Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
Dimensionering av vegdrenering i fremtiden
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Ny satsing - skredforebyggende arbeid i Norge
Konsekvensenes tid Ola Skaalvik Elvevold Stavanger, 28. april 2014.
En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier
Konsekvenser av klimaendring
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
næringens samfunnsrolle
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risikovurdering av endret ekstremvær
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
KARTLEGGING AV FRILUFTSOMRÅDER Dialogkonferansen 2013.
Hovedoppgave for årskurs GIS, 2009
Flomskred fra Flatbreen 8.mai 2004
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Bruk av GIS ved flerbruk av området rundt akviferen på Hagadrag.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Bruk av skadedata Erfaringer fra arbeidet med masteroppgaven - ”Water on Devious Ways- GIS Analysis” Avslutningsseminar til Pilotprosjekt om bruk av forsikringsnæringens.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
– På lag med framtiden i 100 år!
SINTEF Energi AS 1 Jørn Heggset SINTEF Energi AS Nytt i FASIT kravspesifikasjon v og forslag til endringer i v
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Konsekvenser av EUs flomdirektiv
Regional transportplan Agder
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Klimatilpasning Byenes handlingsprogram
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Foreløpig program: Kl. 9:45 Innledning (Møteleder) Varsling - utfordringer Kl. 9:50 Ekstremvær og varsling – en stor utfordring! John Smits, MET Kl. 10:10.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
InFiltrasjonSandfang og Fordrøyning
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Samarbeid om vannhåndtering Teknologidagene Trondheim, Joakim Sellevold Geoteknikk og skred, Vegdirektoratet.
Skred- og flomsikring Status delprosjekt 7 Margareta Viklund, Jernbaneverket Delprosjektleder Dp7.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
En samfunnsøkonomisk vurdering av flom og vann på ville veier Beskrivelse av kostnader knyttet til utvalgte hendelser Teknologidagene 2013.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Kvalitet, risiko og avvik
Når telen går 2017, 23. mars Ellen Davis Haugen, NVE
Oppsummering v/Ulf Røysted, COWI
Norden som foregangsregion
KLIMATILPASNING Plansamling Valdres regionen 16. november 2016
Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben
KLIMATILPASNING Plansamling Otta 17. november 2016
Samfunnssikkerhet og ROS!
Nytt planleggingsverktøy for ekstremnedbør
Skadedata og risikoanalyser
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
3. samling - Klimatilpasning
Klimahendelser Flom og overflatevann
Spørsmål til tredje samling
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie Vann på ville veier Steinar Myrabø Hydrolog Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie Jernbaneverket Plan og teknikk – Rasutvalget Møte på Gardermoen 3. juni 2014

Utfordring : Endringer i klimaet og endringer i avrenningsfeltet Mer intensivt lokal nedbør; stor usikkerhet i nedbør-avrenning for små felt Menneskelig påvirkning, f.eks. skogsdrift, jordbruk og bebyggelse/urbanisering (raskere avrenning og større flomtopp) Sidedrenering og stikkrenner med utilstrekkelig kapasitet Sediment og “avfall” som blokkerer stikkrennene Utilstrekkelig vedlikehold av dreneringen de siste tiåra Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Utfordring 2: Holde infrastrukturen åpen Mange vannrelaterte hendelser de siste åra Nesten hver annen måned fra april til november har det vært flomhendelser som har påført jernbane, veier og bebyggelse store ødeleggelser og økonomiske kostnader Vann på avveie, erosjon, utvasking og skred Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Hovedårsaker til hendelsene Menneskelig påvirkning i hele nedbørfeltet Vann på avveie, samt større og mer intens avrenning Se på hele feltet: Hva vi gjør oppstrøms påvirker det som skjer nedstrøms Inngrep, som skogsdrift, jordbruk, lokalveier, bebyggelse/urbanisering, samt hovedveier og jernbane. Utilstrekkelig vedlikehold av dreneringen og drensveiene. Utløsningsmekanismer for lokale hendelser: Største nedbørintensitet og snøsmelting i løpet av en time eller mindre Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Strategier for å møte disse utfordringene - 1 Kartlegging av høyrisiko-/sårbare områder (skadesteder) i hele dreneringsfeltet Inspeksjon av sårbare områder/strekninger og forbedring av drenerings systemene osv. – Gjøre de mer robust! Forbedre grunnlaget for riktigere dimensjonerings beregninger for stikkrenner og dreneringsveier i små felt

