Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
– tidlig kommunikasjon
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
- Hovedrolle eller birolle
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
HelART i Ulåsen barnehage
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Info om barn og begreper
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Algebra er bra – hva er algebra?
Lite hus med en dør så blå, skal vi gå å hilse på?
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mobil for å se barns sikkerhet
Bindeord og tidsutrykk
Fest & følelser Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 2 Et eksempel; Treordssetning den/det som er opphav til en handling, står foran handlingen, som står foran den /det som påvirkes av handlingen Gi eksempel på setninger som følger denne regelen i barnets tidlig gramatikk Regelen:

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 3 Forutsetninger for 3-ordssetningen ordenes funksjoner ordrekkefølge viktige betydningssammenhenger Hvor viktig er det å se andre bruke treordssetninger med tegn for barnet som kanskje er på f(x) nivå? gjennom erfaringer med 2-ordssetninger vet barnet noe viktig om

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 4 Hvordan kommer barnet på 3-ordssetningen Dukke sove sove seng dukke sove seng Et forenklet eksempel Hvordan kan man tydeligjøre dette ?

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 5 Et annet eksempel Handlingen er å gi. Den som er opphav til handlingen er underforstått (=du). Det som påvirkes direkte av handlingen er bilen. Den som tar imot effekten av handlingen er Klara. Gi Klara bilen

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 6 Hvor mange setninger blir det av disse ordene ? substantivverbsubstantiv mamma Klara gris bamse gi få ta spise banan bil seng lampe To regler og noen ord gir mange setninger

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 7 Samtaleemne Språklig handling Feks: hilse, ønske, benevne, bestemme, gi, protestere, hevde seg, kommentere, nekte Hvordan kan vi stimulere barnet til å bruke 3-ordssetninger? Barnet kan nyansere og presisere bedre F.eks ved valg av Hvorfor er det bra kunne denne type setninger ?

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 8 Vis barnet treordssetningen håndled tegn med barnet Tegn som pedagogisk verktøy Voksne er bevisste modeller