Use case modellering Kravspesifikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Keyforce SMS Mobile Link
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Systemutviklingsmetoder Kravspesifikasjon
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Intelle SMS Mobile Link
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Zebra Use case modell av systemet Et løsningsforslag.
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Muntlige presentasjoner
IT, kjønn og samfunn Kirsten Ribu Kirsten Ribu HiO 2008.
Eksempler: Pantemaskinen Airborne-systemet
Profesjonsetikk og ansvar. Etisk kodeks. (ACM, IEEE)
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Kirsten Ribu HiO Samfunnsinformatikk – IT i praksis Kirsten Ribu 2008.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
Metode for systembeskrivelse og
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Tariffkonferanse NFF Om lønnsoppgjøret 2008 – forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i 8. januar 2008.
Kirsten Ribu - HiO Personvern, anonymitet, ytringsfrihet. Kirsten Ribu
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 3 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 3.2, 3.1, 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
Systemutviklingsmetoder Kravspesifikasjon Kirsten Ribu.
Etiske perspektiver på informasjonsteknologi
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – og web- baserte systemer Høsten 2005 Kirsten Ribu.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Enkel dokumentering i en wiki IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, © 2007 Øystein Gran Larsen,
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Identifisere behov – og etablere krav
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Use case modellering Kravspesifikasjon 23.01.2008 Kirsten Ribu Kirsten Ribu HiO 2008

I dag Eksempler på datasystemer – med use case modell som kravspesifikasjon Kirsten Ribu HiO 2008

Hva er en modell? Kirsten Ribu HiO 2008

Kirsten Ribu HiO 2008

Diamant Kirsten Ribu HiO 2008

UML - modeller Kirsten Ribu HiO 2008

Datakyndiges ulike roller Utviklere av hardware (maskinorienterte) Installerer og tilpasser programvare, f.eks regnskapssystemer (Programorienterte) Systemutviklere – lager/endrer informasjonssystemer (problemorienterte) Kirsten Ribu HiO 2008

Hva slags datasystemer har vi? Eksempler: Timebestillingsystemer (Brilleland, Sats) Nettbank Bookingsystemer (flyreiser, kino og teaterbilletter etc.) Personalsystemer (Agresso, SAP etc) Store logistikksystemer for butikker (Eks: Hakongruppen, bruk av strekkoder for salg av melk, brød, ost ) Kirsten Ribu HiO 2008

Kirsten Ribu HiO 2008

Postbanken Kirsten Ribu HiO 2008

Kirsten Ribu HiO 2008

Brilleland Kirsten Ribu HiO 2008

Agresso - personalsystem Kirsten Ribu HiO 2008

Use case modell - restaurant Kirsten Ribu HiO 2008

Restaurant-system Kirsten Ribu HiO 2008

Aktivitetsdiagram Kirsten Ribu HiO 2008

Komplekst use case Kirsten Ribu HiO 2008

Rational Rose verktøy Kirsten Ribu HiO 2008

Forberedelse til kravmodellering med use case Finn mulige handlinger – for eksempel ’bestill time’, registrer bruker’ Finn mulige aktører: Kunde, administrator Hvordan: Handlinger = Verb + objekt Aktører = Mennesker eller systemer Kirsten Ribu HiO 2008

Kravspesifikasjon En samling funksjonelle krav til et system i tekstlig form, utdypet med use cases: Hvem skal bruke systemet og til hva? Hvilken funksjonalitet skal det ha? Skal det knyttes opp til andre systemer? Hvilken teknologi (plattform, programmeringsspråk etc.) Robusthet, ytelse etc Kirsten Ribu HiO 2008

Eksempel: Lage spørreskjema/ (prøve) En ansatt/ lærer ønsker å lage en spørreundersøkelse eller prøve på nett ( i Fronter). Det skal være et start-tidspunkt og et slutt-tidspunkt for undersøkelsen /prøven. Læreren skal fritt kunne utforme spørsmål og svaralternativer, bestemme om det skal være radioknapper eller flervalgsspørsmål, og om spørsmålene MÅ besvares før man kan gå videre i svarene. Er det en prøve skal man kunne gi poeng for svarene. Kirsten Ribu HiO 2008

