Kirkenes – hett og sentralt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kultur som næring. 500 nye kulturarbeidsplasser i Finnmark
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Forretningsideer & Markedsanalyser
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
SOSIAL KAPITAL.
Betydning av prosjektkompetanse
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Trøndelag Trøndelag en liten region i Europa innb.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?
Mari Therese Monsø, Jørgen Tronstad, Kim Åge Ditlefsen
RI strategisk plan og fokusområder. De seks eikene i Rotaryhjulet 1.Fredsarbeid og internasjonal konfliktløsning. 2.Sykdomsforebygging og behandling.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Maritime services in our region -
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Olje og internasjonale konflikter. Oslo Børs Hovedindeks +0,68% 414,51 kl 10:29.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Treatment of problem gambling. Pål Fylling Helland, Clinical Psychologist. Blue Cross Centre for Addiction Treatment, Oslo, Norway.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
- En bærekraftig historie Erling Fossen, Oslo Metropolitan Area.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
RIF SEMINAR- WEB-BASERTE KVALITETSSYSTEMER
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hva skal vi egentlig gjøre på CERN i Sveits?
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Global oppvarming Mål:
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
The Rotary Foundation seminar
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Kirkenes – hett og sentralt. Pikene på broens branding av Kirkenes Arvid Viken

Kirkenes

Pikene på Broen By our art projects we create meeting places and build bridges across national borders and across art genres. Promoting the idea of «Taking the world to the Barents and the Barents into the world» we started a series of «Border-Crossing Exercises» across Barents and other European borders.

Barents Spektakel

World’s smallest hotel

Pan Barentz

Klipp fra bybrandingsteorien Bybranding som idé knyttet til nyliberalismen: også steder og kommuner er konkurrenter Symboler minst like viktig som substans Dreier seg om å skape bilde av en ønsket framtid Mindre konkret, mer komplekst og forbundet med større ansvar enn brandigsprosesser flest Kan foregå i styrte prosesser, men også i løse nettverk med spontane og entusiastiske aktører Kan utløse konflikter

Idealprosessen Planprosess; finnes oppskrifter Involvere interessenter (stakeholdere) Utfordringer: Konkurrerende virkelighetsoppfatninger Konkurrerende fortellinger om stedet Ikke hausse opp for mye en bestemt fortelling Politikk er konflikt; vanskelig å enes

Kulturøkonomi som ramme Kultur som næringsfelt Kultur som ressurs i brandingsammenheng Brande kultursteder Kultur som wannabe element Forholdet mellom kunsten og lokale verdier Kulturelementer i brandingsprosesser: Arkitektur Kunst og kunstnere Begivenheter; arrangement og festivaler

Inspirasjonskilder Charles Landry: The Art of City Making (2006) hvordan man kan «finne opp» byer på nytt ved hjelp av fantasi og innovativ tenkning, «myk infrastruktur» og kreative mennesker Phil Wood, holdt seminar i 2006 og 2014 Kuzovnikova (daglig leder) 2010: - kultur som en ressurs er «like effektivt som jernmalm, olje eller fisk», - kultur «skaper, motiverer, og tiltrekker seg både folk og penger», - «kulturen skaper byens identitet og bidrar til dens konkurranseevne.»

Kuzovnikovas Kirkenes (2010) Today Kirkenes is no longer a periphery – it is a centre in many ways. It is Kirkenes, and not Oslo, which is Norway´s geopolitical centre. It is Kirkenes that both the Russian President and the Norwegian Prime Minister mentioned in their speeches on the historical day of April 27th when they signed the agreement about the dividing line in the Barents Sea. In all our projects we take Kirkenes as a point of departure – Kirkenes as a border town and the Barents Region as a border region. We have christened Kirkenes to Hot Arctic Kirkenes, so that it has a name to compete with Big Apple New York in the future. Being originally a company-town with its 10-tonn thinking, Kirkenes has developed its multiple identity for the last 10-15 years. It has become a laboratory for new times. Kirkenes is now called the capital of the Barents Region…

Hvordan skjer Pikenes branding Konferanse- og seminarer Er med i mange nettverk Kuraterer i samarbeid med andre Er med i publikasjoner Kopler seg og Kirkenes til prominenser og kjendiser Viser kunst som iscenesetter grensebyen K’nes Få permanente materielle manifesteringer (verken bygg, kunst eller kunstnere, men festival) Selvpromotering og bypromotering går hånd i hånd: «Vi legger alltid inn noe om Kirkenes»

Begrensninger/hindre Lekende forhold til realiteter; tendens: «grandism» Instrumentell kulturtenking (kultur som middel) Konkurrerende merkevarer; industribyen (titonnstenking) En kommune som ikke kjenner sin besøkelsestid (titonnstenking også der; ikke plass til verdens minste hotell) Soloprosjekter/anarkistisk i ånden; manglende institusjonell eller strategisk forankring Svak lokal forankring

Konklusjon Viser at det går an å brande en kjedelig by til noe ganske så spennende Viser at branding med kunst uten en kunstpreget kontekst blir sporadisk og fragmentert Viser at det er en vanskelig sak å operere utenfor en institusjonell ramme Men; kanskje skjer det mer enn det ellers ville gjort – få steder har slik eksponering

TAKK FOR MEG