TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST 2007. KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tar utgangspunkt i formuleringene i KS avtalen, men det er samme gjelder for de andre avtaleområdene. Vil underveis gi henvisninger til aktuelle avtaleområder.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
HOVEDAVTALEN - Et rammeverk for godt samarbeid -
Lokale arbeidstidsavtaler
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Læreravtaleverket Lønns- og arbeidsvilkår for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Arbeidstidsavtalen.
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Medbestemmelse Drøftingskultur- og struktur i Bergen kommune
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Aktuelle saker: Forberedelser Tariff 2010, videreutdanning, vold og trakassering, ny HA og ATA KURS ATV-VGO Kurs ATV-VGO mars 2010,
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Utskrift av presentasjonen:

TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST 2007

KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET

KS Forhandling STYRINGSSYSTEM - DELEGERING KOMMUNESTYRET FORM.SKAP ADM.SJEF UTVALG LEDER STYRE STYRELEDER ORDFØRER ETATSJEF LEDERE KOMITE 3

KS Forhandling TO GRUNNLEGGENDE PRINSIPPER : Kommunene styres av folkevalgte organer De ansatte har medbestemmelse / med- innflytelse over egen arbeidssituasjon/ egen arbeidsplass 4

KS Forhandling FORHANDLINGER Kontakt mellom to likeverdige parter, hvor en eventuell avgjørelse blir fastsatt i en avtale DRØFTINGER Kontakt på et område der arbeidsgiver har styringsrett. Endelig avgjørelse blir tatt i form av en beslutning fra arbeidsgivers side 5

KS Forhandling R E F E R A T fra møte i (sted) mellom xx kommune og (organisasjon) Til stede:….. Tema for møtet var…… Synspunkter som kom fram:… Dato:_______ __________________ referent Riktigheten av referatet bekreftes: _________________________ 6 Event.:

KS Forhandling …….kommune PROTOKOLL År 20xx, den xx.xx ble det holdt forhandlingsmøte i (lokalets navn) mellom xx kommune og (organisasjon). Forhandlingene galdt…..og ble ført med hjemmel i …. Til stede: xxx kommune: (organisasjon): xxx kommune _____________________ (organisasjon) ________________________ 1)Etter felles- og særmøter ble partene enige om……. 2)Partene kom ikke til enighet. xxx kommune hevdet:……… (organisasjon) hevdet:………….. 7

KS Forhandling Protokoll (forts.) Ev. protokolltekst – ved enighet: Sentral avtale gjelder med følgende endringer: - Varighet: – Gjensidig 3 måneders oppsigelsesfrist

KS Forhandling Ved lokal tvist om gjeldende avtaleverk følges det vanlige prinsippet om at arbeidsgivers forståelse av regelverket legges til grunn inntil partene eventuelt blir enige om en felles forståelse eller saken blir avgjort ved rettskraftig dom 9

KS Forhandling FORHANDLINGS RETT/- PLIKT (HA, del A, § 4) Partene har gjensidig rett og plikt til å forhandle – rett til å kreve forhand- linger/plikt til å gjennomføre disse. Egen forhandlingshjemmel for arbeidstid i skolen i særavtale SFS

KS Forhandling RETTSTVISTER (§ 7) Lokal fagforening Kommunen Fagforenings Sentrale ledd KS § 7-1 § 7-2 ARBEIDSRETTEN 11

KS Forhandling HA (del B) § 1 SAMARBEID Samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker gjennom TV-systemet TV må gis muligheter til å ivareta sine oppgaver 12

KS Forhandling Oppbygging av årsverket grunnskole og v.g. opplæring Undervisning 741 – 460 timer 13

KS Forhandling Sentrale bestemmelser i SFS 2213 og styringsretten •Årsverket og fordeling av tid: 1 uke (39. uke) 14

KS Forhandling Sentrale bestemmelser i SFS 2213 og styringsretten (forts.) • Handlingsrommet: arbeidsplaner og fordeling av oppgaver – drøfting. • Den enkeltes oppgaver og arbeidsplan fastsettes av arbeidsgiver • ”annet arbeid med elever” i pkt. 2 må sees i sammenheng med arbeidsplaner i pkt. 3. (3. og 4.ledd)

KS Forhandling Sentrale bestemmelser i SFS 2213 og styringsretten (forts.) •”Undervisning slik den framkommer som årsrammer” (pkt.2, 3.ledd) – dette innebærer at lærerne skal fylle årsrammene med timer som er definert som undervisning 16

KS Forhandling Sentrale bestemmelser i SFS 2213 og styringsretten (forts.) •Alternative aktiviteter – betinger dette eget for- eller etterarbeid? • Flytting av undervisningstid og arbeidsplaner tilpasset skiftende driftsopplegg •Fordeling av oppgaver og eventuell reduksjon av årsrammene

KS Forhandling Noen andre aktuelle elementer i forhold til styringsrett •Seniortiltak – praktisering og tilpasning for alle (pkt.4) •Andre oppgaver/funksjoner – tildeling av tidsressurser/reduksjon av årsrammer (pkt. 5) •Bestemmelser om tidsressurser (pkt.6) 18

KS Forhandling Diverse bestemmelser: Godtgjøring av funksjoner/særskilte oppgaver (1.1) Skoleledelse – årsverket og ledelsesressurs (2.1, 2.2) Ledelsesressurs og undervisningsplikt

KS Forhandling Momenter i arbeidsgivers arbeidsplanarbeid •Gruppestørrelse, antall fag og elevgrunnlag •Organisering av læringsarbeidet •Omfanget av vurderingsarbeidet •Faglig-administrative arbeidsoppgaver •Lærerens kompetanse og erfaring 20

KS Forhandling LOKAL ARBEIDSTIDSAVTALE 2008 – 2009 INTENSJONER PROSESS RESULTAT

KS Forhandling Utviklingsprosjektet •De sentrale parter greide ikke å åpne sentral avtale for mer fleksibel tidsdisponering - de lokale parter fikk derfor oppdraget. •Derfor ligger det som overordnet intensjon i avtalen at utviklingen er tenkt mot en friere personal- og tidsdisponering enn den sentrale avtalen åpner for – og derav følger sikringen om ”å beholde ressursene i skolen”.  Oppdrag nå: Hva kan vi gjøre - som arbeidsgiver - for å skape bedre grunnlag for en slik utvikling i kommende avtalerunde?

KS Forhandling Grunnlag for utvikling  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger og prioriteringer for utvikling av lærings- og arbeidsmiljø.  I dette ligger at dersom det skal oppnås en mer hensiktsmessig disponering av personalressursene, må det satses på tiltak og gjøres prioriteringer som synliggjør behovet for en slik avtaleutvikling.  Hovednøkkel: Det må gjøres en kopling mellom utviklingsmål/-tiltak og den disponering av lærerressursene disse skaper behov for

KS Forhandling LOKAL AVTALE Prinsipper:  Lokale avtaler må være innenfor fastsatte intensjoner og bygge på AML’s prinsipper  De lokale parter fastsetter selv hvilke bestemmelser de vil ta inn i en lokal avtale

KS Forhandling PROSESSEN - SKJEMATISK 2. Politisk vedtak av mål 3. Styrings- dokument Mål / tiltak 4. Styr.dok drøftes K/FK – ORG Referat 5. Drøfting (diskusjon) m/referat Rektor – TV om ulike bestemmelser, jfr de lokale utvik- lingsmålene 6. Forhandl. om ny avtale (innen ) kommunenivå skolenivå 1. MÅL for skolen diskuteres (kollegiet) på bakgrunn av evalu- ering fra året før

KS Forhandling LOKAL ARBEIDSTIDSAVTALE Avtaleinngåelse: Den lokale avtalen kan være  Lik hele eller deler av den sentrale  Helt forskjellig fra den sentrale  Lik for hele kommunen / fk  Forskjellig fra skole til skole  Forskjellig fra avdeling til avdeling

KS Forhandling LOKAL ARBEIDSTIDSAVTALE ( forts. )  Alle bestemmelser i sentral avtale kan fravikes, dog ikke nettoårsverket på 1687,5 timer