Forslag om organisasjonsmodell for Agder universitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Organisering, status og kort om utvalg ved institusjonen
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Sykepleierutdanning - Bachelor - 3 år
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Høgskoler i Bergen. Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv.
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Bachelor i fokus Kvalitetskonferansen 2009 Rektor Lise Iversen Kulbrandstad.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Høgskolen i Agder Agder Kristiansand 6000 Grimstad 1600 Arendal 600
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Velkommen til foreldremøte
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Forslag om organisasjonsmodell for Agder universitet fra Prosjektgruppe for å gjennomgå høgskolens organisering Avgitt til styret for Høgskolen i Agder 17. mars 2006.

Til styret for Høgskolen i Agder Høgskolestyret oppnevnte i S-SAK 136/05 den 14. september 2005 en prosjektgruppe for å gjennomgå høgskolens organisering i forhold til ny strategiplan og fremme forslag til endring i denne. Prosjektgruppen legger med dette frem sin enstemmige innstilling. Kristiansand, 17. mars 2006 Knut Brautaset leder Mona Drange Per Iversen Dag Ingvar Jacobsen Therese Reitan Trygve Reinertsen ______________ Svein Takle sekretær

VIKTIGE FORUTSETNINGER Sentrale forutsetninger Lov om universiteter og høgskoler Krav og utfordringer fra departement og storting NOKUTs kriterier og kvalitetssikringssystem Høgskolens forutsetninger Styrket faglig virksomhet Studentene i sentrum Vedtak om to campuser Aktør i den regionale utvikling Administrative støttefunksjoner Strategiplanens tematiske områder Andre forutsetninger Studentsamskipnaden i Agder Studentrekruttering og økonomi Disiplinfag og profesjonsutdanninger Faglig profil og regionale forventninger Prosess og kompromisser

Prosjektgruppe om tema (Temagruppen) De fem tematiske satsningsområder i strategiplanen: Læring og kunnskapsutvikling, Næringsutvikling og innovasjon, Velferd, demokrati og samfunn, Kunst og kulturelle ytringer og opplevelser, og Det globale og flerkulturelle samfunnet. Temagruppens innstilling sier at dette i særlig grad vil ha betydning for høgskolens tverrfaglige samarbeid, og Temagruppen foreslår at dette rent organisatorisk må ivaretas gjennom ansvarsgrupper for hvert tema. Organisasjonsgruppen mener det er et ledelsesansvar å holde oppmerksomheten opp på de tematiske satsningsområdene.

Én institusjon og to campuser Agder universitet vil bli å forstå som én institusjon lokalisert på to campuser – ikke to parallelle institusjoner Det er også viktig at man ikke får to campuser som er i faglig konkurranse. Læringsmiljø, sosialt miljø og service for studenter Studentene og deres behov må stå helt sentralt i et forslag til ny organisasjonsmodell. Faglig virksomhet og faglig ledelse Ny organisasjonsmodell forutsettes å legge til rette for en styrking av den faglige virksomhet og den faglige ledelse. Dette vil først og fremst måtte skje på grunnivå – dvs. instituttnivå – men også på institusjonsnivå, og til dels på fakultetsnivå. På instituttnivå knyttes god faglig ledelse til nye instituttledere. På fakultetsnivå foreslås et fortsatt samspill mellom dekan og studiekoordinatorer (ca tidligere studieledere). På institusjonsnivå foreslås deler av den faglige ledelse knyttet til to viserektorer.

Forskning, formidling og forskerutdanning Forskningen vil i økende grad bli knyttet til store prosjekter, drives frem i institusjonsregi og som samarbeid mellom flere forskere. Dette innebærer at det kreves generelt god faglig ledelse og spesielt god forskningsledelse. Samfunnsoppdrag og regional utvikling Dette feltet fortjener en egen utredning. Randsonevirksomhet Behov og kriterier for etablering av sentre Entydige regler for etablering, status, karakter og form. Styrket og integrert EVU-virksomhet Behov for å integrere all EVU-virksomhet i de enkelte fakulteter, men slik at fakultetene fortsatt skal kunne dra nytte av en liten og effektiv sentral støttefunksjon.

Styrket og integrert internasjonalisering Det foreslås å knytte det overordnede ansvar for internasjonalisering til en av de to viserektorene, at det i tilknytning til en faglig stilling etableres en funksjon som internasjonal koordinator i fakultetene, og endelig at Internasjonalt kontor fortsetter som servicekontor og ressurssenter. Det anses som særlig viktig å utvikle en kultur for faglig og administrativt samvirke på dette feltet. Muligheter og hindringer for tverrfaglig samarbeid Helhet og integrering for lærerutdanningene Det synes å være bred enighet om at det er nødvendig å få til en større helhet for og bedre integrering av lærerutdanningene for å kunne dra bedre omsorg for studenter, fag og profesjon. Mange savner tydelig ledelse og klare ansvarsforhold i lærerutdanningene – ikke minst må det være rimelig samsvar mellom faglig tilrettelegging, personellmessig disponering og økonomisk handleevne. Organisasjonsgruppen foreslår at lærerutdanningene innlemmes i et nytt Fakultet for allmennvitenskap bestående av de fakultetene som i dag er mest sentrale for de store lærerutdanningene.

Ledelsesstruktur på institusjonsnivå Styret har vedtatt at toppledelsesstrukturen skal være i henhold til lovens normalordning – valgt rektor og tilsatt høgskoledirektør – men at prorektor- funksjonen skal vurderes. Organisasjonsgruppen mener at det med ny universitetsstatus er ønskelig å legge til rette for en tydelig og sterk institusjonsledelse. Det foreslås at funksjonen som prorektor avvikles, og at det innføres to viserektorer – en for utdanning og internasjonalisering med lederverv i studieutvalget, og en for forskning og tverrfaglig samarbeid med lederverv i forskningsutvalget. Det foreslås assisterende høgskoledirektør som leder av campus Grimstad, med stedfortrederfunksjon for høgskoledirektøren. Det reises spørsmål om å opprette en stilling for stabssjef/ organisasjonssjef.

Organisatoriske nivåer Instituttnivå: Undervisning, forskning og utvikling, faglig ledelse samt administrative støttefunksjoner med særlig fokus på undervisning, forskning og utvikling og delegert ansvar for økonomi- og personalforvaltning. Fakultetsnivå: Faglig og administrativ ledelse med særlig fokus på studier, formidling, forskerutdanning og samfunnskontakt samt økonomi- og personalforvaltning. Institusjonsnivå: Overordnet og helhetlig faglig og administrativ ledelse med særlig fokus på strategi, rammebetingelser og retningsgivende vedtak samt opplegg for fellesadministrative stabs- og støtte-funksjoner. Et særskilt spørsmål blir hvordan dette skal fordeles på de to campuser.

Fakultetsinndeling Organisasjonsgruppen foreslår følgende fremtidige fakultetsinndeling: Fakultet for allmennvitenskap Fakultet for samfunnsvitenskap Fakultet for kunst- og kulturfag Fakultet for teknologi Fakultet for helsefag Instituttinndeling Organisasjonsgruppen foreslår at det etableres mellom 15 og 20 institutter med et gjennomsnitt på anslagsvis 30 faglige medarbeidere i hvert institutt, men med nedre grense på 20 og øvre på 50. Etter forslag fra fakultetsstyrene vedtar styret den endelige organisering av institutter for det enkelte fakultet.

Lokalisering Basert på dagens tall foreslås følgende lokalisering med til sammen 5 fakulteter og anslagsvis 8000 studenter, ca. 510 faglig tilsatte og anslagsvis 17 institutter: Campus Gimlemoen: Fakultet for allmennvitenskap med anslagsvis 3100 studenter, ca. 168 faglig tilsatte og anslagsvis 6 institutter. Fakultet for samfunnsvitenskap med anslagsvis 2150 studenter, ca. 78 faglig tilsatte og anslagsvis 3 institutter. Fakultet for kunst- og kulturfag med anslagsvis 500 studenter, ca. 83 faglig tilsatte og anslagsvis 3 institutter. Campus Grimstad: Fakultet for teknologi med anslagsvis 1100 studenter, ca. 113 faglig tilsatte og anslagsvis 3 institutter. Fakultet for helsefag med anslagsvis 1150 studenter, ca. 68 faglig tilsatte og anslagsvis 2 institutter.

Utvikling og fordeling av faglige og administrative støttefunksjoner Først når organisasjonsmodellen er vedtatt kan en gå inn i en mer detaljert planlegging av faglige og administrative støttefunksjoner. Tilsettinger og valg av ledere Uh-loven gir stort spillerom for styret til å avgjøre om ledere skal tilsettes eller velges, og begge deler har sine fordeler og ulemper. Styret har åpnet for begge løsninger når det for eksempel gjelder dekaner, og organisasjonsgruppen antar at det fortsatt bør være slik for faglige ledere. Besluttende og rådgivende organer For institusjonens styre foreslås det at valgordningen sikrer representasjon fra begge campuser med hensyn til både faglig tilsatte og studenter. Foruten dekanen som leder og fakultetsdirektøren som sekretær bør samtlige instituttledere ha sete i fakultetsstyret, dessuten en eller to studiekoordinatorer, en representant for de administrativt tilsatte og minst to studenter. For instituttnivået foreslår organisasjons-gruppen at det etableres et instituttråd ledet av instituttleder. Intern og ekstern kommunikasjon, markedsføring En stadig viktigere nøkkelfunksjon for høgskolen og det fremtidige Agder Universitet vil være kommunikasjon både internt og eksternt. I dette inngår institusjonens informasjonsarbeid og alle de funksjoner som kan sammenfattes i begrepet markeds-føring. Organisasjonsgruppen vil sterkt tilrå at man på institusjonsnivå samler trådene i en kommunikasjonsenhet med egen ledelse.

Ny fakultetstruktur oppført med de studier man har ansvar for basert på dagens studiestruktur:

Fakultet for allmennvitenskap: Allmennlærerutdanning Biologi Comparative Educational Studies Endringsledelse i opplæring Engelsk Ex.phil./Ex.fac. i Hellas Faglærer i musikk Forkurs i realfag:2MX Fransk Fysikk Førskolelærerutdanning Førstesemesterstudiet: Ex.phil./Ex.fac./skriveteknikk og info.søk/latin Historie IKT og læring Informasjonskompetanse Klassisk gresk språk Kommunikasjon Kreativitet i klasserom og skole Kristendom, religion og livssyn/ kristendomskunnskap Likestillingsstudiet Litteratur/litteratur-film-drama Matematikk og matematikkdidaktikk Matematikkdidaktikk, femårig integrert master Mediefag Naturfag Nordisk språk og litteratur/Norsk Norsk andrespråk og kulturkunnskap Norsk og medier Oversetting og interkulturell kommunikasjon Ped. 1 i faglærerutdanning for tospråklige lærere Pedagogikk Praktisk-pedagogisk utdanning Reigionsstudiet på Sri Lanka Religion,etikk og kultur Skolebibliotekkunnskap Småbarnspedagogikk i barnehageutvikling Spedsialpedagogikk Språk og kultur, fordypning i engelsk, fransk eller tysk Tilpasset opplæring Tysk Veiledning og rådgivning Veiledningspedagogikk

Fakultet for samfunnsvitenskap Arbeids- og velferdsforvaltning Development Mangement European Integration Internasjonal organisasjon og ledelse IT og informasjonssystemer Ledelse Offentlig politikk og ledelse (tidl. Off.adm.) Regnskap Revisjon Samfunnsfag Siviløkonom Sosionom Statsvitenskap Utviklingsstudier Økonomi og administrasjon

Fakultet for kunst- og kulturfag Drama og teater Ernæring, mat og kultur Faglærerutdanning i musikk, dans og drama – hovedområde drama Faglærerutdanning i musikk, dans og drama – hovedområde musikk Folkehelsearbeid Friluftsliv og naturguiding Helse- og fitnesstrening Idrett/kroppsøving Idrettsvitenskap Kunst og håndverk, forming Kunstfag med fordypning i kunst og håndverk Kunstfag med fordypning i musikk Mat og helse Musikk Papirbasert kunst – ord og bilde Påbygningsstudier Treningsutdanninger Utefag Utøvende musikk

Fakultet for teknologi Datateknikk Entrepenørskap og nettverksøkonomi Forkurs for ingeniørutdanning IKT- siv.ing. Industriell økonomi og informasjonsledelse (IndØk) – siv.ing. Ingeniørfag Mobile kommunikasjonssystemer Multimedieteknologi og -design Nettverksstudier i teknologiske fag Personalledelse og kompetanseutvikling Programmering og multimedia Realfag og teknologi Teknologi og design Tresemesters studieordning (TRES) Yrkesfaglærerstudier

Fakultet for helsefag Anestesi-, intensiv-, operasjons- og barnesykepleie Arbeid med barn fra familier med rusproblemer Bioingeniør Familieterapi Helse- og sosialinformatikk Psykisk helsearbeid Psykososialt arbeid Rehabilitering og habilitering Sexologi Sykepleie Vernepleie