjeneste som vi etter ønske fra Jan Erik Wold utvikler med tanke på Uka-05 og TeknologiArena. • Kort sagt skal tjenesten spre beskjeder mellom brukere basert på interessekategorier. Ideen er et slags reklame/annonserings-system hvor beskjeder spres i nettverket til interesserte. • Denne tjenesten vil typisk på et slikt arrangement som UKA fremheve tjener/klient-kommunikasjonen som ligger i rammeverket.

Utviklingsmiljø • Vi har brukt følgende utviklingsmiljø i dette prosjektet: • Windows XP • Textpad • J2ME Wireless Toolkit 2.2 • Nokia 6630 og 6230 • Programmeringsspråket vi har brukt er Java (Java 2 Platform, Micro Edition) • Har brukt ”it’s learning” for oppbevaring og deling av filer både internt i gruppen og med veilederne.

Resultatet Vi har til nå: • Et rammeverk som kan: • operere både som tjener og klient. • sende og motta data via bluetooth. • sende og motta data via http. • lagre innstillinger og utføre kommunikasjon automatisk etter disse. • parse et xml-dokument og hente ut verdier. • forstå xml-elementer og handle etter disse. • En tjeneste som kan: • sende og motta beskjeder og vise disse. • hente ut data (som f.eks. interessekategorier) fra xml-parseren for å tolke den andres ønsker om type beskjeder. Felles for alle tjenester er at de bruker rammeverkets metoder og har tilgang til å sette innstillingene i dette selv.

Videre arbeid Gjennom møter med Jan Erik og diskusjon innad i gruppen, har et stort antall ideer både til funksjonalitet i rammeverket og til tjenester kommet frem. Vi ser derfor et stort potensiale for videre utvikling og bruk av dette systemet. Vi har følgende ideer til videre utvikling: • Utvide nettsiden til å også utgjøre et slags community, siden man har brukere registrert på en og samme plass. • Vise kommunikasjonsnett på nettsiden, grafisk fremstilling. • Lage flere tjenester (spill, dating ++)

Takk for oppmerksomheten Spørsmål?