Samling for fagskoleforvalterne Park Inn Gardermoen 5. april 2011 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Med blikk mot fremtiden!
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Litt mer om PRIMTALL.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
FAGSKOLEUTDANNING.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Regionale forskningfond – Regionens muligheter BTVØ 2010 Erna Wenche Østrem, Forskningsrådet.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Presentasjon Robert Ruud
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Organisasjons-struktur
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Læringsnettverk for kommuner
Nytt fra opptakskontoret
Råd og utvalg i fagskolesektoren
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Utskrift av presentasjonen:

Samling for fagskoleforvalterne Park Inn Gardermoen 5. april

2 Kort om skoleslaget • Fagskoleutdanning er yrkesrettet tertiærutdanning (Enstemmig KUF-komite V-07, og T. Aasland H-2009) • Fagskole/fagskoleutdanning er lovbeskyttede begreper. • Fra et halvt til to års utdanning • Kompetansen skal kunne tas i bruk direkte i arbeidslivet • Skal tilfredsstille arbeidsmarkedets økende behov for yrkeskompetanse • Fokus på samarbeid og kreativitet • Godkjennes av NOKUT (samme som høgskolene) • Lovrevisjon i 2007 åpnet for at skoler kan gis akkreditering.

Fagskolekoordinering. Koordinator FFU/KS NUTF/NUFHS Opptakskontoret Dept./ Fagskolerådet Tjeneste-leverandører NOKUT RFF Fagskolene/ fylkes- kommunene

4

Fagskolerådet Behov/bakgrunn: Karslen-utvalget, Utdanningslinja, regelverk, opplæring, statistikk Utfordringer : Fagskolenes frihetsgrad, interesser hos offentlige og private tilbydere Rådets oppgaver • utvikle rammer og strategier • fremme fagskolenes samlede interesser • fremme samarbeidet mellom de forskjellige aktørene, stimulere til samordning og kvalitetsutvikling • sikre forutsigbare og tilfredsstillende økonomiske betingelser • bidra til synliggjøring og en god sammenheng mellom utdanningsnivåene • gi råd til sentrale og fylkeskommunale myndigheter i aktuelle fagskolesaker • kontakt med arbeidslivet om behovet for og dimensjonering av fagskoletilbud • bidra til hensiktsmessig og fleksibel organisering av studiene og sikre gode studiebetingelser for studentene • foreslå områder for forsøk, statistikk- og utviklingsarbeid og forskning innenfor fagskolesektoren • fremme internasjonalisering av og i fagskoleutdanningen 5

RFF - Rådet for fylkeskommunale fagskoler - er et koordinerende organ for de fylkeskommunale fagskolene som skal bidra til kvalitetsutvikling av de fylkeskommunale fagskolene, samordne etterutdanningstiltak og informasjonstiltak. • skal bistå FFU i utarbeidelse av uttalelser til departementet og andre. • skal bistå FFU i andre spørsmål som FFU ønsker avklaring på • arrangerer årlig en fagskolekonferanse • skal ivareta de fylkeskommunale fagskolenes felles interesser knyttet til et nært og forpliktende samarbeid med alle aktuelle bransjer/næringer og øvrige samarbeidspartnere. • er representert i de nasjonale utvalgene (NUTF + NUFHS) 6

NUTF - Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning - er et organ for samhandling mellom utdanningstilbydere, brukere og næringsliv i arbeidet med å utvikle grunnlaget for en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskolen og å synliggjøre utdanningen i samfunnet. Den nasjonale standarden skal gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen og for ulike læringsformer. • fastsetter nasjonale kriterier for teknisk fagskoleutdanning • utvikler og fastsetter nasjonale planer etter anbefaling fra de næringsrettede utvalgene • tilbyr NOKUT samarbeid om utvikling av kriteriegrunnlaget for godkjenning • uttaler seg om andre forhold av nasjonal interesse 7

NUFHS - Nasjonalt utvalg for sosial og helsefag -er et organ for samhandling mellom tilbydere av fagskoleutdanning i helse- og sosialfag og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner for å utvikle, beholde og synliggjøre en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Den nasjonale standard skal være retningsgivende for søknader til NOKUT om godkjenning av fagskoletilbud. Samtidig skal den gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen • sikrer utvikling, videreutvikling og anbefaling av nasjonale planer for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag • er samarbeidspartner for NOKUT, utdanningsmyndighetene og andre aktuelle instanser • utvikler felles nettsted for all fagskoleutdanning. • uttaler seg om andre forhold av nasjonal interesse 8

KDKRD Fylkene Fagskolene Fagskolerådet NOKUT RFF NUTF og NUFHS Styrene Styring og organisering av fagskolene 9

Søkere teknisk fagskole – nord

Søkere teknisk fagskole – vest

Søkere teknisk fagskole – øst

Studenter helsefordypninger første halvår

Helsestudenter 2009 – 2010 etter eierform 14

Fylkeskomm. studenttall pr fylke Hjemfylke --> Skolefylke 01 Østfold 02 Akershus 03 Oslo 04 Hedmark 05 Oppland 06 Buskerud 07 Vestfold 08 Telemark 09 Aust-Agder10 Vest-Agder 11 Rogaland 12 Hordaland 14 Sogn og Fjordane 15 Møre og Romsdal 16 Sør- Trøndelag 17 Nord- Trøndelag 18 Nordland 19 Troms 20 Finnmark Utlandet SUM skoler 01 Østfold Akershus Oslo Hedmark - 05 Oppland Buskerud Vestfold Telemark Aust-Agder Vest-Agder Rogaland Hordaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Sør-Trøndelag Nord- Trøndelag Nordland Troms Finnmark SUM fylker

