Krav til modellflybevis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvis vi var gjess... Ahh!.
Advertisements

Grunnleggende forståelse av GPS
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Landinger og Avganger.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
VELDIG GREIT Å HUSKE PÅ....
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Landingsteknikker.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Kapittel 2: Sammensatte system
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.

Intelle SMS Mobile Link
Ironman Testbatteriet
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Database på forhånd Riktig løype på alle klasser? Riktig løype på alle løpere? KLASSE/OppdaterLøypenr, FARLIG i stafett. Gaflinger lagt inn. STAFETT/Stafett/SkrivUt/StartlisteMedLøype.
RC-remote control / radio control – hva er fjernstyring Radio control (ofte forkortet til R/C eller RC) er bruken av radiosignaler til å styre / kontrollere.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Ledermøte 2008 Flysikkerhet Motorflyseksjonen. Handlingsplan 2008 Klubb PFT GAP-samlinger Omsette aksjoner fra skolesjefseminaret –Luftromskrenkelser.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Skolehåndboka Progresjonskortet Teorieksamen – 20 spørsmål Instruktørrollen og –utdanning Tor Sved Instruktøren.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
1 Endringer håndbok Skjermkjøring Endre Jacobsen F/NLF fagseminar 2013.
Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel.
Bruk av iPad. Bruk av berøringsskjerm Det anbefales å bruke fingrene eller en digital penn, IKKE bruk skarpe gjenstander da det kan ødelegge skjermen.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
Arbeids og strategiprogram Vedtas på Landsmøtet.
Husregler.
Alarmfasen ved skredulykke
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Seilbåt.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Oppgradering ESA 1 Last ned hendelseslogg og program før en starter oppgradering. Gjør sentralen strømløs, ta av batterikabel deretter nettkabel. Lask.
Teori til A-beviset Til instruktøren: Husk å ta med: Et fly LiPo lader
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
BANDY AVDELINGEN Skøytetrening Forslag til skøyteøvelser som kan benyttes eksempelvis ved første trening på rink eller stor bane: 1.Ta fart og gli. Pararlelle.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fjellflyging Otto Vollan.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Opplæring SAP Portalen
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Utskrift av presentasjonen:

Krav til modellflybevis Klasse A Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Formål Formålet med opplæringen er å oppmuntre modellflygere til å nå et gitt nivå med hensyn til flygeferdighet og kunnskap om sikkerhet og korrekt oppførsel på modellflyplassen Ved et slik strukturert opplæringsprogram vil vi øke forståelsen for modellflyging som en krevende sport og medvirke til økt aksept for vår rett til å utøve denne Skal gjennomføres som en klubbaktivitet bestående av en teoretisk og praktisk opplæring Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Bevis Piloter som har bestått bevisprøven får et synlig bevis i form av et tøymerke Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Teoretiske krav Lover og regler for modellflyging Enkel aerodynamikk Flyets oppbygging Sikkerhetsregler, ref. nye regler for medlemmer i KMFK Flyging, de grunnleggende regler for avgang, sving og landing Eventuell simulatortrening Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Krav til A-beviset Pre-flight sjekk; sjekke modellens generelle tilstand Før flyging skal piloten; Hente frekvensklype Skru på sender, trekke ut senderantenne Skru på mottaker Foreta rekkeviddesjekk At alle ror går riktig vei Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Før motoren startes skal piloten Igjen sjekke at propellen er hel At ingen gjenstander befinner seg slik at de kan ta bort i propellen At ingen tilskuere befinner seg foran eller ved siden av flyet At flyet er tilstrekkelig sikret mot å bevege seg At throttlestick står på tomgang Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Når motoren er startet skal piloten Gå bak flyet og foreta eventuelle justeringer Sikre seg at motoren går pålitelig Teste at radioen virker like bra med motor på full gass Få flyet båret ut til pilotruten – det skal ikke taxes fra depoet!! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Før flyging skal piloten Informere andre flygere om planlagt avgang At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr At ikke maksimalt antall fly allerede er i luften (KMFK = 3) Stå samlet med de andre flygerne slik at kommunikasjonen blir enklere Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Flyging Piloten skal gjennomføre følgende program i løpet av én flyging: a. Ta av mot vinden og fullføre en høyre eller venstresving (rund eller toleggs) og komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde b. Fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden c. Fly et liggende 8-tall med tilnærmet konstant høyde og med krysningspunktet foran seg Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Flyging, forts. d. Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde landing, avbryte i maksimum 5 meters høyde med påfølgende throttlepådrag og stige til korrekt flyhøyde e. Fly en rektangulær runde i tilnærmet konstant høyde i motsatt retning av pkt. over f. Fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde landing, og deretter lande modellen på landingsbanen på maks 20 * 100 meter g. Fjerne modellen og utstyr fra landingsbanen – ikke taxe modellen tilbake til depoet! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Post-flight sjekk Etter flyging skal piloten Slå av mottaker Slå av sender Slå ned antennen (dersom ikke 2,4) Avlevere frekvensklype dersom det er siste flytur for dagen Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

HAPPY LANDINGS!! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen