Styringsmodeller Lars Tveit, KS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Organisering av IKT området - Roller og ansvar…
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Strategisk ledelse og IKT
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Internkontroll i kommuner
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Felles anskaffelse av LMS
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Rammer for og organisering av eForvaltningen
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK Ny struktur i ny Altinnorganisasjon
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
HMN Orientering om HMN LAB
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Styringsmodeller Lars Tveit, KS

Strategisk styring…. Harmonisering mellom eKommune strategi og kommunens strategier Forutse fremtidig behov Justere og styre tjenestenes forventninger Identifisere og prioritere IKT prosjekter Optimalisere investeringer gjennom styrings mekanismer

Strategisk styring…. Planlegge og styre tjeneste leveranser og løsninger til lavest mulig kost Planlegge og styre endring Aktiv forretnings og tjenesteutvikling Organisasjonsutvikling gjennom IKT Sørge for gevinstrealisering Styre risiko og sikkerhet

Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen… Kjerneoppgavene Forretnings enhetene Integret i forretnings- enhetene Etterspørsel Fremme innovasjon ESPs Tjeneste-utsetting til eksterne leverandører Leverandører Levere endring Støtte infrastruktur What is IS Lite? As a consequence of these trends, EXP predicted the following adjustments to IS’ three macro-processes:  Driving innovation – which includes strategic planning, architecture design and business requirements definition, would be retained internally and mostly centralized for coherence and exploitation across the enterprise  Delivering change – which includes system development and support of user changes, would be mostly moved out to the business units to get the benefits of being close to customers  Supporting infrastructure – which includes desktop support and data center and network operations, would be selectively outsourced under central control for cost and efficiency The result is a lean, focused, flexible, high-value-adding IS organization - IS Lite. To help answer the question “What lessons have pioneers learned about successfully implementing IS Lite?”, EXP research conducted a survey of EXP members as well as interviews and workshops.

De fem kjerneområder i fremtidens organisasjon… 1 IT lederskap 2 Arkitektur utvikling 3 Forretningsutvikling 1 4 Teknologisk utvikling 5 Leverandør styring 2 3 4 Five key roles retained in IS Lite are: 1 IT leadership: IT visioning, IT/business fusion, IT resource management 2 Architecture development: IT technical design/standards 3 Business enhancement: business process analysis, project management, business relationship management 4 Technology advancement: technology R&D, technology tracking, prototyping 5 Vendor management: contract negotiation, performance management and vendor relationship management 5

Konsolidering av rollene i konsernet IKT lederskap CIO Visjoner Governance/Styring Koble IKT og Forr. strategi Balansere tilbud/etterspørsel Team bygging Endrings ledelse Arkitektur utvikling Standarder 3 2 Policies 1 Planlegging Arkitektur Sikkerhet Etterspørselsiden Leverandør siden Forretnings utvikling/ løsninger Leverandør styring/ strategisk tjenesteutsetting Teknologi utvikling Oppdatert på teknologi utv. Pilotering Kopetanse sentre 3 2 Teknologi konsulent 1 Prosjekt styring Kontrakt styring 3 3 2 Prosess koordinering 2 Forr. Enhet. Leverandør styring 1 1 Drift Forretn. utvikler Avtale forvalter Kvalitets styring Steps one through six establish priorities and the five key roles. The last step combines those efforts to create a coordinated, lean IS organization. The figure provides a guide that CIOs can adapt to their individual circumstances. Samhandling leverandører Gevinst realisering Spesialister

Y-modellen…

IKT Strategi IT Sikkerhet og overordnet behandlingsansvar etter POL Samordning og prioritering – IKT HP IKT infrastruktur og teknologisk plattform Kvalitetssikring og etterlevelse (compliance) Leveranse av drifts- og forvaltningstjenester i samsvar med SLA Tilby tjenester knyttet til brukerstøtte (funksjonell og teknisk) Brukerfokus Brukerkrav/funksjonelle krav Finansiering Gjennomføring av prosjekter (anskaffelse og implementering) Kost/nytte – Gevinstrealisering Organisasjonsutvikling – nye prosesser og rutiner pluss tilpasninger i eksisterende Sikkerhet og operativt behandlingsansvar etter POL Opplæring og kompetanseheving

1 2 3 4 5 1 IT lederskap 2 Arkitektur utvikling 3 Forretningsutvikling 4 Teknologisk utvikling 5 5 Leverandør styring

IKT Driftsenhet KOMMUNESTYRE Rådmannskollegiet Behov Styring Kommune x Behov Styring IKT Driftsenhet Bestillinger…. Leverandør markedet Fag enhetene x antall kommuner

IKT strategi og tjenester KOMMUNESTYRE IKT STYRINGSGRUPPE Kommune 1 Kommune 2 Kommune 3 Kommune 4 Kommune x IKT strategi og tjenester Koordinering av behov SLA Samhandling Bestillinger…. IKT Driftsenhet Leverandør markedet Fag enhetene x antall kommuner

Takk for oppmerksomheten!