Kjemisk dispergering Strandrensemiddel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Transaksjonskostnader
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Planlegging av en langtur Øyvind Moe, Skipper Xanthia Langturplanlegging.
”Øvelse Frøya” Evaluering
Miljø og virkning Aksjon med miljø i fokus Viktig informasjon
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Presentasjonen er laget av Hilde Hov
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Kystverket.
Man kan få alle typer vond lukt under kontroll med Freshen-UP ...
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Utviklingstrekk i oljevernberedskap
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
TILSKUDD TIL TILTAK I BEITEOMRÅDER November 2013.
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Folkehelseinstituttets anbefalinger ved rotte- og musebekjempelse
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Presentasjonen er laget av Hilde Hov
Fugleinfluensa Bekjempelse Cecilie Ruud, Mattilsynet.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ole Henry Halleraker Rektor
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
HVA ER ORGANISASJONSSTRUKTUR?
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Tar ansvar for sjøveien. Kystverket Trygger sjøveien og bidrar til god fremkommelighet og effektiv trafikkavvikling. Jobber kontinuerlig for at sjøveien.
Beredskapskapasiteter barriere 2 og 3 Norsk Oljevernforening For Operatørselskap #12740_v1.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Samferdselsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson, statssekretær Sandvika, På rett kurs.
Saksgangen i tilsettingssaker
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Helgeland IUA Fakta: 12 kommuner, Brønnøy vertskommune
Veileder for utarbeidelse av tiltakskort
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Noen bemerkninger til NOFOs planverk
Beredskapsbygging Grensesnitt: operatør - NOFO
Seksjon byggesak.
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Gruppearbeid - kommunal beredskap
Oppfølging av hendelsen
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
OYSTERCATCH AS TEKNOLOGI FOR MILJØET
Beredskapsbygging - Grensesnitt Operatør - NOFO
Utvidelse av varselordningen fra
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Kjemisk dispergering Strandrensemiddel søknad, statlig dispergeringsberedskap Strandrensemiddel Erfaringer med bruk Hilde Dolva

Ved dispergering: Kontrollskjemaet: Beslutningskjemaet: Rask kommunikasjon på standardisert måte under en aksjon Bygger på beslutningsskjemaet Kontrollskjemaet sendes alltid Kystverket Beslutningskjemaet: Dokumentasjon av vurderinger/beslutninger som er utført

Saksgang Dersom dispergering inngår i beredskapsplan: Utslippstillatelse er gitt i Forurensingsforskriften, §19-4 Send kontrollskjema til KYV Beslutningsskjemaet sendes seinere Dersom dispergering IKKE inngår i beredskapsplan: Send søknad til KYV. Kontroll- og beslutningsskjemaet vedlegges søknaden Søknaden behandles av KYV, evt. vilkår kan bli stilt

Søknad om dispergering under aksjoner KYV har ikke mottatt noen søknader Behandlingstid avhenger av: - søknadens utforming - underlaget/bakgrunnsdata - involvering fagmyndigheter - rådgivende gruppe Svarbrev, vilkår kan gis KYV tilsyn under aksjonen Tilsyn i ettertid av en dispergeringsaksjonen (Klif,KYV) Ingen lettvinn måte Sted . Årstid avgjørende HI, NIVA kontaktes – har ikke 24/7 “åpningstid”

Statlig dispergeringsberedskap Beredskapsanalyse knyttet til akutt forurensing fra skipstrafikk (2011): Kjemisk dispergering i kombinasjon med mekanisk opptak øker mengden behandlet olje. Det bør etableres en statlig dispergeringberedskap. Eget prosjekt, prioritert fra KYV Spilt inn til FKD som FoU prosjekt i 2012 Naturressurser (vannsøylen) – kart (Kystinfo) Oljetyper som fraktes langs kysten, type dispergeringsmidler (tungolje) Utstyr og teknologi Fartøyer Avtaler Venter på oppdrag

Beslutningsskjema Opplysninger om: Oljens levetid og dispergerbarhet Naturressurser (fugl, fisk) Dybde, avstand fra land Stranding Vind Påføringsstrategi (i mørke) Vannets salinitet Fjernmåling/overvåkning Avslutningskriterier Målet er at dispergering gir: Mindre miljøskade i forhold til ingen tiltak eller mekanisk opptak De operative betingelser er oppfylt

