COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility;
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hvordan forsterke merkevaren?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Definere og velge hovedmål og delmål
Hva tenker du på ?.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
God kommunikasjon – vær trygg
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
-Et annerledes fond, som jobber aktivt for og med ungdom! MODERNE SAMFUNNSANSVAR/ SOSIALT ANSVAR.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Internasjonalisering
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Fra kommunikasjonsdirektør til ansvarlig redaktør
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Gode venner som hjelper andre
Segmentering og posisjonering
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det 1

Frank Tangen NRK: kultur, barn, nyheter Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis Byråleder Cox Kommunikasjon – publisering HR og Kommunikasjon Södra Cell Partner i medietreningsbyrået Talk Kommunikasjonsrådgiver i Cox Oslo Utdanning bl.a. ledelse og økonomi, kommunikasjonsledelse, organisasjonskommunikasjon, endringsledelse, coaching, tverrkulturell kommunikasjon, nettpublisering www.tenksamfunnsansvar.no www.årsapport.net www.cox.no

CSR - definisjoner People Planet Profit ”Å imøtekomme eller overgå omgivelsenes forventninger”

Hva aktualiserer CSR? Global Compact Stortingsmelding 10 - 2008/2009 ISO 26000

Hvorfor kommunisere CSR? Samfunnsmessig aksept: license to operate Media: forebygge omdømmeskader Kostnadsreduksjoner: f.eks energi, fravær Markedsmuligheter: bevisste kunder foretrekker en ansvarlig bedrift Rekruttering: gode folk vil jobbe hos gode arbeidsgivere Medarbeiderengasjement: mening utover profitt Innovasjon: miljømessig, sosialt og økonomisk ansvarlig utvikling kan gi et forsprang i markedet Adgang til kapital: seriøse investorer søker ansvarlige selskaper Myndigheter / politikere: tydelig samfunnsbidrag

CSR i maling- og lakkindustrien?

Toveis asymmetrisk kommunikasjon

Velg strategi Enveis informasjon? Responsmulighet? (Toveis asymmetrisk) Dialog – likeverdig, partene påvirker hverandre (Toveis symmetrisk) Hva er realistisk?

Kartlegg interessentene Miljøorganisasjoner Lokalpolitikere Rikspolitikere Investorer Myndigheter Forbrukere Fagmedier Konkurrenter Eiere Arbeidsmarked Studenter Fagorganisasjoner Riksmedier Leverandører Innleid arbeidskraft Lokalmedier - og prioriter Ansatte Naboer Bransjeorganisasjoner - og prioriter

Strategien Beskriv: Hva er målet? Hvem vil vi kommunisere med? Hvilket budskap til hvem? Opplevelse Kanaler og virkemidler Måling? Hvem deltar i prosessen?

Virkemidler Rapport Årsmagasin Web E- læring (internt) Intranett (internt) Kampanjer (internt og eksternt) Annonsering Film PR og medieomtale Events Sosiale medier Møter med interessenter - og integrer alltid i eksisterende kanaler

Internkommunikasjon av CSR Noen grunnregler: - Bruk nærmeste leder - Involver, skap eierskap - Velg rike kanaler - Gjenta budskapene i flere kanaler Mulige virkemidler: Kampanjer E-læring Events - men først og fremst eksisterende kanaler

Redaksjonelle virkemidler Eksternt, journalistisk blikk, profesjonell research Kjent presentasjonsform = troverdighet Plass til nyanser og resonnement Prioritere mest relevante saker La målgruppa påvirke innholdet Slipp til skeptikerne Vær åpen om dilemmaene

Standarder for rapportering 40 % velger GRI Betyr lite for de fleste målgrupper Troverdighet Benchmarking GRI gir stor grad av frihet

Trender og eksempler Jevnere vektlegging av miljø og sosiale forhold Integrert rapportering Stadig flere rapporterer, størst økning i Europa GRI (40%) Vodafone Group (Beste i CR Reporting Awards) http://www.vodafone.com/start/responsibility.html The Walt Disney Company (Beste førsterapport) http://disney.go.com/crreport/home.html Adidas (web) http://www.adidas-group.com/en/SER2009/ Grays Harbor Paper http://ghpaper.com/planet.html Novo Nordisk (integrert + web) http://novonordisk.com/sustainability/default.asp

Eksempler fra Globe Award 2009 www.globeaward.org

Farmasiselskapet NovoNordisk web

Stora

Energiselskapet CLP

”Whether a company communicates or not, an image of how the company handles or fails to handle sensitive issues will be communicated for them.” Peggy Brønn