Etikk og samhandling FoU dag Vestfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Likeverdig kommunikasjon–
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Etiske modeller - hva er det?
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Prosjekt - Samarbeid om etisk kompetanseheving
Etisk refleksjon – metoder og verktøy
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Prosjektleder Inger Svendsrud
Pasientforløp alkohol
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Velferdsteknologi.
Stoisismen og kristendommen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
”I pasientens fotspor”
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Etikk og samhandling FoU dag Vestfold 18.04.12 www.ks.no/etikk-kommune

Prosjekt ”Samarbeid om etisk kompetanseheving” Forankret i Omsorgsmeldingen og i Kvalitetsavtalen mellom KS og Regjeringen Samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet KS Arbeidstakerorganisasjonene Prosjektet følger Omsorgsplan 2015

197 kommuner med i prosjektet Alle fylker representert Alle de største kommunene er med Prosjektet fortsetter ut 2015

Mål for Samarbeid om etisk kompetanseheving Styrke etisk kompetanse og systematisk etikkarbeid i kommunenes helse- og omsorgtjenester Fokus på: grunnleggende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen holdninger og verdier i møte med brukerne hvordan håndtere etisk vanskelige valg Deltagerkommunene skal etablere et kontinuerlig etikkarbeid med egnede møteplasser for etisk refleksjon.

Etiske utfordringer ved norske sykehjem 1. Etiske dilemma knyttet til livsforlengende behandling 2. Etiske dilemma knyttet til krenkelse av pasientenes autonomi og integritet 3. Etiske dilemma knyttet til mangel på ressurser som påvirket kvaliteten på tjenestene 4. Etiske dilemma knyttet til uenighet med pårørende Kilde: Gjerberg, Førde, Pedersen og Bollig publisert i Social Science & Medicine Volume 71, Issue 4, August 2010

Styrket tverrfaglig samarbeid Tverrfaglige synspunkter blir hørt og verdsatt Bedre og videreutvikling av samarbeid med avdelinger på tvers Sparer tid Lærer hverandre bedre å kjenne som enkeltpersoner og som team. Blir tryggere på hverandre Økt forståelse for andres praksis Mindre moralsk stress Lik praksis Ser seg selv og sitt arbeid i et større perspektiv Mindre frustrasjon over: endringer, utfordringer… Hvordan vil vi ha det her - Møtet med tjenestemottaker Taushetsplikt Mobilbruk Samarbeid med pårørende Hvordan snakker vi om og med hverandre?

Etikk og nærværsarbeid «Det er grunn til å anta at systematisk etikkarbeid over tid kan være av betydning for jobbnærværet. Funnene viser f.eks. at de enhetene i utvalget som synes å ha størst reduksjon i sykefraværet er de som i sterkest grad har implementert etisk refleksjon systematisk over tid for alle ansatte og ledere.» Fra Birgit Aakres masteroppgave i verdibasertledelse v/Diakonhjemmet Høgskole, 2011 Sandnes kommune (pulje 3) har sett en nedgang i sykefraværet etter at etikkarbeidet startet og de mener at trygghet i behandlingen av krevende oppgaver påvirker nærværet i positiv retning.

Utvikling av kompetanse innen etikk og etisk refleksjon er en god plattform for utviklingsarbeid. Som kan sikre god kvalitet på tjenestene, styrke og rekruttere kompetente medarbeidere og fremme godt læringsmiljø.

Helhetlige tjenester Brukermedvirkning Bruk av ressurser Forebygging?

Etisk refleksjon som verktøy Pasient / bruker / tjenestemottaker i sentrum Felles verdiplattform Felles språk Tverrfaglig samarbeid Kunnskapsoverføring Se hele pasientforløpet

Bruk av ressurser «Å prioritere er å forsømme i etisk riktig rekkefølge» ( Nils Røhne )

Samhandling i praksis

Refleksjonskort fra Glemmen sykehjem, Fredrikstad 5 temaer 1. Tvang 2. Samtykkekompetanse 3. Tillitskapende arbeid 4. Sentrale begreper -etisk språk 5. Case/situasjoner Til sammen ca 100 refleksjonskort Selges hos Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

