IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Internkontroll i kommuner
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Skolen – en kommunal virksomhet
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 14 august Gjennomføring av organisasjonsendring høsten 2013.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
ORGANISASJONSPROSJEKTET
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Adm Etablering av nye fellestjenester
Administrativ organisasjonsstruktur
Nye retningslinjer internfakturering
Målbildet Stab/støtte
Evaluering av PK-nettverket
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Prosjekt internasjonalisering
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013

UiOs strategi 2020 ”UiO skal styrke sin internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitet, gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon.”

Overordnede mål for IHR •Vi skal oppnå en effektiv og profesjonell administrasjon som bidrar til å øke det økonomiske handlingsrommet for forskning og utdanning •Vi skal oppnå en gevinst på 10-30% målt i kroner og/eller kvalitet •Vi skal skape en kultur for kontinuerlig forbedring

Kartlegginger har avdekket •Uklare grenser for ansvar, oppgave og myndighet spesielt mellom Sentraladministrasjonen og fakultetsnivå •Svakheter i ledelse og styring •Uklart skille mellom drift og strategi •Lav organisasjonsforståelse •Mange uformelle nettverk VI HAR POTENSIAL TIL Å BRUKE RESSURSENE VÅRE MER EFFEKTIVT

Mål for ny organisering •Tydeligere roller •Økt brukerfokus •Styrket strategisk kraft •Styrket ledelse •Strategiområder skal ses i sammenheng •Administrative områder skal ses i sammenheng

USIT Personal støtte Eiendom Admini- strativ støtte Fagstøtte Ny organisering EIR 7 Internadministrasjon Rektor Universitets- direktør Fakulteter, museer og bibliotek Lederstøtte HMS BHT

Rollefordeling 8 •Selvstendig ansvar og beslutningsmyndighet på felt hvor de er gitt delegerte fullmakter •Ansvar for å overholde gjeldende regulering, (eks: lov og interne reglementer). Linjeledere ved enhetene •Skal bistå UiO-ledelsen i arbeidet med overordnet strategi, kommunikasjon og policy. •Ingen instruksjonsmyndighet, med mindre delegert Lederstøtten •Operativ, tjenesteytende rolle overfor sine brukergrupper •Ingen instruksjonsmyndighet, med mindre delegert •I iverksettingen av vedtak kan det kreves at fastsatte rutiner, prosedyrer o.l følges. Støtteavdelingene

Lederstøtte •Skal bistå universitetsledelsen med overordnet, strategisk styring av UiO innen områdene: •Virksomhets- og økonomistyring • Kommunikasjon •Organisasjonsutvikling •Internasjonalisering, forskning og utdanning •Systemeierskap •Infrastruktur 9

Administrativ støtte •Skal bistå enhetene. •Seksjoner: –Lønn –Innkjøp –Regnskap –E-sak Applikasjonsforvaltning av ØPAs systemer og SAP- HR inngår i Administrativ støtte 10

Fagstøtte •Funksjoner i Forskningsadministrativ avdeling, Kommunikasjonsavdelingen og Studieavdelingen samles i Fagstøtten. •Fagstøtten skal bistå enhetene med administrative oppgaver innen forskning, undervisning og formidling. 11

Personalstøtte Støtte UiO-ledelsen i utøvelse av arbeidsgiverfunksjon på institusjonsnivå og bistå enhetene lokalt i enkeltsaker. Arbeidsområder: •Utvikling av regelverk •Lønns- og personalpolitikk •Samarbeide med fagforeningene på UiO-nivå •Juridisk bistand •Rådgivning om lov- og avtaleverk •Utredninger og høringer •Kompetanseutvikling 12

Intern administrasjon •Bistå i intern drift av Sentraladministrasjonen •Yte tilsvarende tjenester til enheter med begrenset administrativ kapasitet (eks sentre direkte under UiOs styre) Oppgaver: økonomi, arkiv, personal og andre. 13

BHT •Tjenesteytende og rådgivende rolle overfor enhetene ved UiO •Knyttes direkte til UiO-ledelsen 14

HMS •Organiseres i en enhet knyttet direkte til UiO- ledelsen •HMS-stab har rolle som støtte for UiO- ledelsen •Ivaretar oppgaver som overordnet ansvar for helhet og sammenheng i system og prosedyrer, revisjonssystem og UiO- ledelsens sekretariat i AMU. 15

Noen milepeler for iverksettelse Aktivitet:Frist: Innplassering av ledere som rapporterer direkte til universitetsdirektøren 30. juni Innplassering av seksjonsledere Dette arbeidet vil skje suksessivt – noen vil være på plass tidligere 15. oktober Innplassering av øvrige medarbeidere15. november Ny organisasjon iverksettes (med stedkoder, budsjetter etc) 1. januar

Noen utviklingsaktiviteter •Tydeliggjøre hva ”nærhetsmodellen” betyr i praksis •Avstemme forventninger mellom Fagstøtten, Administrativ støtte og enhetene knyttet til desentralisering og standardisering •Etablere nye ledergrupper og ledelsesarenaer og utvikle arbeidet i ledergruppene •Gjennomgå og utvikle samarbeidsarenaer og nettverk Aktivitetene vil skje i samarbeid med enhetene 17

USIT Personal støtte Eiendom Admini- strativ støtte Fagstøtte Ny organisering EIR 18 Internadministrasjon Rektor Universitets- direktør Fakulteter, museer og bibliotek Lederstøtte HMS BHT