1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø 25.10.2005 Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Strategiarbeid i praksis
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
1 Utvikling av nye logistikkbaserte forretningsideer i samarbeid med høgskoler og kunnskapsparker Næringsrettet Høgskolesatsing Ottar Ohren Molde, 17.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ICF i undervisning og forskning.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Masterstudiet i anvendt informatikk som tilbud til IR-studenter?
Masterstudiet i Farmasi
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Hadelandsregionen Ilsetra 5. desember 2006 v/Edvin Straume og John Kristiansen.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Arbeid med bistand Rapportering.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Bestått/ikke-bestått
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Vårt behov for studiesenteraktører
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  248 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
1 Næringsrettede aktiviteter ved Høgskolen i Molde -regionalt samarbeid nHS Prosjektlederforum Molde
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
Høgskolen i Buskerud!.  2600 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
Jæger: Robuste og sikre systemer Høgskolen i Molde Velkommen til INF150 Programmering Foreleser Bjørn Jæger.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
IT-studier Trondheim Møte 18.april.
KDL – ny struktur og innhold
Master i regnskap og revisjon
Utskrift av presentasjonen:

1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom næringsliv og høgskole innen anvendt informatikk Hovedideer og resultater Bjørn Jæger Høgskolen I Molde

2 Integrert kunnskapsutvikling Hovedmål Øke samarbeidet mellom høgskole og næringsliv innen IKT-fag gjennom tilrettelegging av vårt erfaringsbaserte masterstudium i anvendt informatikk

3 Integrert samarbeid Næringsliv Høgskole

4 Prosjekt: Integrert samarbeid To hovedelementer: 1.Instrument:Masterstudium for folk som er i jobb 1.Pedagogisk ide: Plukke elementer fra MMO dataspill

5 Instrument: Masterstudium Består hovedsaklig av –Kurs –Masteroppgave Tilpasses næringslivet –Form og Innhold –FLEKSIBILITET! –Resultat: Flexi-master

6 Instrument: Masterstudium i anvendt informatikk •Erfaringsbasert mastergrad (90 stp) •Forutsetter 3-årig IT-utdanning og minst to års relevant praksis •Praktisk orientert •Mastergradsoppgave knyttet til prosjekt i egen bedrift

7 …forts. Flexi-master Erfaringsbasert masterstudium i anvendt informatikk Fleksibilitet med hensyn på studiets form: Studentene kan:  Bo hjemme  Starte studiet når de vil  Bruke den tid de trenger  Ta eksamener når de vil  Ta eksamener i bedriften

8 …forts. Flexi-master Erfaringsbasert masterstudium i anvendt informatikk Fleksibilitet med hensyn på studiets Innhold: Studentene må:  Velge blant våre masterkurs  Følge pensum kurs – faglig nivå ivaretas Studentene kan:  Velge oppgaver  Velge tema for fordypning innen hvert kurs  Velge tema for masteroppgave  Proposal og masteroppgave som er relevant og nyttig for bedriften

9 …forts. Flexi-master Erfaringsbasert masterstudium i anvendt informatikk Merk: erfaringsbasert master  Masteroppgave kan gjerne være av praktisk, anvendt natur  Ikke krav om at den skal være forskningsbasert

10 •Øvingsoppgaver og prosjektarbeid tilpasses kandidatens behov •Masteroppgave vil koples sterkt til en større oppgave i bedriften (for eksempel utviking av IT strategiplan) •Kurs kan tilpasses studentens behov •Dette er ikke et nettbasert tilbud, det er et kundeorientert studium – tilpasset hver enkelt student …forts. Flexi-master Erfaringsbasert masterstudium i anvendt informatikk

11 Ped. ide: MMO Dataspill elementer MMO: Massive Multiplayer Online game –Voksne spillere (Snitt 27 år for spillet Anarchy Online, fra FunCom) –Altoppslukende … –Hva er “catch on”?

12 Integrert samarbeid - Dataspill? Voksne bruker mange timer pr. dag på spill? Hvorfor? Er det noen pedagogiske “triks” å hente?

13 Har sett på spillet Anarchy Online fra FunCom •Noen prinsipper: –Grunnleggende mennesklige behov/egenskaper –Felles mål –Generalister er UT, Eksperter er INN –Vi liker å være etterspurt –Analogi: “Experts in team” … forts. Integrert samarbeid - Dataspill?

14 Hvordan benytte dette i en studiesituasjon? –Masterstudie –Ser på: Proposal/forprosjekt –Felles mål: masteroppgave –Hvordan få “catch on”? •Antall interaksjoner •“Booste” performance •Premiering? … forts. Integrert samarbeid - Dataspill?

15 Typer: 1.Tilrettelagt studietilbud 2.Faglig samarbeid Integrert samarbeid med næringslivet

16 1. Tilrettelagt studietilbud –Næringsorganisasjoner, bedrifter –Varierer etter hvem som søker og hvem vi tar opp 2. Faglig samarbeide –Konsentrert om det kandidatene skriver oppgave om –Faglig kontakt mellom student og faglærere i kurs –Faglig kontakt mellom student og veileder Integrert samarbeid med næringslivet

17 Oppsummering og status pr. i dag •Flexi-master er utviklet og satt i gang –Informasjonsarbeid: møter med NHO, Molde Næringsforum –Informasjonsbrev om studiet til 126 utvalgte bedrifter med mer enn 50 ansatte i Møre og Romsdal. –Intervju m/kandidater, krever godkjenning og anbefaling av arbeidsgiver –Har tatt opp 6 studenter sommer/høst 2005 •Pedagogisk ide –Hovedelementer klare, detaljer gjenstår –Testes ut når studentene kommer til oppgavefasen, de første i 2006