Kirsten Ribu HiO 2008

Spørreskjemaet Læreren vil gjennomføre en undersøkelse, og lage spørsmål i et spørreskjema. Studentene skal fylle ut svar på spørsmålene. Læreren ønsker å ha en enkel oversikt over svarene som er kommet inn, f eks hvor mange som har svart på de ulike spørsmålene. Kirsten Ribu HiO 2008

Forts Finn riktig detaljeringsnivå Beskriv bare 1 hendelse per steg Ikke beskriv detaljer om brukergrensesnitt. Eksempel: Ikke ’Aktør trykker på ’Send’-knappen’ Kirsten Ribu HiO 2008

Aktører og målbeskrivelse Lærer Lag spørreskjema Publiser spørreskjema Vis statistikk Student Svar på spørreskjema Se resultater Kirsten Ribu HiO 2008

Overordnet use case modell lag Lærer Student Kirsten Ribu HiO 2008

Use case: Lag spørreskjema Systemet (Fronter) viser….. Læreren skriver…… Systemet ber om overskrift…… Læreren fyller ut……. Systemet …. Læreren….. Systemet lagrer spørreskjemaet Kirsten Ribu HiO 2008

Eksempel på generell løsning: Spørreskjemagenerator Problemdefinisjon: Et meningsmålingsinstitutt ønsker å få laget et system der spørreskjema er på Internett/Web. Systemet skal være slik at det skal være enkelt å legge et spørreskjema ut på Web, enkelt for andre å fylle ut skjemaene på Web og at svarene lagres på et format som kan eksporteres til andre verktøy (f eks "strukturert tekst" som kan importeres til et regneark). Deltakerne skal kunne lagre svarene underveis og fortsette utfyllingen av skjemaet senere. Til noen av spørsmålene er det nødvendig å lese en del tekst. Meningsmålingsinstituttet ønsker å ha en enkel oversikt over svarene som er kommet inn, f eks hvor mange som har svart på de ulike spørsmålene. Det som skal lages er altså ikke et enkelt spørreskjema på Web, men en ”spørreskjema-generator" for Web. Kirsten Ribu HiO 2008

Hvordan skrive use case Beskriv hva som gjøres, ikke hvordan det gjøres Skriv hendelsesflyten som en nummerert liste på formen 1. <Ansatt> <ber om> at <spørreskjema>< blir lagret> 2.<Systemet><lagrer><skjemaet> Finn riktig detaljeringsnivå Beskriv bare 1 hendelse per steg Ikke beskriv detaljer om brukergrensesnitt. Eksempel: Ikke ’Aktør trykker på ’Send’-knappen’ Kirsten Ribu HiO 2008

Verb = handlinger =>Use cases Et meningsmålingsinstitutt ønsker å få laget et system der spørreskjema er på Internett/Web. Systemet skal være slik at det skal være enkelt å legge et spørreskjema ut på Web, enkelt for andre å fylle ut skjemaene på Web og at svarene lagres på et format som kan eksporteres til andre verktøy (f eks "strukturert tekst" som kan importeres til et regneark). Kirsten Ribu HiO 2008

Forts… Deltakerne skal kunne lagre svarene underveis og fortsette utfyllingen av skjemaet senere. Til noen av spørsmålene er det nødvendig å lese en del tekst. Meningsmålingsinstituttet ønsker å ha en enkel oversikt over svarene som er kommet inn, f eks hvor mange som har svart på de ulike spørsmålene. Det som skal lages er altså ikke et enkelt spørreskjema på Web, men en ”spørreskjema-generator" for Web. Kirsten Ribu HiO 2008

