Tor Atle Hjeltnes1 EUCIP-sertifisering •EUCIP står for European Certification of IT Professionals og er et konsept for sertifisering av IT-profesjonelle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Advertisements

Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Titanic Developer Team består av :
Programvare for nisje SMS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Kapittel 8: Nettverk i praksis
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Introduksjon til systemutvikling
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Den Norske Dataforening
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Dynamiske honeypotter. Definisjon av honeypot En ressurs som har sin verdi i å bli angrepet og kompromittert. Den er forventet å bli testet, angrepet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Produktavdelingen Nicholas Robertson Program Manager.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Thorleif Hjeltnes, HiST
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Frode Hammer Håvard Gustad
Utskrift av presentasjonen:

Tor Atle Hjeltnes1 EUCIP-sertifisering •EUCIP står for European Certification of IT Professionals og er et konsept for sertifisering av IT-profesjonelle i Europa. •Konseptet er utviklet av CEPIS, den europeiske sammenslutningen av dataforeninger. •Den Norske Dataforening har vært en pådriver i etableringen, og Norge er derfor et av de første landene som har realisert konseptet. •Italia, Hellas, Irland og Storbritannia har også kommet i gang. •ECDL i Europa (Datakortet) har det operasjonelle ansvaret for EUCIP i Europa.

Tor Atle Hjeltnes2 EUCIP Core Level •EUCIP Core Level – Kjernekompetanse i tre deler som alle må gjennomføre (400 studietimer totalt) –Eucip Core Level Plan –Eucip Core Level Bulid –Eucip Core Level Operate •Studieplanene er definert på engelsk, finnes på Internett. •Les mer om EUCIP Core Level på

Tor Atle Hjeltnes3 EUCIP Core Level Plan •Læremål: Lære om behovet for og bruken av Informasjonssystemer. Lære om ledelse og planlegging av Informasjonssystemer, samt hvilke muligheter dette kan medføre for en bedrift. •Emner: Ulike typer organisasjoner og deres bruk av Informasjonsteknologi. Ledelse og strategi innen IT. IT og økonomi, Nytteverdien av å ta i bruk IT og Informasjonssystemer i en bedrift. Internett og den nye økonomien. Globalisering og muligheter til økt grad av markedsorientering. Metoder og verktøy innen prosjektledelse. Organisering og kvalitets- sikring av prosjekter og prosjektledelse. Presentasjons- og kommunikasjons-teknikker innen IT. Bruk og muligheter med lyd- og bildeverktøy. Lov, etikk og sikkerhet i informasjonssystemer.

Tor Atle Hjeltnes4 EUCIP Core Level Build •Læremål: Lære om utvikling og implementering av et informasjonssystem, metoder, teknikker og prosesser innenfor systemutvikling, data- baser, programvareutvikling, brukergrensesnitt og webdesign. •Emner: Prosesser og metoder innen systemutvikling - Verktøy, testing, implementering, sikkerhet og trender. Administrasjon av data og hvordan dette kan løses ved hjelp av databaser, datamodellering og database administrasjon. Metoder og teknikker for programutvikling. Datastrukturer og algoritmer. Ulike typer programmeringsspråk. Testing, dokumentasjon og vedlikehold av programsystemer. Brukergrensesnitt og webdesign. Menneske - maskin interaksjon. Muligheter og begrensninger i forbindelse med bruk av web. Sentrale problemer i webdesign. HTML-kode for å lage websider.

Tor Atle Hjeltnes5 EUCIP Core Level Operate •Læremål: Lære om prinsipper og begreper for oppbygging og virkemåte til tekniske IT-installasjoner, og hvordan disse installasjonene skal overvåkes og driftes. •Emner: Datamaskinkomponenter og arkitektur inkludert multimediekompo- nenter. Operativsystemer, prosessbegrepet, minneadministrasjon, sikkerhet og eksempler på operativsystemer (Windows og Linux). Kommunikasjon og nettverk med hovedvekt på prinsipper, nettverkskomponenter og arkitektur samt protokoller. Nettverkstjenester som sikkerhet på nettet, DNS, WWW, e- postsystemer og bruk av multimedier på nett. Trådløs og mobil kommunikasjon. Nettverksadministrasjon. Tjenestetilbud, levering, kvalitet og support.

