Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Prosesstyring som styringsverktøy
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Private høyskolers rapportering til departementet
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Om opprykk til førstelektor
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007

2 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 1: Universiteter og høyskoler skal tilby utdanning av høy internasjonal kvalitet 1.Resultater utdanning 2.Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene 3.Internasjonalisering 4.Læringsmiljø

3 Kunnskapsdepartementet 1. Resultater utdanning •Samlet sett har har det vært en liten nedgang i antall søknader til de private høyskolene det siste året •Opptakstall og antall registrerte studenter har også sunket noe •Dette er i tråd med utviklingen ved de statlige institusjonene

4 Kunnskapsdepartementet 1. Resultater utdanning – eksempel: Utvikling i søknadstall og antall registrerte studenter ved private høyskoler

5 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene De fleste institusjonene har: •På plass kvalitetssikringssystem •Arbeider med undervisnings-, veilednings- og vurderingsformer •Bruker utdanningsplaner Institusjonene opplever dette som positivt.

6 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene – studiepoeng per student ved private høyskoler

7 Kunnskapsdepartementet 2. Kvalitetsutvikling av utdanningstilbudene – strykprosent

8 Kunnskapsdepartementet 3. Internasjonalisering – utvikling i utvekslingsstudenter ved private høyskoler

9 Kunnskapsdepartementet 3. Internasjonalisering •14 av de private høyskolene har inn og/eller utreisende studenter i 2006 •De fleste høyskolene har noe form for internasjonalisering •Generelt flere strategier og et mer bevisst forhold til internasjonalisering enn i fjor

10 Kunnskapsdepartementet 4. Læringsmiljø •Samtlige fokuserer på godt læringsmiljø •Nesten alle de private høyskolene har opprettet læringsmiljøutvalg (LMU) •Flere søker å ha universell tilrettelegging, men varierende om det er lagt til rette for funksjonshemmede studenter

11 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 2: Universiteter og høyskoler skal oppnå resultater av høy internasjonal kvalitet i forskning og faglig- og kunstnerisk utviklingsarbeid 1.FoU-virksomhet generelt 2.Doktorgradsutdanning 3.Faglig ledelse 4.Internasjonalisering

12 Kunnskapsdepartementet 1. FoU-virksomhet generelt – utvikling i publiksjonspoeng

13 Kunnskapsdepartementet 1. FoU-virksomhet generelt •4% av det totale antall publikasjonspoeng ved universiteter og høyskoler i 2006, mot 2,4% i 2004 •16 av de private høyskolene har publisert i meritterende tidskrifter •Få av de private høyskolene har omfattende forskningsvirksomhet •Flere av høyskolene har klare strategier og ambisjoner for FoU-arbeidet

14 Kunnskapsdepartementet 2. Doktorgradsutdanning •Få institusjoner har egne doktorgradsavtaler •Flere institusjoner samarbeider med andre institusjoner om doktorgradsavtaler •En rekke faglige ansatte er inne i doktorgradsprogram ved andre institusjoner

15 Kunnskapsdepartementet 3. Faglig ledelse •Ulike modeller og strategier for faglig ledelse •Flere private høyskoler jobber med å styrke den faglige ledelsen og heve kompetansen til fagpersonale

16 Kunnskapsdepartementet 4. Internasjonalisering – internasjonal mobilitet blant vitenskaplig tilsatte

17 Kunnskapsdepartementet Hovedmål 3: Universiteter og høyskoler skal være læresteder og forskningsinstitusjoner med integritet og evne til å møte behovene i samfunnet 1.Relevante utdanningstilbud 2.Formidling 3.Rekruttering

18 Kunnskapsdepartementet 1.Relevante utdanningstilbud •De fleste av de private høyskolene har noe samarbeid med samfunns- og næringsliv •Det er store variasjoner og ved flere av institusjonene kan samarbeidet med fordel øke •11 av høyskolene har etterutdanningstilbud

19 Kunnskapsdepartementet 2. Formidling •Varierte former for formidling •Enkelte av høyskolene utmerker seg med stor formidlingsaktivitet •Samlet sett er det lite formidlingsaktivitet ved de private høyskolene •Flere av høyskolene har ikke rapportert på dette punktet

20 Kunnskapsdepartementet 3. Rekruttering •De fleste av høyskolene har en strategi for rekruttering •Et mindretall har også en strategi for rekruttering av minoritetsspråklige •Bedre rapportering på dette punktet i år – mer bevisstgjøring

21 Kunnskapsdepartementet Økonomirapportering Vurdert forholdet mellom gjeld og egenkapital: •10 institusjoner hadde et tilfredsstillende nivå i 2005 •7 institusjoner hadde et tilfredsstillende nivå i 2006 •De samme 10 institusjonene hadde negativ egenkapital i 2005 og 2006

22 Kunnskapsdepartementet Planer for 2007 •Planene skulle rapporteres i henhold til målstrukturen for 2007 og skal danne utgangspunkt for rapporteringen for 2007 •Ulikt nivå på plandokumentene •Enkelte av høyskolene har utviklet detaljerte planer med egne delmål og klart definerte ambisjoner •Noen av høyskolene har ikke sendt inn plandokument

23 Kunnskapsdepartementet Oppsummering •Generelt en klar bedring i rapporteringen for 2006 sammenliknet med foregående år •Flere vurderinger og økt bevissthet om hva som rapporteres •Noen av høyskolene har fremdeles utfordringer

24 Kunnskapsdepartementet Rapportering for 2007 •Rapporteringskrav i tilsagnsbrev for 2007 •Tabeller hentes fra DBH •Departementet henter selv ut tabeller etter behov •Noen nye tabeller for 2007 •Korrekt rapportering og innen frister