Deltagende parter NorStella – prosjektledelse – Stein Erik Grønland, Sitma, prof.II BI – ekspert på verdikjeder og logistikkledelse Havner/terminaler –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
String-Matching II Jan Salmen. String-Matching II Boyer-Moore Algorithmus.
Advertisements

HVOR STÅR VI? INTERNASJONALE UTFORDRINGER! STATUS FOR FARGIS RÅDGIVER SVEIN ORDING FARGIS Seminar 2002.
Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
DROPS simulator - konspetet •En ny tilnærming til å forhindre DROPS •En interaktive 3D simulering av riggen, som gjør det mulig for brukeren å: - utføre.
Nordsjøens Grønne Motorvei
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Everyone Print Kalle Snarheim.
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
The Trondheim Toll Ring System
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Strategisk og taktisk SOA Fagforbundet/Sykehuspartner Johannes Brodwall, Ikke virksomhetsarkitekt Steria Norway.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
NBB PROSJEKTMÅL NBB skal først og fremst: -sikre inntektsstrømmen fra billettsalget til OS, slik at det økonomiske totalresultatet blir positivt.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Status terminology work Daglig borerapport project meeting May 23d 2006.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
Classification: Internal Status: Draft Prosjektforslag 3 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008 Bruk av liner på GFHF MÅL: Øke utvinningen med 10% ved.
A series of Standardised Messages for Door-to-door Shortsea Based Logistics Chains An EU Marco Polo funded project – Gardermoen 30.
Web-applikasjoner Prosjekt3 Logging Gruppe 9 Malik Muhammad Naeem Kevan Qureshi.
Brukergrensesnitt for maritime informasjonsnettverk
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
1 - 7/12/2014 I N T R A MELDINGSUTVEKSLING  IFTDGN – Deklarering av farlig og eller forurensende last  CUSREP – Informasjon om en reise  APERAK – En.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
FARGIS - Fra Visjon til Verktøy Nettverk Brukere Visjon Gode ideer Hardt arbeid Inspirasjon Verktøy.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Arrangement. Mer last Fokus 1.Transportkjøper «i høysetet» 2.God dialog: Sosialt og faglig 3.Faglig høy kvalitet.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
fra nachspiel ide til eksport vare
FINNMARK RUSSIA TROMS NORDLAND NORD- TRONDELAG SWEDEN ESTONIA FINLAND SOR- TRONDELAG MORE OG ROMSDAL OPPLAND HEDMARK SOGN OG FJORDANE TELEMARK HORDALAND.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix.
Evacuation procedure – Biologen Evakueringsplan – Biologen
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
SmartSwap.
Citation and reference tools for your master thesis
The Norwegian Hydrografic Pilot
Using nursery rhymes and songs
Design driven Innovation Programme (DIP)
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Use of ShipRep for Data exchange in the Port of Trondheim
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Velkommen ARBEIDSMØTE
Utskrift av presentasjonen:

Deltagende parter NorStella – prosjektledelse – Stein Erik Grønland, Sitma, prof.II BI – ekspert på verdikjeder og logistikkledelse Havner/terminaler – Oslo Havn – Drammen Havn – Kristiansand Havn – Risavika Rederier – Color Line – Sea-Cargo – North-Sea Container Lines Maritimt Forum IT-leverandører – Seamless – ViaNova

Prosjektets mål 1.Gjøre norske havner om til kostnadseffektive logistikk- knutepunkter 2.Havner skal spille en større rolle i en intermodal transportkjede (økt trafikk) 3.Middel: – Utvikle effektive forretningsmodeller for havnene slik at de gir større verdi for sine brukere – Modellere de viktigste forretningsprosessene mellom havnene og deres brukere – Anvende og videreutvikle der det er behov fr dette standardiserte IT-meldinger for å effektivisere de viktigste forretningsprosessene – Etablere en åpen og offentlig katalogtjeneste for å forenkle meldingsutveksling mellom aktørene i en intermodal transport – ”eFrakt Guide”

Forretningsmodellene er modellert og forbedret Forbedringstiltak: 1.Å tydeliggjøre prosesser som har størst forbedringspotensial 2.Analysere og etablere grunnlag for å utarbeide forbederede meldingsutveksling, 3.Illustrere samspill mellom kommersielle aktører og myndigheter i intermodale forsyningskjeder med vekt på gjenbruk av informasjon, økt kvalitet og økt effektivitet i kjeden for alle parter 4.Pilot for efrakt Guide Enquiry Transp ort user Agent Shippin g Line Agent Road Hauler Quote Manifest Payment Termin al Status PRODUSENT TRANSPORTKJØPER TRANSPORTBRUKER PRODUSENT TRANSPORTKJØPER TRANSPORTBRUKER TILBYDER AV LANDTRANSPORT SAMLASTING MELLOMLAGRING TILBYDER AV LANDTRANSPORT SAMLASTING MELLOMLAGRING LAND- TRANSPORT LAND- TRANSPORT HAVN FOR LASTING HAVN FOR LASTING TERMINAL GATE TERMINAL GATE TERMINAL YARD TERMINAL YARD LASTEARBEIDER/ STEVEDOOR LASTEARBEIDER/ STEVEDOOR SJØ TRANSPORT CARRIER AGENT CARRIER AGENT Informasjonsdeling mellom aktørene 1.ISPS dokumenter 2.Lastedokument 3.Skade 4.Tolldokument for skipet 5.Tolldokument for last 6.Transportplan / status FLYT AV VARER TJENESTER OG INFORMASJON Melder fra på VHF Om anløp 1 Bestille LOS 3 Endelig manifest instruks Plasser last på yard etter hvor lasten skal og instruks Fortoller last og frigir 12 Bestiller landtransport Informerer Transportbruker 13 Mottar transport- bestilling og nominerer bil 14 Gir beskjed om når lasten er ønsket 15 Får lastetdokumeh er og Henter last 16 Mottar transportør og sjekker dokumenter utlever last om alt er ok Foertar ISPS kontroll og skadekontroll 9 Informerer Carrier /Agent 17 Informerer Carrier /Agent 0 Forhånds melde last 0 Tildele tollnummer