Strandrensemidler

Forurensningsforskrift, kap 19 Sammensetning og bruk av dispergerings- og strandrensemidler for bekjempelse av oljeforurensning Strandrensemidler giftighetstest (EC 50<100mg/l kan ikke benyttes) effektivitetstesting beskrive virkningsmekanisme ikke GMO Svalbard, ikke mikroorganismer Skeletonema costatum KYV behandler søknader under en aksjon

Full City grunnstøtte 2009, Telemark - 75 km strand forurenset Grunnstøtte i et sjøfuglreservat.

Type strandrensemidler Stranddispergeringsmidler Modifiserer oljens egenskaper- danner stabile dråper i vannet. Oljen kan ikke samles opp. Strandvaskemidler Modifiserer oljens egenskaper slik at den lettere vaskes ut fra substratet. Oljen kan samles opp. Bioremedieringsmidler Stimulerer mikrobiell aktivitet som fremskynder nedbrytning av olje. Næringsstoffer, med eller uten mikroorgansimer Modifiserer viskositet og/eller overflatespenning

Effekt på marine organismer? Strandvaskemidler best Løsningsbaserte dårlige på tungolje Vaskerobot- Sintef , Cedre Fersk og forvitret olje Temp- trykk avgjørende HMS datablad

Test av strandrensemiddel, 11.08.09 Spyling med varmt vann etter at midlet er påført Påføring av middel

Prosedyre for påføring av løsningsbaserte strandrensemidler utarbeidet OBS! Midlet brukes i henhold til arbeidsplan for strandrensing i aktuell arbeidsposisjon Oljen høytrykksspyles før påføring. Suksessiv behandling av områder på 5-10 m2. Påfør middelet for fukting av oljelaget; ca 100mL/m2. La middelet virke i 3-5 minutter. Påfør et nytt jevnt lag; 100-200 mL/m2.s La middelet virke i 15 minutter. Bruk eventuell kost eller skrubb på området i løpet av denne perioden Start spyling med høytrykkspyler. Velg spyleparametere (trykk og temperatur) som gir god effektivitet. Spylestrategi; mot eventuell vind for å hindre fukting av ikke – behandlet område) Ved ikke tilfredsstillende resultat etter spyling kan prosedyren over gjentas. Merknader Virketiden under punkt 5 vil variere for det behandlede området, og må eventuelt korrigeres ved høy temperatur og vind. Prosedyre beskriver påføring på fast berg, moloer etc. Dersom midlet brukes på andre områder som løsmasse strender og porøse bergarter må høytrykkspyling og varmt vann unngås. Effekten av strandvaskemiddelet avtar ved nedbør (fuktig overflate) Ved behandling av sprekker og kløfter som er vanskelig tilgjengelige, benyttes prosedyre punkt 2-5 over. Etter henstand påføres absorbent (Mose, for eksempel NatureSorb) med opptil 0,5L/m2. La dette stå over natta, og spyl med høytrykksspyler som beskrevet under punkt 7. Operasjonell prosedyre må revideres/modifiseres for andre oljekarakteristika og strandsubstrat. Prosedyre justert etter som vær og olje endres.

Godafoss hendelsen 2011 Strandrensing- varmen på vannet viktigste faktor Strandrensemidler ble ikke benyttet

Erfaringer Strandrensemidler benyttes i finrensefasen, kan lette rensearbeidet Effektivitet til midlene må vurderes Prosedyrer er viktig, må følges opp Grunt vann og lite vannutskifting !! Effekter på marint liv? Knytte til miljøundersøkelser Ikke erfaringer med mikroorganismer Olje I spylevannet 5-10 ganger- blandes raskt. Giftighetstest ok. 1 m2 renset strand fører til neg. konsekvenser for organismer i et volum av 0,3 -0,5 m3 sjøvann. Ruteundersøkelser_ tyder ikke på at opprydningsarb har hatt negative konsekvenser på org. samfunnet I tidevann- og sjøsonen I området.