Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
Fra idé til produkt – det går an i Norge
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
Regional HR handlingsplan for perioden
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg 11. februar 2011 Vurdering av HiØ’s IT – studier Informasjonssystemer og IT - ledelse.
NYTT REGJERINGSKVARTAL - VI MÅ SAMLE OSS OM DENNE UNIKE MULIGHETEN 1 Foto: Statsbygg.
Tradebroker reiseseminar okt
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Inge Oliversen Daglig leder
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Hovedprosjekt våren 2007 Sentralisert sikkerhetskopiering hos Safetec Prosjektet utføres av Eivind Olden.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Hvem er jeg Tormod Fjeldberg – sjefskonsulent Roller
Introduksjon til systemutvikling
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
EDB BUSINESS PARTNER ASA
Presentasjon for Framtidens byers nettverkssamling WWF-Norge ved Ina Toften 21. november 2008.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektgruppe 26ESikkerhet i Internettløsninger Sikkerhet i internettløsninger.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.
Oversikt over Azets forretningsområder 2 Regnskapstjenester Økonomisk rådgivning Visma Insight Lønn og HR tjenester Azets Employee Rekruttering Vikarutleie.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Oslo, 2016.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Selvkjørende minibusser Oslo
Enhet for digitale driftstjenester
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
Digitalisering og digital kompetanse
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
utfordringer i en ny region
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Cyber Lions I februar 2013 fikk jeg en mail fra vår generalsekretær der hun spurte om jeg kunne se på å lage ett konsept for “virtuelle klubber”, altså.
Standardisering av IT-virksomheten
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent Hvordan jobber programmerere/utviklere i 2007, og hvilke endringer ser vi fremover? Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent

Introduksjon Tormod Fjeldberg Sjefskonsulent innen Service Management 24 år i IT bransjen Siste 7 år i Capgemini Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Vi hjelper virksomheter med å ta riktige strategiske beslutninger og implementere løsninger som gir målbare og varige resultater. Vi hjelper virksomheter med å ta riktige strategiske beslutninger og implementere løsninger som gir målbare og varige resultater. Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Hvor finner vi Capgemini Norway Oslo (ADC) Fredrikstad (AMSC) Trondheim Bergen Stavanger Finland Helsinki (ADC, ASE, AMSC) Belgium Brussels (ADC) Mons (IMSC, BPO) Netherlands Utrecht (ADC, ASE , AMSC, IMSC) Zootermeer (IMSC) (BPOuhj) Canada Toronto (ADC, ASE, AMSC, IMSC, BPO) Montréal (ADC)** France Castres (IMSC) Clermont- Ferrand (AMSC) Grenoble, Lyon, Clermont (ADC, ASE) Lille (ASE, AMSC, IMSC) Montpellier (IMSC) Nantes & Rennes (ADC) Paris (ADC, ASE, AMSC, 2 IMSC) Rennes (AMSC) Toulouse (ADC) Sweden Gothenburg (ADC, AMSC) Malmo (ADC) Orebro (IMSC) Stockholm (ADC, AMSC) Poland Krakow (BPO) Wroclaw (IMSC) United States Bellevue (ADC) Cambridge (ASE) Chicago (ADC, ASE, AMSC)** Cupertino (ASE) Dallas (ADC) Detroit (ASE) El Segundo (ADC, ASE) Indianapolis (ASE) Irvine (ADC) Kansas City (AMSC, IMSC) Minneapolis (ASE) New York (ADC, ASE, AMSC, IMSC*) Pittsburgh (ASE) St. Louis (ADC) Washington DC (ASE) Denmark Copenhagen (ADC, ASE, AMSC) Japan Tokyo (AMSC) Germany Dusseldorf (ADC) Essen (AMSC, IMSC) Munich (ASE) China Guangzhou (BPO) Hong Kong (BPO) Spain Barcelona (AMSC) Madrid (ADC, AMSC, IMSC) UK Aston/Birmingham (ADC, IMSC, BPO) Bristol (IMSC) Inverness (IMSC) London (ASE, 3 IMSC) Manchester (AMSC) Nairn (BPO) Newcastle (AMSC, IMSC) Reading (IMSC) Rotherham (IMSC) Warrington (IMSC) Woking (ADC, ASE, AMSC) Singapore (AMSC, BPO) Italy Milan (ASE, BPO) Taiwan Taipei (AMSC) India Mumbai (ADC, AMSC) Bangalore (BPO) Australia Adelaide (BPO) Sydney (ASE, AMSC) New Zealand Auckland (ADC) Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

