Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Skolelederundersøkelsen 2008
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Forsker Anne Inga Hilsen Ålesund
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
Tiltaksplan for seniorpolitikk i Bydel Stovner
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
Bruk av foilsett: ”Gamle myter - nye fakta
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Agenda - innhold 1.Om Senter for seniorpolitikk 2.Hvorfor seniorpolitikk? 3.Hvordan jobbe med seniorpolitikk?
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Topplederne i kommunesektoren
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Seniorer i finansnæringen
Seniorer i finansnæringen
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen

Kompetanse som virkemiddel for å holde folk i jobb?  Arbeidstakere over 50 år vil utgjøre en vesentlig høyere andel av arbeidsstyrken i årene framover  Viktig for den enkelte, for arbeidslivet og for samfunnet å motivere og kvalifisere eldre arbeidstakere til å stå i jobb og hindre utstøting som skyldes manglende kompetanse  Viktig å undersøke lærevilkår for eldre arbeidstakere i norsk arbeidsliv 2

Kort om Lærevilkårsmonitoren  Landsomfattende undersøkelse blant et representativt utvalg av personer i alderen år  Initiert og utviklet av Fafo, finansiert av Kunnskapsdepartementet  Gjennomført årlig siden 2003  Data samles inn av Statistisk sentralbyrå som tilleggsundersøkelser til Arbeidskraftundersøkelsen  Data om lærevilkår for over personer, hvorav ca13000 yrkesaktive 3

Begrepsbruk i undersøkelsen  Lærevilkår: Forhold som påvirker den enkeltes læring og kompetanseutvikling  Formell videreutdanning (gir studiepoeng)  Kurs og annen opplæring som ikke gir formell kompetanse  Læringsintensivt arbeid (store krav til læring i jobben og gode muligheter til å skaffe seg de kunnskaper og ferdigheter man trenger) 4

Eldre deltar minst i alle former for læring 5

Alder og læringsbehov  Opplevd læringsbehov øker fram til begynnelsen av 30-årene, deretter reduseres opplevd læringsbehov med økende alder.  Alder har en signifikant negativ effekt på opplevd læringsbehov, også når det kontrolleres for ande forhold.  Andelen som mener de deltar for lite i opplæring er lavere blant arbeidstakere over 50 år enn blant yngre arbeidstakere.  Kan skyldes økende erfaring hos eldre arbeidstakere, eller at forventet utbytte av opplæring synker med økt alder. 6

Støtte til læring fra overordnede  Mange eldre opplever god støtte til læring fra overordnede – like mange som blant yngre arbeidstakere.  Liten støtte til ”diskrimineringshypotese”, unntatt i privat sektor, der forskjellen mellom eldre og yngre er større  Andelen som har diskutert kompetansebehov med overordnede stiger fram mot slutten av 30-årene og begynnelsen av 40-årene, for deretter å falle 7

Andel som har deltatt i kurs eller annen opplæring, etter alder og sektor 8

Gjennomsnittlig antall timer opplæring per år, etter sektor og alder 9

Andel som møter store læringskrav i jobben, etter alder og sektor 10

Andel som opplever å ha gode læringsmuligheter, etter alder og sektor 11

Hvordan foretrekker eldre å lære?  Formell videreutdanning mest aktuell fram mot slutten av 20-årene. Fra 50-årsalderen raskt mindre aktuell  Praktisk opplæring og jobberfaring viktigst ved starten av yrkeslivet og på slutten (fra 50- årsalderen)  Opplæring gjennom korte kurs mer foretrukket jo eldre man blir, fram til slutten av 50-årene 12

Hindringer mot å delta i opplæring  De viktigste hindringene for å delta i opplæring i arbeidslivet som helhet er mangel på tid (40 prosent) og at arbeidsgiver ikke har råd (35 prosent)  Mangel på tid er viktigste hindring i privat sektor, at arbeidsgiver ikke har råd er viktigste hindring i offentlig sektor  Mangel på tid og mangel på passende tilbud er viktigere hindringer for de over 60 enn for yngre arbeidstakere 13

Hvorfor har eldre dårligere lærevilkår?  Eldre deltar færre timer i opplæring, men andelen som synes de deltar for lite i opplæring er likevel mindre  Kan skyldes læringstretthet og at man synes man har for få år igjen i yrkeslivet til å ha nytte av ny kompetanse  Muligheten for arbeidsgiverfinansiering er like god for eldre som for yngre arbeidstakere  Viktig del av forklaringen trolig på individ-/ arbeidstakersiden  Men tilrettelegging fra arbeidsgivers side påvirker også den enkeltes motivasjon for læring 14

Holder gode lærevilkår folk lengre i arbeid?  Ja? Utfordrende arbeidsoppgaver og gode opplæringsmuligheter kan gi motivasjon for arbeid og følelse av å bli verdsatt  Nei? Krav til læring kan føles uoverkommelige. Ny teknologi, nytt regelverk osv. 15

Om gamle hunder og nye triks… The reason why one cannot teach an old dog new tricks is not that the dog is old; but that he wants to remain the kind of dog he has grown to be 16