Oppsummering pr region 2010Hjemregion ---> SkoleregionRegion ØstRegion VestRegion NordUtlandetSUM skoler Region Øst Region Vest Region Nord SUM regioner Kommentarer: 128 fra region Vest tar utdanning i region Øst 131 fra region Nord tar utdanning i region Øst 259 gjestestudenter totalt i region Øst 62 fra region Øst tar utdanning i region Vest 103 fra region Nord tar utdanning i region Vest 165 gjestestudenter totalt i region Vest 52 fra region Øst tar utdanning i region Nord 56 fra region vest tar utdanning i region Nord 108 gjestestudenter totalt i region Nord 16

Studenter pr land 2010Hjemland ---> LandNorgeSverigeSUM Region Øst Region Vest Region Nord SUM Land Kommentarer: 5 fra Sverige tar utdanning i Norge. Tror de er rapportert inn til KD! Forslag: KD fordeler direkte til skoler etter telling pr år 17

Tilskudd til teknisk fagskoleutdanning År 2011 Gjennomsnitt til fylkeskomm (Ordinære kostn.nøkler.) Tildeling til FK for fagskoler ut fra ord. kostn.nøkler Differanse mellom tildelt i 2010 og objektive kriterier 2011 Tekniske fag Ca stud.tallTilskudd FylkeBeregnet2 011 Østfold166, ,37 % Akershus23, ,02 % Oslo287, ,71 % Hedmark8, ,23 % Oppland442, ,06 % Buskerud178, ,34 % Vestfold147, ,80 % Telemark189, ,36 % Aust-Agder70, ,35 % Vest-Agder195, ,50 % Rogaland373, ,55 % Hordaland825, ,78 % Sogn og Fjordane134, ,72 % Møre og Romsdal391, ,55 % Sør-Trøndelag254, ,59 % Nord-Trøndelag208, ,79 % Nordland161, ,40 % Troms193, ,08 % Finnmark28, ,79 % SUM %

Tilskudd til fagskoleutdanning - HS 19 FYLKERAMME 2011 Gjennomsnitt til fylkeskomm (Ordinære kostn.nøkler.) Tildeling til helsefag ut fra ord. Kostn.nøkler Differense mellom tildelt i 2011 og objektive kriterier Østfold ,37 % Akershus ,02 % Oslo ,71 % Hedmark ,23 % Oppland ,06 % Buskerud ,34 % Vestfold ,80 % Telemark ,36 % Aust-Agder ,35 % Vest-Agder ,50 % Rogaland ,55 % Hordaland ,78 % Sogn og Fjordane ,72 % Møre og Romsdal ,55 % Sør-Trøndelag ,59 % Nord-Trøndelag ,79 % Nordland ,40 % Troms ,08 % Finnmark ,79 % Ikke fylkesfordelt Sum %

Kvalitetsvurdering og kvalitetsansvar NOKUT er gitt oppgaven med å godkjenne utdanningstilbudene i fagskolen. Dette er en godkjenningsordning på linje med det vi kjenner fra annen tertiærutdanning. Godkjenningen skal sikre studentene tilfredsstillende utdanning og vilkår og er basert på en helhetlig vurdering av hvert enkelt tilbud. NOKUT krever at tilbydere som har fått godkjent utdanningstilbud har et kvalitetssikringssystem i funksjon som bidrar til kontinuerlig utvikling. NOKUT ser på sin egen rolle som: • Godkjenningsorgan • Kvalitetssikringsorgan • Tilsynsorgan • Utviklingshjelper 20

Nasjonal standard NOKUT forholder seg til hver enkelt tilbyder (egentlig til hver enkelt tilbyders styre) og ser ikke som sin oppgave å etablere noen nasjonale standarder for fagskoleutdanningen. De nasjonale utvalgene har påtatt seg ansvar for utvikling av nasjonale planer (overordnede læreplanrammer) som inngår som en del av den nasjonale standarden. I tillegg har utvalgene utviklet en generell del av planverket som setter standard for opptakskrav, organisering av utdanningen, arbeidsformer, vurdering, eksamensordning, dokumentasjon og kodeverk. Når fylkeskommunen skal realisere sitt forvaltningsansvar, må det etableres et felles nasjonalt sett av kriterier som skal etterleves i det daglige – og legges til grunn for eventuelt fylkeskommunalt tilskudd. 21

Et forslag til slike kriterier kan være: • Innehar NOKUT-godkjenning • Utarbeider årsrapport knyttet til kvalitetssikringssystem (gjennomstrømming) • Måler omfang i fagskolepoeng. • Følger regler om opptak (fagbrev innen relevant fag, evt. realkompetanse) • Har satt kompetansekrav til undervisningspersonalet og holder en høy pedagogisk kvalitet. • Følger nasjonal standard utarbeidet av de nasjonale fagutvalgene (gjelder utdanningsmål, opptak, vurdering, osv. og ikke organisering av utdanningen) • Tilbyr yrkesrettet utdanning (kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generell opplæring) • Dekker et kompetansebehov i privat/offentlig virksomhet • Tar ansvar for organisering av praksisplasser der det er del av utdanningen, for eksempel innen helse- og sosialfag • Krav om samlingsbaserte studier 22