-Forankret i St. melding nr. 25- Omsorgsplan 2015 www.ks.no/etikk-kommune 1. Kort om prosjektet: -Et samarbeidsprosjekt mellom:HOD, Helsedirektoratet, arb.takerorg. innen helse og KS. -Forankret i St. melding nr. 25- Omsorgsplan 2015 I alt 122 kommuner med i prosjektet pr. i dag. Invitasjon til deltakelse i pulje 5 sendes ut på nyåret. -Prosjektets historikk: Prosjektets startet i 2007, nå forlenget ut 2015. Alle kommuner skal inviteres med -Hvorfor satse på etikk? Etikk har sammenheng med faglig kvalitet Etikk kan bidra til faglig utvikling Å satse på etikk kan bedre organisasjonskulturen og omdømmet Å ta opp etiske utfordringer kan øke motivasjonen og kreativiteten i organisasjonen (på sikt effekt på sykefravær og rekruttering) Hovedmål: Bedre tjenester Mange deltakerkommuner knytter etikkarbeidet opp mot faglige utfordringer: Etikk og tvang (Tasta sykehjem, Stavanger: Tverrfaglige refleksjonsgrupper møtes for å gjennomgå kapittel 4A-vedtak. Har ført til kreativitet og idémyldring på andre, tillitsskapende tiltak og tvangsbruken har gått ned. Også sykefraværet har gått ned). Etikk brukermedvirkning (FoU brukermedvirkning – Telemarkforsking - debatthefte) Etikk og sykefravær (Røros) Etikk og mangfold (Bydel Alna). Vårt samarbeid tok utgangspunkt i om etisk refleksjon kan være en god metode for å møte mangfolds relaterte utfordringer? Er det elementer innen etikk og mangfold vi må være ekstra sensitive til? Kan metoden benyttes innen ulike tjenestetyper, eller må den tilpasses? 2. Kort om samarbeidet mellom Bydel Alna, KS og Diakonhjemmet Involverte tjenester: Hjemmetjenesten, Haugentunet boliger og barnehager Søkekonferanser, datagrunnlag, utvikling av metoder, eget suppleringshefte til Etikkhåndboka. www.ks.no/etiskrefleksjon www.ks.no/etikkhandboka 14 14

Er vi en lærende organisasjon? Hvor er vi? Hvor vil vi? Hva er våre utfordringer? Hvordan møter vi dem? Er vi en lærende organisasjon?

Gry.caroline.aarnes@ks.no

Etiske dilemma og etiske utfordringer Etiske utfordringer: Noe som uroer oss, som ikke er slik det bør være; i behandling av pasienter / brukere, samarbeidsrelasjoner, ledelse, etc Hva skal jeg gjøre? Dilemma: En valgsituasjon hvor vi – uansett hva vi velger – ikke greier å verne de verdiene vi har, eller er forpliktet av. En situasjon hvor det finnes gode moralske innvendinger mot ethvert handlingsalternativ Hva skal jeg velge?

Brukermedvirkning Etiske prinsipper som enkeltindividets autonomi og frihet ligger til grunn for brukermedvirkning som verktøy / styringsform. Hva når pasientens behov / interesser støter mot fagetiske standarder? Hvordan tenke brukermedvirkning hos pasienter med kognitiv svikt / nedsatt samtykkekompetanse? Mange opplever et problem med økte forventninger til tjenestetilbudet samt krav om prioriteringer.

« Etikk er læren om fellesverdier og moral er praktiseringen av disse « Etikk er læren om fellesverdier og moral er praktiseringen av disse. Moral er praksis,etikk er teorien om moral» ( Guttorm Fløistad ) ”

Forebygging Hvor går grensen mellom den enkeltes ansvar for eget liv og det offentliges ansvar for å fremme god helse / begrense sykdomsutvikling. Hva gjør vi når målgruppa ikke ønsker å delta i forebygging? Er det de samme faktorene som er helsefremmende for alle?

Hvorfor er verdibegrepet så sentralt i etikken? Rettferdige tjenester vs prioriteringer Brukernes autonomi vs nødvendig helsehjelp (tvang) Ivaretagelse av brukernes verdighet, integritet vs rutiner og travelhet Brukermedvirkning vs faglige vurderinger God omsorg, hva er egentlig det? Kan det gå på bekostning av å klare seg mest mulig selv? Å ville den andres beste…

Moral: Personlige og felles oppfatninger om rett og galt i omgang mellom mennesker. Gir føringer for holdninger og handlinger. Etikk: Moralens teori. Etikk er systematisk tenkning rundt hva som er moralsk godt, rett og rettferdig. Hvordan begrunner vi valg og finner gode løsninger? Når vårt eget ”moralske kompass” ikke gir tilstrekkelig svar