I Norge Trondheim Bergen Stavanger Oslo Fredrikstad Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Våre kompetanseområder omfatter både rådgivning, utvikling og drift Consulting Services Technology Services Outsourcing Services Sterke og tunge fagmiljøer innen: Strategiutvikling Transformasjon Virksomhetsstyring Organisasjon & ledelse Den beste og største kompetansen i Norge innen: Prosjektledelse Systemintegrasjon og systemutvikling Implementering Arkitektur Sikkerhet Forretningsløsning Virkemiddel for å møte nye krav Bedriften oppnår: Større fokus på kjerne- virksomheten Økt endringskraft Forbedret kostnadskontroll Forsterket leveransekvalitet Forvaltning Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Tidlig 80 tallet.. Tidlig 80 tallet.. Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Hverdagen for en programmerer på 80 tallet (PC miljø) Utviklingsverktøy Alt måtte utvikles selv Ingen verktøy / bibliotek Ulike maskiner / nye utfordringer Hardware “PC” tre enheter på 15 kg Hardware mangelvare Kompilering - nattejobb Samarbeid Bruk av disketter Manuell jobb for å samle kode Andre løsninger lite tilgjengelig Hovedfokus Hvordan få det til å virke Hvordan skrive til harddisk Hvordan skrive effektivt Minimere bruk av maskin ressurser SUPERTAST Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Dagens situasjon Dagens situasjon Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Forenkle salgsprosess og redusere forvaltningskostnadene Tilgjengelig / frihet Utviklingsverktøy “Alt” tilbys i verktøyene Flere verktøy må mestres Krever mindre “programmering” Andre verktøy må beherkskes Hardware / arbeidsmiljø Jobb hvor du vil Remote access Virtuel PC Samarbeid Enklere å jobbe med samme kode Melde inn endringer som skal med Andre har hatt samme utfordring Løsninger er tilgjengelig for alle Hovedfokus Verdi for kundens forretning Kunnskap utover teknikk Forretningskunnskap Samhandling med andre løsninger Forenkle salgsprosess og redusere forvaltningskostnadene Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Hva skjer fremover Hva skjer fremover Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Påvirkningsfaktorer Forretningskunnskap Globalt leveranseapparat Kundene krever mer kunnskap om deres løsninger/forretning Kompetanse i tillegg til det tekniske. Globalt leveranseapparat 150 000 nye IT Ingeniører årlig Indiske IT selskap angriper markedet Nye leveransemodeller / kunnskap Industrialisering Innovasjon Leveranse ihht. rutiner og prosesser Mer effektiv leveranse Høyere kvalitet Forretningskritiske løsninger IT løsninger mer forretningskritiske Kontakt med andre fagområder Forretningskunnskap Løsningens arkitektur er viktig Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007 © 2004 Capgemini - All rights reserved

Tanker til studie i Informasjonsteknologi Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Betraktninger Skap interesse og grunnleggende kunnskap Det de lærer nå – vil de ha bruk for det? Objekt orientert Bransjen trenger flere medarbeidere – deres jobb viktig Utfordre lokale IT selskap til å bidra Behov for annet enn programmerere Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007

Takk for meg Takk for meg Service Manager, Tormod Fjeldberg November 2007