COX Ta samfunnsansvar –og fortell om det 1
Frank Tangen NRK: kultur, barn, nyheter Redaktør og disponent Røyken og Hurums Avis Byråleder Cox Kommunikasjon – publisering HR og Kommunikasjon Södra Cell Partner i medietreningsbyrået Talk Kommunikasjonsrådgiver i Cox Oslo Utdanning bl.a. ledelse og økonomi, kommunikasjonsledelse, organisasjonskommunikasjon, endringsledelse, coaching, tverrkulturell kommunikasjon, nettpublisering www.tenksamfunnsansvar.no www.årsapport.net www.cox.no
CSR - definisjoner People Planet Profit ”Å imøtekomme eller overgå omgivelsenes forventninger”
Hva aktualiserer CSR? Global Compact Stortingsmelding 10 - 2008/2009 ISO 26000
Hvorfor kommunisere CSR? Samfunnsmessig aksept: license to operate Media: forebygge omdømmeskader Kostnadsreduksjoner: f.eks energi, fravær Markedsmuligheter: bevisste kunder foretrekker en ansvarlig bedrift Rekruttering: gode folk vil jobbe hos gode arbeidsgivere Medarbeiderengasjement: mening utover profitt Innovasjon: miljømessig, sosialt og økonomisk ansvarlig utvikling kan gi et forsprang i markedet Adgang til kapital: seriøse investorer søker ansvarlige selskaper Myndigheter / politikere: tydelig samfunnsbidrag
CSR i maling- og lakkindustrien?
Toveis asymmetrisk kommunikasjon
Velg strategi Enveis informasjon? Responsmulighet? (Toveis asymmetrisk) Dialog – likeverdig, partene påvirker hverandre (Toveis symmetrisk) Hva er realistisk?
Kartlegg interessentene Miljøorganisasjoner Lokalpolitikere Rikspolitikere Investorer Myndigheter Forbrukere Fagmedier Konkurrenter Eiere Arbeidsmarked Studenter Fagorganisasjoner Riksmedier Leverandører Innleid arbeidskraft Lokalmedier - og prioriter Ansatte Naboer Bransjeorganisasjoner - og prioriter
Strategien Beskriv: Hva er målet? Hvem vil vi kommunisere med? Hvilket budskap til hvem? Opplevelse Kanaler og virkemidler Måling? Hvem deltar i prosessen?
Virkemidler Rapport Årsmagasin Web E- læring (internt) Intranett (internt) Kampanjer (internt og eksternt) Annonsering Film PR og medieomtale Events Sosiale medier Møter med interessenter - og integrer alltid i eksisterende kanaler
Internkommunikasjon av CSR Noen grunnregler: - Bruk nærmeste leder - Involver, skap eierskap - Velg rike kanaler - Gjenta budskapene i flere kanaler Mulige virkemidler: Kampanjer E-læring Events - men først og fremst eksisterende kanaler
Redaksjonelle virkemidler Eksternt, journalistisk blikk, profesjonell research Kjent presentasjonsform = troverdighet Plass til nyanser og resonnement Prioritere mest relevante saker La målgruppa påvirke innholdet Slipp til skeptikerne Vær åpen om dilemmaene
Standarder for rapportering 40 % velger GRI Betyr lite for de fleste målgrupper Troverdighet Benchmarking GRI gir stor grad av frihet
Trender og eksempler Jevnere vektlegging av miljø og sosiale forhold Integrert rapportering Stadig flere rapporterer, størst økning i Europa GRI (40%) Vodafone Group (Beste i CR Reporting Awards) http://www.vodafone.com/start/responsibility.html The Walt Disney Company (Beste førsterapport) http://disney.go.com/crreport/home.html Adidas (web) http://www.adidas-group.com/en/SER2009/ Grays Harbor Paper http://ghpaper.com/planet.html Novo Nordisk (integrert + web) http://novonordisk.com/sustainability/default.asp
Eksempler fra Globe Award 2009 www.globeaward.org
Farmasiselskapet NovoNordisk web
Stora
Energiselskapet CLP
”Whether a company communicates or not, an image of how the company handles or fails to handle sensitive issues will be communicated for them.” Peggy Brønn