Sportsbransjen 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Litt mer om PRIMTALL.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Sportsbransjen Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2009.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2013.
Sportsbransjen 2008.
Velkommen til Fortel.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Sportsbransjen 2007.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2011.
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Agenda Kraemer Seminar 2007 / 08
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 20. april Norges Bank 2 Global og regional vekst – tall fra IMF Kilde: IMF.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 26. april Norges Bank 2 Pengepolitisk strategi – Inflasjonsrapport 1/06 Hovedstyrets vurdering er at foliorenten bør.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
ExxonMobil Gründercamp Oppgave
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
Velkommen til Medtek Norges bransjetreff 2015! juni 2015 Quality Son.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Utskrift av presentasjonen:

Sportsbransjen 2007

Interesseorganisasjonen Sportsbransjen AS’ to eiere NORSPO AS 70 leverandører Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur Felles messestruktur svært sentralt i alle år Sportskjedene AS Gresvig G-sport Intersport Sportshuset Sport 1 MX-Sport Anton Sport COOP XXL Stadion

Sportsbransjen internasjonalt De største sportskjedene i verden er Footlocker, Decathlon og Intersport. De kjemper om å være den største, og regner litt forskjellig for å nettopp være det…

Sportsbransjen internasjonalt Som i mange andre bransjer, starter trender og utvikling i USA Norske sportsbutikker får stadig større lokaler. Såkalte ”megastore” i Norge er medium butikker i USA og på kontinentet. I de store butikkene i USA, utleveres det kart ved inngangen…

Sportsbransjen nasjonalt Bransjen preget av entusiasme Ingen andre land selger så mye sportsutstyr per hode (capita) som Norge. Nordmenns økonomi er god, og forbrukerne legger igjen stadig mer penger i norske sportsbutikker Det er trendy å være sporty

Norsk sportsbransje i utvikling Alle sportskjedene har omfattende ekspansjonsplaner Stadig sterkere konkurranse i sportsbransjen gjør at det settes større krav til sportsbutikkene og deres ansatte. Dette kommer forbrukerne til gode

Sportskjeder 9 store sportskjeder, står for nesten 90% av omsetningen innen sport. Største ikke-sportskjedebutikk er Oslo Sportslager. Gresvig konsernet med G-sport, Intersport og Sportshuset står for mer enn 40% av omsetningen i sportsbransjen. Det er ca. 1000 sportsbutikker i Norge.

Sport i andre bransjer Smartclub utvikler sine sportsavdelinger Biltema selger 40 000 sykler per år pluss andre relaterte produkter, fortrinnsvis til sykler Maxbo selger sykler, akebrett etc. Leketøysforretninger selger trehjulssykler, sparkesykler, skateboards og akebrett Europris selger enkelte sportsprodukter

Leverandører Svært mange registerte leverandører; 488 per juni 2007. Den største leverandøren basert på salg i det norske markedet er i dag Scantrade as (Umbro, Mizuno, SATS Sports, Scott, Nordica, Rollerblade, mm) Helly Hansen største aktør eksport inkludert. Vi vet at bransjen omsetter for 9 mrd, og vi vet hva de store leverandørselskapene omsetter for… det er mange leverandører som kjemper om den siste halve mrd…

Lite produksjon i Norge Rottefella bindinger Swix skismøring Racingskiene til Madshus Noen Åsnes modeller Toppsegmentene til Dahle Det meste produseres i all hovedsak i Kina eller i Øst – Europa.

Omsetning i sportskjedene; kvartalstall og totalt

Omsetningsutvikling per kjede

Antall kjedebutikker Sportskjede Per 31.12 - 2006 Per 31.12 - 2007 G-sport 209 208 Sport 1 159 165 Intersport 116 112 MX - sport 121 126 Stadion 73 73 Coop 32 31 Anton Sport 13 16 Sportshuset 8 10 XXL 6 8 Sum 737 749

Omsetning per kjede 2006 i mill kr. NB! Anton Sport kun Q3 - tall 8.052,6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 892 75 * 2.075 11% 658 26% 8,2% 608 7,6% 429 1.188 5,3% 15% 1.311 527 16,3% 287 6,6% 3,6%

Omsetning per kjede 2007 i mill. kr. 9.076.6 mrd= Total omsetning 100% = markedet 1.008,5 2.336 299,3 11% 25,7% 3,3% 730,6 8% 728,5 8% 437,2 1.342 4,8% 14,8% 1.320 571,4 14,5% 303,1 6,3% 3,3%

Rangert vekst i prosent Fakta om vekst Den norske sportsbransjen er i stor vekst; nær 13 % omsetningsøkning i 2007 sammenlignet med 2006 Rangert vekst i prosent 2006 – 2007 (NOK i parentes) XXL + 19,8% (NOK 120,4 mill..-) Intersport + 13% (NOK 154 mill..-) G-sport + 12,6% (NOK 261 mill..-) MX-sport + 11,1% (NOK 73 mill..-) Stadion + 8,5% (NOK 44,7 mill..-) XXL har høyest prosentvis vekst fra 2006 – 2007 med 19,8% (NOK 120,4 mill..-) G-sport øker mest i omsetning fra 2006 – 2007 med NOK 261 mill..- (12,6%) NB! Anton Sport gikk ut av Sport 1 gruppen as i 2006. Dette påvirker rangeringen basert på prosentvis vekst.

Prosentvis landsfordeling av Sportsbutikkenes omsetning i 2006 (Institutt for Bransjeanalyser AS – 2007)

Segmenter innen sport Vinteren er svært viktig for norsk sportsbransje. Sykkel ser ut til å ha hatt god utvikling og påvirkning på omsetningen i 2007. Tekstil står for MYE av omsetningen – det er trendy å være sporty… Bønder og sportsforhandlere er like opptatt av været. Det man ikke klarer å selge i desember og januar av vinterprodukter klarer man ikke å ta igjen senere på vinteren. Volummarkedet på Østlandet må i stor grad ha snø på trappen for å kjøpe ski og akebrett. Og, slik forrige figur viste er Østlandet svært viktig for omsetningen (48 %) I Oslos handlegate nr. 1; Bogstadveien er det MANGE på lørdagshoppere ikledd skalljakker. Jakker som egentlig er laget for fjellturer på snaufjellet og skikjøring i brattheng… Det er trendy å være sporty Sportsbransjen har ikke gode statistikker per tid, men det kommer et varedatabase konsept som vil lanseres inneværende år. Dette vil bidra til bedre statistikker

Særegenheter for bransjen Messer svært sentrale mht innkjøp fra leverandører til sportsbutikker Norspomessen er den største messen i Norge mht antall utstillere og besøkende Ispomessene er de største i Europa på vinter og tekstil. Friedrichsafen er den største outdoormessen fortrinnsvis på sommer. De fleste sportskjedene har tre innkjøpsmesser: Vinter tekstil (januar / februar) Vinter hardvare (mars / april) Sommer tekstil / hardvare (august / september) Bransjen preget av lange ledetider, og på messene presenteres neste års produkter Fire sesonger for stadig flere segmenter Det er ingen andre bransjer som jobber etter messeprinsippet slik sportsbransjen gjør. Årsakene til dette er mange, men det er ikke slik som i dagligvarebransjen at 1 liter melk alltid vil være det. Enormt rask produktutvikling og fire sesonger setter andre krav enn dagligvare.