ARBEIDSMÅTER I DEN DIGITALE SKOLEN Marita Aksnes Stavanger katedralskole Rogalandskonferansen 22.3.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Hvordan intervjue en forsker?
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
En måte å lese Bibelen på
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Digital kompetanse i Mat og helse
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Betydning av prosjektkompetanse
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
FORMATIV VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Norgesuniversitetet:
Ny rammeplan for barnehagen
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
UTDANNINGSVALG.
Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
Misjon – å krysse grenser
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
Problemløsning.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Lesing i matematikkfaget
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fra valg til læring.
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSMÅTER I DEN DIGITALE SKOLEN Marita Aksnes Stavanger katedralskole Rogalandskonferansen

Den digitale skolen gir rom for nye arbeidsmåter for både lærer og elev. Hvordan kan undervisningen organiseres i et digitalt klasserom? Hvilke muligheter har vi, og hvilke utfordringer møter vi på?

Det handler ikke lenger om teknologi, heller ikke på Kongsgård…

På den ene siden er de digitale mediene med på å gi oss nye muligheter til kunnskapsutvikling, kommunikasjon og samhandling ved at vi blir i stand til å arbeide med innhold og informasjon på nye måter. På den annen side stiller denne utviklingen oss overfor en rekke utfordringer når det gjelder kompetansen til å kunne håndtere informasjonstilgangen. I så måte er mediene i seg selv verken positive eller negative. Det interessante er derimot hva vi fyller mediene med av innhold, og hvordan vi fortolker og forstår det vi mottar. Kilde: Erstad, Ola (2005) Digital kompetanse i skolen – en innføring, Oslo: Universitetsforlaget

Ungdommenes PC-bruk • Tilgang og tidsbruk • Bruk av sosiale medier • Underholdning, finne informasjon, være oppdatert • Skolearbeid • Nettvett, sikker bruk

”Digital Natives” ”Screenagers” ”The Internet is a key part of young people´s lives today – it is completely natural to them. It is so much a part of them that they can be said to be living hybrid lives, combining the physical and virtual in a seamless network of communication, information, entertainment and sharing.” Kilde: YouthNet (2009) Life Support: Young people´s need in a digital age

”Det er dessverre risiko for at en elev som kommer fra et ressurssvakt hjem, og som går på en videregående skole hvor det er lite støtte for læring med IKT, etter endt utdanning vil kunne mangle viktige kompetanseformer som kreves i arbeidsliv eller høyere utdanning.” Kilde: ITU Monitor (2007)

Kilde: 2.0 buttons/badges, Vespertin, Flickr

Bruk av Wikispaces

Bruk av Google Dokumenter i arbeid med fordypningsemnet i KK2 • Kommunikasjon • Prosess • Dynamisk

Teachers become designers, coordinators, moderators, mediators and mentors, rather than instructors or lectures, whereas students not only have to take responsibility for their own learning progress, but also have to support each other in their learning endeavours, and jointly create the learning content and context. Learners need to assume a pro-active role in the learning process, and develop their own – individual and collective – rules and strategies for learning. Kilde: IPTS (2010): Learning 2.0 – The Impact of Social Media on Learning in Europe. Utfordringer ved web 2.0-verktøy

Skjermlesing og leseferdighet Firefox: Scrapbook NDLA: Annotate

Sprapbook og Annotate

Utfordring: Å lage gode oppgaver Bruk historia i ein sjølvvald songtekst som utgangspunkt for ei novelle. Sang: "Jævel av ein tango" av Kaizers Orchestra

Dieters Meyers Institusjon Dr. Mowinckel viste meg inn til kontoret sitt som han hadde gjort så mange gangar før. Eg hadde tilbrakt utallege timar på kontoret hans det siste året, og haldt endeleg på å få diagnosen eg så lenge hadde lengta etter. Snart kunne eg igjen treffe mi kjæraste hustru, Clementine. Eg kunne ikkje tenke på noko anna. Dr. Mowinckel satt seg ned i ein godt brukt lenestol og såg nysgjerrig på meg. - ”Korleis har du det?” sporte han. - ”Det vanlege” svarte eg. ”Eg ser ting… Og høyrar ting.” Psykologen tok frem notatblokka si og noterte. Etter ei stund stoppa han og spurte: - ”Du er framleis sikker på at du vil bli lagt inn på Dieter Meyers Institusjon for sinnsforvirra? Det har rykte på seg for å være eit av dei verste. ” - ”Ja,” svarte eg fort. ”Det er eg.” Dr. Mowinckel såg til at eg skreiv under på ein kontrakt han hadde med, og eg fikk gå.

Planer Google Docs: Årsplan Periodeplaner: Planlegger

Konklusjon? • Mange muligheter og noen utfordringer • Kildebruk • Oppgavelaging • Grunnleggende kunnskaper/klipp- lim- oppgaver/refleksjonsoppgaver • Forelesning og notatteknikk • Gjennomtenkt/formålstjenlig bruk

Takk for oppmerksomheten! når du reise på seminara fær du gratis mad og drikka og så lære du någe nytt du fær meir eller mindre nytte av og han så lede seminaret he opplevd alt du kan tenka deg så folle av vitsa og opplevelsa at han helle på å sprikka seminarblues snart e det lunsj Tønes: ”Seminarblues”

Kilder Erstad, Ola (2005) Digital kompetanse i skolen – en innføring, Oslo: Universitetsforlaget. ITU Monitor (2009): Skolens digitale tilstand Skolens+digitale+tilstand.9UFRDG0f.ips IPTS (2010): Learning 2.0 – The Impact of Social Media on Learning in Europe. YouthNet (2009) Life Support: Young people´s need in a digital age.