Strategier for å møte disse utfordringene - 2 Samarbeid melom problemeiere i hele dreneringsfeltet Vei og jernbane Kommune Grunneiere Osv. Vurdere ulike tiltak Redusere flomtoppen, erosjon og sedimenttransport NIFS ønsker å stimulere samarbeid mellom etatene

Unikt tverretatlig samarbeid innen vann-, flom- og skredforvaltning i Gudbrandsdalen. Utgangspunkt: Godt samarbeid mellom JBV og SVV (drift og ny E6 Biri-Otta) Samarbeide med en ny Regionalplan for Lågen (i regi av FMO) om vannhåndtering i sidevassdragene til Lågen og avrenningen i dalsidene for å få kontroll på drenering og massetransport som fører til vann på avveie, erosjon og skred, slik at en kan få mindre hendelser og skader ved neste flomsituasjon. Innspill til og medvirkning til at DSB sin rapport av myndighetenes forebyggende arbeid og håndtering av flommen i 2013 har fokus på problemene i sidevassdragene og dalsidene, og at det må gjøres kartlegging og tiltak for å minske sårbarheten Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Unikt tverretatlig samarbeid innen vann-, flom- og skredforvaltning i Gudbrandsdalen. Alle hendelsene og spesielt de omfattende skadene i Gudbrandsdalen i forbindelse med flommene i 2011 og 2013 har med all tydelighet vist behovet for et bredt samarbeid på tvers av etater og sektorområder; FMO, OFK, JBV, SSV, NVE, kommunene og grunneierne Opprettet tre små pilotfelt i tre ulike kommuner: Avholdt fem møter og forankret problemstillingen hos alle – stor enighet Kartlegge alle skadene, dreneringsveiene og stikkrennene – store utfordringer Alt må registreres/samles og koordinatfestes for å få oversikt og visualiseres på kart Kjørt hydrologisk modell for å vise både de naturlige og menneskeskapte flomveiene Finner da de sårbare punktene hvor en bør starte å gjøre tiltak Inngå partnerskapsavtaler i de enkelte områdene mht tiltak, vedlikehold og drift Utføre/bygge ulike typer tiltak tilpasset lokale forhold («verktøykasse») Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Masteroppgaver To oppgaver ferdig i 2013 Fem oppgaver ferdig i 2014 Minst fem oppgaver 2014/2015 www.naturfare.no Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Dette er et unikt arbeid som aldri har vært gjort før! Beregne samfunnsøkonomisk kostnadsvurdering flom og skred Eksempel Gudbrandsdalen mai 2013 Utfordringer: - Grunnet manglende registrering og analyser hos de enkelte etatene vil det ikke være mulig å fange opp alle samfunnsøkonomiske kostnader - Vanskelig å få tak i alle aktuelle data, f.eks. fra forsikringsselskap Dette er et unikt arbeid som aldri har vært gjort før! Her gjelder det å være kort og ”morsom”.

Viktige innspill fra prosjektet Behov for mer fagkompetanse hos alle infrastruktureiere mht dreneringsutfordringer i små felt Bestillerkompetanse og kontroll ved planlegging, utbygging og fornyelse I forbindelse med drift og vedlikehold Bedre innsamling, koordinering og utveksling av data Mer robuste tiltak – både ved utbygging og fornyelse etter flomhendelser – sjekke eksisterende og forbedre drift og vedlikehold Mer samarbeid i sårbare områder/felt for å redusere faren for hendelser pga konsekvensene av klimaendringer og økt menneskelig påvirkning på drensveiene Her gjelder det å være kort og ”morsom”.