Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ICenas. iCenas – Raadhusgaten 4, 0151 OSLO – Telefon: – Faks: – E-post: COMPLETE INTRANET SOLUTION •MODULER.
Advertisements

HVA ER ?.
Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
HVA ER ?.
Nettevett – utvidet versjon
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
GrannyOS Get Granny Connected. Skaperne •Mats Ringstad •Johan Steen •Johan Isaksen •Marius Thøring •Anders Lassen.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Databasehåndtering med MySQL
Member Access Ny prosedyre for registrering og innlogging på RI’s medlemsdatabase Member Access. Denne prosedyren gjelder ALLE rotarianere.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
10 regler for å skrive for web
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Tekniske og kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 21 til 23 ”case studier”
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Copyright bMenu Private company confidential information. bMenu.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Citation and reference tools for your master thesis
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 44 (del 6) Business to Consumer (B2C) Applications
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
TBS-prosess.
Utskrift av presentasjonen:

Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”

Forkortelser  B2C – Business to Consumer  B2B – Business to Business  kunne egentlig vært kalt:  C2P – Computer to Person  C2C – Computer to Computer  Da dette sier noe om formaliseringskravet  skal bruke de første siden disse er mest kjent.

Informasjon  100% symbolsk  100% kan gjøres over Internett  Gratis/Abonnement/betaling pr. side  Det har vist seg vanskelig å tjene penger på å tilby informasjon:  De fleste nettaviser er fortsatt gratis

Krav til brukerne  Må skaffe Internet tilgang:  Oppringt (brukes fortsatt mye i andre land)  ISDN (forgangen teknologi)  Bredbånd (standard i Norge i dag)  Utstyr (PC, ruter, mobiltelefon)  Kompetanse  Tid

Brukeren  Må aktivere seg selv  Det er veldig forskjellig fra andre media (TV, avis, kino) der aktiviserings-innsatsen fra brukeren er lavere (gitt at vi først har satt oss ned foran enheten)  Aktiv bruker, vi ”jobber” foran skjermen  Men gir valgmuligheter for brukeren  Muligheter til å personifisere sidene  Trykkfølsom skjerm gir en annen opplevelse, enklere å scanne, klikke,…

Mer om aktivering  Ideen med en selvbetjeningsbutikk eller et kjøpesenter er at en kan utnytte brukerens utgangspunkt (kjøpe melk, kjøpe sko) til å selge også noe annet  Vi kan gjøre det samme på nett. Brukeren kan være der for å lese VG eller sjekke Facebook, men reklamen kan få henne til å klikke på noe mer.  Med Google er det litt annerledes. Her starter vi med et behov, uttrykt i et søk, og Google vil hjelpe oss å oppfylle behovet (med vanlige resultater eller gjennom reklame)  Men Google vil ikke fungere for produkter vi ikke søker på, f.eks. virker det bedre på digitalkamera enn på knekkebrød.  Der ser Facebook en mulighet. Skriver vi om ”frokost” kan Wasa reklamen komme opp. Men da må de altså overvåke hva vi skriver.

Tilstedeværelse på Web  Hjemmeside for personer og organisasjoner  Lavt formaliseringsnivå  Kan tilby:  Adresseinformasjon  Kart  Ansattlister  Produktinformasjon  m.m.  Eksempel:  Universitetet i Bergen, Høgskolen i Molde  Billig og enkelt!

Fordeler  New customers can be attracted, perhaps finding the site through a search tool or a portal.  Reduced switchboard load as customers may get information directly from the Web page.  Faster access for customers to information over the Web than over the telephone.  The Web can provide more detailed information than brochures.  Easy updates, a new version is available the second it is stored.  Since information from a website is in electronic form, it can be forwarded to others, stored on a computer, inserted into other programs, or printed if needed.  Reduced need for advertisements in printed catalogs, such as yellow pages.  Customers can create hypertext links to the site from their own Web pages.  Other advertisements can be simpler, as additional data can be offered on the website, for example, by giving the URL in an advertisement.

Virtuelt ansikt mot omverdenen  Web siden er organisasjonens virtuelle ansikt mot omverdenen  For mange er dette det eneste ansikt  Da er det viktig å etablere en side som står med organisasjonens profil for øvrig  Jevnlig oppdatering

Vedlikehold  Jo mer detaljert informasjon, jo hyppigere vedlikehold er nødvendig (f.eks. informasjon om priser og lagerbeholdning)  Viktig å etablere rutiner for vedlikehold:  Hvem har ansvaret?  Hvem skal gjøre jobben?  Hvilke krav har vi til oppdatering?  Kan være en felle at det er så enkelt å etablere en side

Miniøving  Hvordan kan vi forenkle vedlikeholdet av en Web side?  Løsning:  Bruke gode verktøy  Kun gi generell informasjon  Lage dynamiske sider der detaljer hentes fra databaser

Produktinformasjon på nettet  Formalisering (navn, nr, kode, egenskaper)  Presentasjon  Søking  Kategorisering

Formalisering BusinessFormal variables Car dealerModel, year, price Real estateLocation, size, type, price Booking (air)Airport codes, flights, date, time, price category BookstoreAuthor, title, ISBN numbers, category Music storeArtist, album, category Software storeProgram name, operating system Perfumes & CosmeticsBrand name, product type Hardware storeProduct type, size

Nye muligheter  Vi kan teste ordboka som selges på nettet  Vi kan legge inn ”reviews” av bøker  Vise hotellet på kartet, dynamisk kjøreanvisning  Vise bilder av leiligheten, legge ved takst og andre dokumenter  Vise innholdet av bøker, laste ned bøker  Utdrag av musikk, laste ned musikk  Håndbøker, manualer, bruksanvisninger, oppdateringer, skjema kan lastes ned direkte

Fordeler  The Web allows for very detailed product information, in the form of text, tables, images, animations, and videos.  The Web allows detailed product specifications, and may directly tell the customer the consequence of each choice, each option.  Customers will have easy access to this information, and can print it out if necessary.  Customers can find a product, for example, by a search for product characteristics.  The information is easy to maintain. Insertion, deletion, and modification can be performed at any time.  Store once, use many times. The same data source, the product database, can be used both for providing information to customers and employees, while the user interfaces—the views of the database—may be different.  Information needs of customers and employees may be satisfied just by linking to other sources.  The load on other and more expensive channels, such as letter or telephone, will be reduced as information on new and old products can be obtained automatically from the Web.

Salg fra arkiver  Eksempler:  Avisartikler  Vitenskapelige artikkeldatabaser  Kredittvurdering  Alltid vært vurdert som et potensiell stor mulighet med IT  Aldri slått helt igjennom, med bibliografiske databaser over forskningsartikler som et unntak

Hvorfor vil vi ikke betale  Det er billig å legge ut data – derfor har Web blitt betraktet som en gratis kilde  Alle kan legge ut informasjon på Web  Er vi villig til å betale bare for rettigheter?  Hvordan kan vi vurdere kvaliteten?  Web konkurrerer noen ganger med TV og aviser  Mye av jobben med data er å omgjøre denne til informasjon – det må bruker gjøre sjøl  Er data velegnet til vårt bruk – i riktig form?  Kan copyright beskyttes?  Hvordan skal vi betale?

Eksempel  New York Times tar $1 for en artikkel  Du har funnet 50 som virker interessante  Etter å ha betalt og lastet ned artiklene finner du at bare 5 har interesse  Det viser seg at du bare bruker informasjon fra en artikkel  Din kostnad: $50, nedlastning av 50 artikler, scanning av 50, lesing av 5, studie av 1

Pornografi  Fordeler på Web:  Utnytter multimedia-mulighetene  Privat – skjult (kanskje?)  Tilgjengelig på Web  Stort tilbud (for enhver lyst?)  Rimelig lagring og spredning  Markedsføring gjennom Spam  Et av de få eksempel på utnyttelse av Web til salg av data til vanlige folk  Men selv her har en problemer med gratis-tilbud.

Intranet  Internt i en organisasjon  Uhyre viktig, effektiviserende, kvalitetsforbedrende  Store muligheter  Bygge opp felles rutiner, felles hukommelse, felles datakilder  Kan utnytte det subspråket vi har internt i en organisasjon  Åpent tilgjengelig – kun internt  Formalisert – ikke formalisert  Bruk av skjema for å formalisere (f.eks. epost)

Ekstranett  Drar kundene med  Eksempel:  Oshaug Metall AS, kundene har tilgang til databasen  Postverket, pakkesporing  Amazon, ordresporing  Muligheter til å begrense tilgang

Kommunikasjon med kunder  ePost (skjema, åpen)  Web skjema (formalisert)  Automatiske svar:  Aviser ved innsending av bidrag  I salgsøyemed:  Skal vi sende ut reklame for vår nye modell snøfreser når:  Kunden har problem med den hun kjøpte i fjor  Kunden har problem med den hun kjøpte for 10 år siden  Semimanuell, f.eks. automatiske svar som blir vurdert av en person

Kontaktskjema (eks. fra SAS)

Miniøving  Hva er fordelene med et kontaktskjema  Er det svakheter?  Fordeler:  Forenklet struktur  Automatisk formidling til riktig saksbehandler  Kan sende fra hvor som helst  Unngår SPAM  Er det svakheter?  Hva om vi har vedlegg?  Hva om samme melding (f.eks. et anbud) skal sendes til flere?  Ingen arkivering i ”send” mappen  Kanskje begge deler, skjema eller epost?

Åpen - lukket Automatic Manual handling Semiautomatic handling

Løsningen i kundekontakt  Forstå at kundene har forskjellige behov, og forskjellig kompetanse  Vurder å tilby alle løsningene: web- aksess, web-skjema, e-post, chat, Facebook, telefon, brev og personlig kontakt  Forsøk å få flest kunder til å bruke de automatiserte og de billigste løsningene

Kundetilpasninger  Tegn din egen jakke  Finn riktig maling til huset  Tegn ditt eget IKEA kjøkken  Beskriv din personlige forsikringspakke  Finn reiserute  Ulempen med denne type applikasjoner er at de lett blir for komplekse for den vanlige brukeren, og at de kan kreve spesielle versjoner (tillegg) til browser

Eksempler på mer avanserte anvendelser  “Build your Honda” “Build your Honda”  Klær Klær  Romsdal I 3D Romsdal I 3D

Romsdal 3D  Vi får en dynamisk 3D presentasjon av turen  Hva er galt her? 