Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Åsmund Sollien Schau og
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Pilotprosjektet så langt
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Forkurs: Tre vanlige klasser med alle fag En realfagsklasse Realfagskurs, halvårig: To klasser.
Ta fag fra videregående skole
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Lokal arbeidstidsavtale
Mer praksis – bedre lærere?
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Forkurs, TRES og Y-veien
Litt historie om Y-veien
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Agenda Årets sesong Neste sesong – våre tanker Treninger i vinter Avslutningen for i år.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Samlokaliseringsprosjektet IE
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2019
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative opptakskurs til endringene i den nye rammeplanen for ingeniørutdanning? 2.Hva er gjort og hva planlegger vi for å styrke læringen? 3.Hva gjør institusjonen alene, og hva ønsker vi at fellesskapet skal gjøre av faglig tilpasning for alternative opptaksveier, og ev. konsentrasjon av tilbud?

Progresjon: Uke 1-3: Matematikk tom. ca. R1 Uke 4-5: Matematikk Noe fra R2 Uke 6: Kraftbegrepet i fysikk inkludert statikk Hver dag avsluttes med en kort test på dagens tema. Testen er obligatorisk men ikke tellende. Testen er rettet med tilbakemelding til neste dag. Hver uke avsluttes med tellende prøve. Regneøvingen dekkes av øvingslærer og er en direkte oppfølging av forelesning. I 6 uker på sommeren har de 6-8 timer undervisning i 5 dager. På mandag til torsdag vil det si 2x (90 minutter felles forelesning+90 minutter regneøving). Opplegget har tre deler 1.Sommerundervisningen.

6 timer undervisning (4 forelesning+2 øving) per uke. Samlet dekkes ca. forkurspensum. I løpet av høsten avholdes 4 prøver og tre forsøk. De er en egen gruppe i ingeniørmatematikk som også har 4 timer undervisning i tillegg, I løpet av høsten har de dekket resten av forkurspensum, samt er a jour med ordinære studenter ingeniørmatematikk. De har 2 tellende prøver underveis. Etter de tre delene blir det gitt en helhetsvurdering: godkjent eller ikke godkjent i både fysikk og matematikk 3 Fysikk på høsten 2 Matematikk på høsten

Erfaringer • Dekker ca. store deler av forkurspensum, men med ekstra fokus og støtte på det mest relevante for ingeniørutdanningen. • Studenten kommer inn i det å gå på skole, jobbe sammen med andre og fokusere faglig før ordinær studiestart. • Direkte og rask tilbakemelding særdeles viktig som middel for å styre det de holder på med. Blir de liggende for langt etter i et tema skal de umiddelbart vite hvor det er nødvendig å forbedre seg. Kun forelesning uten øvinger og tilbakemeldinger gir mye dårligere resultat for mange. • Vi har positiv erfaring med y-veistudenter og arbeidsmoral. Negative Positive • Stramt opplegg. Særdeles rask progresjon. Opplegget er svært arbeidskrevende. Ikke rom for fravær. • Opplegget har fungert bra i flere år som IR/HiØ sitt tres-opplegg. Studenter fra dette har hatt et svært tøft 1.år hvor de har prestert pari med andre. De som har slitt mest er de med svakest studiekompetanse. • Utfordringen i vårt opplegg er fremover er å inkludere y-vei i systemet. I y-vei er ofte studiekompetansen for liten.