Aktører og målbeskrivelse Ansatt Generer spørreskjema Publiser spørreskjema Vis statistikk Deltager Velg spørreskjema Svar på spørreskjema Web-browser Lagre spørreskjema Kirsten Ribu HiO 2008

Overordnet use case modell Kirsten Ribu HiO 2008

Main success scenario for ’Generer Spørreskjema’ Systemet ber om overskrift, innledning og antall spørsmål Ansatt skriver inn nødvendig informasjon Systemet sjekker at alle felt er utfylt Systemet viser et spørreskjema der tekst til spørsmål skal fylles inn Ansatt skriver inn tekst og svaralternativ Systemet sjekker at riktig antall spørsmål har fått tekst Ansatt ber om at spørreskjemaet blir lagret Systemet lagrer spørreskjemaet Kirsten Ribu HiO 2008

Pre- og postbetingelser, triggere Prebetingelse: Må være sant før use caset starter (testbart). F.eks: Kunden er registrert i systemet Postbetingelse: Testbar tilstand når use caset er ferdig. F.eks: Kunden har mottatt en sms med bestillingsnummer Trigger: En hendelse som setter i gang use caset. F.eks: Kunde ønsker å bestille billetter Kirsten Ribu HiO 2008

Use case ’Svar på spørreskjema’ Aktør: Deltaker Trigger: Deltaker velger å svare på undersøkelsen Systemet viser spørreskjemaet Deltaker svarer på spørsmålene Systemet sjekker om alle spørsmålene er besvart Deltaker bekrefter svarene Systemet sender skjemaet og genererer en kvittering Variasjoner: 3a. Alle spørsmål er ikke besvart 1. Systemet ber deltaker fylle ut resten av spørsmålene 2. Extend use case ’Fortsett senere’ Kirsten Ribu HiO 2008

Use case ’Fortsett senere’ Aktør: Deltaker Trigger: Alle spørsmål er ikke besvart Systemet gir beskjed om at ikke alle spørsmål er besvart Deltakeren velger å fortsette senere Systemet lagrer svarene Kirsten Ribu HiO 2008

Komplett use case beskrivelse av ’Generer spørreskjema’ Extension point Kirsten Ribu HiO 2008

Use case modell med include og extend use cases Kirsten Ribu HiO 2008

Hvorfor use case modellering? De funksjonelle kravene, dvs. hva systemet skal gjøre, må beskrives Metoden oppmuntrer til å stille riktige spørsmål Metoden er systematisk Utviklere og kunder kan sjekke at use case modellen inneholder det som er nødvendig Det er enkelt å navigere i modellen Man får raskt overblikk over funksjonaliteten Man kan studere detaljer når det er nødvendig Kirsten Ribu HiO 2008

Ikke-funksjonelle krav Eksempler på ikke-funksjonelle krav er krav til sikkerhet, ytelse, responstid, kostnader detaljer rundt hvilke hardware eller software komponenter som skal brukes Ikke-funksjonelle krav som gjelder et spesielt use case kan skrives i det use caset Ikke-funksjonelle krav som gjelder flere use case eller hele systemet beskrives i et eget dokument. Kirsten Ribu HiO 2008

Oppsummering Use casene beskriver kravene til systemet En aktør er en bruker av systemet – kan også være et annet system Use cases beskriver oppgaver som utføres av aktøren Use case uttrykkes gjennom diagrammer og tekst (scenarier) Kirsten Ribu HiO 2008

Scenario Et scenario er en hendelsesflyt – en sekvens av hendelser En komplett use case beskrivelse inneholder: Trigger, Prebetingelser’ Postbetingelser ’ Main success scenario, Variasjoner, Feilsituasjoner Kirsten Ribu HiO 2008

Ressurser http://en.wikipedia.org/wiki/Use_case Kirsten Ribu HiO 2008

Neste gang Intervju og spørreundersøkelser. Øvingstimene: øvelser i intervjuteknikk, og trening på å lage gode spørsmål til spørreunderseøkelse. Kirsten Ribu HiO 2008