Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjonsteknikk
Advertisements

Praktisk info til prosjektkunder
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Implementerings- prosessen i Nets
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Gjennomføring av prosjekter
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Prosjektorganisering
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Prosjektstyring i kulturbedrifter Mentorcafe 5. febr Arne Kristiansen.
SPIR Idélab Bodø.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Steg 1 – Tast inn prosjektinformasjon
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Prosjektet…som arbeidsform
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Lyntale – Smidig november
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
«Lese og løse oppgaver»
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Øving 1 - Forretningsideen
Veiledning prosjektroller
Innovasjon Innovasjon
BATEK Prosessmodellering i Visio. BATEK Bruk av Vité mal i Visio n Start Vité fra program menyen n Velg New Project n Gi navn på prosjekt.
Veiledning kvalitetssikring
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning /
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Markedsføring og medieeksponering av HiØ-ITs samarbeid med bedriftene om prosjekter og gjesteforelesninger PGF HiØ. Adv. board den
Caseløsning Markedsplan
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Forretningsprosjektplan
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Langtidsplan og budsjett
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Plan for forretningsprosjekt
Gruppe 46 (Team Innovation)
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT Prosjektmetodikk Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT

Prosjekt Tidsavgrenset oppgave som skal løse en bestemt utfordring innen gitte rammer Tid Kvalitet PROSJEKT Kostnad Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Rollefordeling Prosjektet deles opp i deler/faser, og ulike yrkesgrupper løser spesialiserte oppgaver Prosjektleder er en egen yrkesgruppe, følger prosjektet fra start til mål Kan være underprosjektledere som leder de enkelte delene av prosjektet Prosjekteier (kunde, bedriftens ledelse etc) Styringsgruppe, prosjektlederens ”sjef” Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Gjennomføring av tenkt prosjekt Prosjektleder funger som rød tråd Forretnings-utvikler skisserer idé, gjør første analyser, lager kravspesifikasjon Arkitekt lager produksjons-spesifikasjon Markedsavdeling gjennomfører markedskampanje Produksjon lager produktet i tråd med spesifikasjonen Salgs- og logistikkavdeling får produktet ut i markedet Analyse av salget; vurdere endringer i produktet eller markedsføringen Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Prosjektfaser Klart avgrensede deler av prosjektet utgjør faser i prosjektet, evt. underprosjekter Parallell vs sekvensiell fremdrift Parallell går raskere, men kan gi mer risiko Avhengigheter mellom fasene fordrer sekvensiell gjennomføring Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Milepæler Ferdigstillelse av de ulike fasene blir hovedmilepæler i prosjektet Må få deadlines! Kan også operere med undermilepæler med tilhørende deadlines Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

GANT-skjema Visualisering av prosjektet som tidslinje Viser når de ulike delene skal være ferdigstilt Identifiserer avhengigheter Skjermbilde fra Microsoft Project: Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Oppstart for studentprosjekt Identifiser prosjektfaser og sett milepæler Bli enig om deadlines Homogen gruppe – les: ingen spesialister Alle kan gjøre alle oppgaver Med eller uten prosjektleder Arbeidsfordeling Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Eksempel på prosjektplan Hvis man er firkantet først, så er det enklere å være rund i kantene etterpå Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Overhold deadlines Sprekker en deadline, så sørg for å overholde neste Du har aldri dårlig tid så lenge neste deadline blir overholdt! Dårlig tid får du når du krymper tiden mellom hver deadline Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Alternative angrepsvinkler Dette avhenger først og fremst av oppgavens omfang; en masteroppgave er nødvendigvis større enn en prosjektoppgave i markedsføring Studenters kostnad er tidsbruk! Minst kostnadskrevende, men størst risiko, er arbeidsfordeling etter hele faser En fase kan her være et kapittel eller en oppgave Hvis det er en stor gruppe så bør man trolig ha prosjektleder for å sikre overlevering Gir mindre læringsverdi for den enkelte Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen

Husk! Et studentprosjekt kan sprekke på kvalitet (karakter) og kostnad (timer), men dere har ikke som opsjon å sprekke på leveringstid! Tid Kvalitet PROS-JEKT Kostnad Jørgen Brannstorph Økonomiutdanningen