Tor Atle Hjeltnes6 EUCIP Elective Level •EUCIP Elective Level •22 ulike retninger for spesialisering –IS Manager –IS Quality Auditor –Enterprise Solutions Consultant –Business Analyst –Logistics & Automation Consultant –Sales and Application Consultant –Client Services Manager –IS Project Manager –IT Systems Architect –IS Analyst –Web & Multimedia Master –Systems Integration & Testing Engineer –Software Developer –Database Manager –X-Systems Technician –Telecommunications Engineer –Network Architect –Security Adviser –Network Manager –Configuration Manager –Help Desk Engineer –IT Trainer •Bygges opp av ulike komponenter (andre sert. SP) •800 timer (ECTS)

Tor Atle Hjeltnes7 EUCIPs overordnede målsetning •Å definere en brukerindustridrevet struktur og standard av stillingsbetegnelser for IT- profesjonelle (også internasjonalt). •Å tilby en vei for livslang læring og kompetanseheving med dokumentert kunnskap for IT-profesjonelle •Å bidra til å lukke kompetansegapet innen IKT. •Å etablere et solid europeisk servicenettverk for utvikling av IT-kompetanse.

Tor Atle Hjeltnes8 Målgruppen •Målgruppen for EUCIP-sertifiseringen er personer som har behov for: –Påbygging av tidligere utdannelse –Omskolering –Dokumentasjon av realkompetanse –Utdanning innen IT området

Tor Atle Hjeltnes9 Hvordan gjennomføre EUCIP Core Level •Kun gjennomføre sertifiseringstestene ( min). •Kjøpe lærebok og lese seg opp for deretter å ta sertifiseringstestene. •Følge et av TISIPs nettkurs med kompetansekartlegging og deretter avlegge sertifiseringstest. •Delta i EUCIPs kompetanseprogram (2-dagerskurs) og deretter ta sertifiseringstest. •Studere ved TISIP fagskole (som har EUCIP Core Level integrert i studiet) •Gjennomføre data.ing HiST hvor EUCIP kan være et fag med studiepoeng (integrert som en del av et fag)?

Tor Atle Hjeltnes10 Hvorfor integrere EUCIP- sertifisering i høyere utdanning? •Dokumentere kompetanse hos studentene •Gi studentene bedre muligheter for jobb i utlandet •Få definert de ulike retningene innen IT på nasjonalt og internasjonalt nivå, tilpasse de til våre studium. •Forenkle muligheten til å utvikle/gjennomføre Joint Study Programs •Generelt øke verdien på studiene og på studentene •Særlig noe for etter- og videreutdanning? •Vise at vi strekker oss etter de behovene som blir signalisert fra markedet der studentene skal ut i jobb •Dokumentasjon av kunnskap og ikke læringsprosessen - er det noe studentene ønsker i større grad? •Noe mer enn ”bare” studiepoeng, konkurransefortrinn?

Tor Atle Hjeltnes11 Kvalitetssikring •Syllabus laget av CEPIS •De samme sertifiseringstestene for alle i hele Europa •Godkjenning av testsenter •Godkjenning av lærestoff •Godkjenning av kursinnhold

Tor Atle Hjeltnes12 Samarbeid •Kjøre EUCIP-seminar/kurs på deres skole (vi har lærebøker og nettkurs). •Samarbeide om å få på plass en eller flere Elective Level utdanninger.

Tor Atle Hjeltnes13 Vite mer om EUCIP og TISIP! •Se •Se •Ta kontakt med meg •EUCIP bøkene våre kan kjøpes fra