I kommende fase utføres følgende 1.Utarbeide forbederede meldingsutveklingsformater, det vil si subset til eksisterende meldinger og nye meldinger der det mangler 2.Illustrere samspill mellom kommersielle aktører og myndigheter i intermodale forsyningskjeder med vekt på gjenbruk av informasjon 1.Utarbeide forbederede meldingsutveklingsformater, det vil si subset til eksisterende meldinger og nye meldinger der det mangler 2.Illustrere samspill mellom kommersielle aktører og myndigheter i intermodale forsyningskjeder med vekt på gjenbruk av informasjon Prioriterte Prosesser Prioriterte Informasjonsflyt

Architecture for Vessel handling, Projects, Transport, Documentation, Booking Yard / Dockside Positioning and Cargo Management Customers Cargo Maximo SAP Workmate ORACLE GATE IN GATE OUT GATE IN GATE OUT CONTROL INSPECTION CONTROL INSPECTION UNLOAD LOAD UNLOAD LOAD RFID tag GPS RFID READER operation and billing

Mobil Unit Portwin Other terminal system Other terminal system PIC terminal system PIC terminal system GateWay PortTools OneStop- Booking PIC ISPS seal System PIC ISPS seal System Customer WEB AIS

Step 1 – Vessel and Qay (Port Calls) PORTCALL Services 1)Services at Quays 2)Load 3)Unload 4)Water 5)Waste 6)Power 7)All configurable PORTCALL Services 1)Services at Quays 2)Load 3)Unload 4)Water 5)Waste 6)Power 7)All configurable Loaded Containers Empty Arrival Loaded Container Arrival Departure Vessel Truck Vessel Truck Arrival Loaded Container PORTCALL Services 1)Several Quays 2)Load 3)Unload 4)Water 5)Waste 6)Power 7)All configurable PORTCALL Services 1)Several Quays 2)Load 3)Unload 4)Water 5)Waste 6)Power 7)All configurable Port Calls may involve several Customers / Agents Price Plans Reports and Projects Port Calls Services to Equipment Track & Trace by RFID

Equipment and services Vessel Truck Source: Port Calls Services to Equipment Track & Trace by RFID

Main functions • Booking • Status Reporting back to Order • Gate Operation • Internal Transportation • External Transportation • Vessel operation • Calculation / Invoicing Gate

This can be done via The One Stop Booking / TOS Booking Mini Version (Tablet/Phone/Browser) EDI or XML Booking UNB+UNOA:1+XXPORT+PICIT : ' UNH+001+CODECO:D:95B:UN:ITG14' BGM ' TDT UFE:172:20+++V2PW8:1 03::Bjorg' NAD+CA+Unifeeder A/S:172:20' NAD+MR ' GID+1+1:PIECES' EQD+CN+HLXU RS+++5' RFF+BM: ' RFF+BN: ' DTM+7: :203' LOC+11+DEHAM:::Hamburg+01:::CTA' MEA+AAE+G+KGM:23261' MEA+AAE+T+KGM:5300' SEL SH' CNT+1:1' UNT ' UNZ '

This can be done via Online Queries Reports (on demand or Automatic via scheduler) EDI or XML (EDIFact, CSV, …) Status Report UNB+UNOA:1+XXPORT+PICIT : ' UNH+001+CODECO:D:95B:UN:ITG14' BGM ' TDT UFE:172:20+++V2PW8:1 03::Bjorg' NAD+CA+Unifeeder A/S:172:20' NAD+MR ' GID+1+1:PIECES' EQD+CN+HLXU RS+++5' RFF+BM: ' RFF+BN: ' DTM+7: :203' LOC+11+DEHAM:::Hamburg+01:::CTA' MEA+AAE+G+KGM:23261' MEA+AAE+T+KGM:5300' SEL SH' CNT+1:1' UNT ' UNZ '

Gate Operation This can be done via TOS Booking Self Service Kiosks (Java based) The Truck (If there isn’t a Gate function)

Internal Transport Truck Program - Use your favorite tool and screen

Vessel Operation The Vessel operation can be done in real-time, or via printed reports, that afterwards is used to update the system. It is up to the Terminal to decide what suits them best.

Efrakt Guide DEFINERTE PROSESSER, MELDINGER OG SUBSET DEFINERTE PROSESSER, MELDINGER OG SUBSET WEB SIDE GUIDLINES/ANBEFALINGER EFFEKT STØRRE UTBREDELSE OG MER KVALITETESMESSIG ELEKTRONISK KOMMUNIKASJON I INTERMODALE TRANSPORTER STØRRE UTBREDELSE OG MER KVALITETESMESSIG ELEKTRONISK KOMMUNIKASJON I INTERMODALE TRANSPORTER