Mestring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Mestring og forebygging av depresjon
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Selvfølelse vs selvtillit
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Mestring og forebygging av depresjon
Overgangsprosjektet.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Høgskolen i Halden Onsdag 6.mars 2008.
ELEVMEDVIRKNING.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Sett inn synes eller tro.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kjennetegn og følgevansker
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Vurdering for læring.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Eigenvurdering og sjølvregulering
En god dag på jobb! en fortelling om livsglede og menneskeverd
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Selvfølelse og selvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Mestring

Mestring påvirker våre tanker om oss selv. Mestring er med på å påvirke både selvfølelsen og selvtilliten vår. Selvfølelse og selvtillit er to begreper som henger nøye sammen.

”Resillience” Norsk: Motstandsdyktighet Hva kjennetegner familier som klarer seg bra? Tar med hele familien på ”råd” Klarer å dele opp store utfordringer i mange små Barn med god motstandsdyktighet ”tåler mer”

Kontroll! Hvor viktig er det å ha kontroll? Hva kjennetegner de som har kontroll? (eks sportsutøvere) Hvordan kan vi få kontroll?

Forutsetninger for motivasjon Forventninger om å få til (selvtillit) Opplevelse av mening (indre motivasjon) Forutsigbarhet (trygghet) Kontroll (medbestemmelse) Støtte i læringsprosessen (felles mestring) Positiv attribusjon (egen bekreftelse) Tilbakemeldinger (konkrete bekreftelser) Vigdis Refsahl, Bredtvet kompetansesenter, 2006

Selvbilde og selvtillit Seg selv Ytre forhold Kontroll Innsats og strategier Arbeidssituasjonen Ikke kontroll Evner Flaks/uflaks Indre forstyrrelse Oppgaven Lærer Ytre forstyrrelser

Realistiske mål!

Egne erfaringer

Takk for meg! Min e-postadresse: Mitt telefonnummer: