Tjenestenett Presentasjon for 12k rådmannsgruppen 8 mai 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MARBORG Brukerorganisasjon for LARiNord Stiftet 1. juni 2004
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hva er Fretex ?.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
EPC Energisparekontrakter i Leksvik kommune. EPC/Eurocontract –Energy Performance Contracting (EPC) er en modell for gjennomføring av lønnsomme energieffektiviseringstiltak.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fibernett i dag Internett Hafslund
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
12k-kommunesamarbeidet i Vestfold (12k) Sammen på tvers
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Prosjektavslutning og sluttrapport
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Redegjørelse i Vellets årsmøte Vannkomiteen har lagt fram forslag til løsning –Etablering av samvirkeforetak gjennomfører vann- og avløpsprosjektet –Orientering.
Digitalisering av alle gjeldende reguleringsplaner i 12k
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
> 9-kommunesamarbeidet Vekst og bosettingsmønster 2 Jonathan Hall.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hva er gevinsten av dette?
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
IKT - Inndeling i tre lag Anvendelser Program og utstyr Infrastruktur Teletjenester og båndbredde, nettverk, kommunikasjonsplattform Programvare, PC, telefon,
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Langtidsplan og budsjett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
IT-ledernettverket 18. april 2018
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tjenestenett Presentasjon for 12k rådmannsgruppen 8 mai 2008

Bakgrunn, organisering, prosess •Det har vært 3 møter i styringsgruppen, 7 møter i prosjektgruppen og 12 møter i arbeidsgruppen. 12k IT-ledergruppen har vært løpende orientert, og deltatt aktivt i høringsprosessen. •Det er lagt ned totalt ca 750 kommunale arbeidstimer i forprosjektet. •Prosess og høringsrunder. Fagrapporten og øvrige vedlegg ble presentert og diskutert i prosjektgruppen 7.4. Videre ble det gjennomført en 12k høringsrunde i uke 15. Det er gjennomgående mange og veldig positive tilbakemeldinger fra kommunenes IT-miljøer. Det oppleves som spesielt viktig og positivt at fagrapporten har et grundig detaljeringsnivå. Det ble i tillegg arrangert et oppsummerende høringsmøte i 12k IT-ledergruppa den Mottatte endringsforslag er innarbeidet. •Kommunenes IT-miljøer står 100 % samlet bak det som inngår i fagrapporten og prosjektgruppens anbefalinger, herunder opplegg for drift og organisering. •Prosjektet har som utgangspunkt at de kommuner som har deltatt i forprosjektet også tiltrer gjennomføringsprosjektet. Det er også tilrettelagt for at Larvik, Lardal, Holmestrand og Sandefjord kommuner kan tiltre tjenestenettet senere.

Prosjektresultater •Arbeidsgruppen har utarbeidet harmoniserte planer for IP-struktur, detaljert løsningsdesign og AD dokumentasjon i kommunene. •Det er bekreftet ledig 1 mørkt fiberpar (1000 MB) rådhus til rådhus. •Alle sentrale tekniske og faglige momenter er grundig utredet og dokumentert i fagrapporten. •Det er dokumentert en løsning for 12k kart som vil gjøre den raskere, mer stabil og driftsikker. I tillegg mye bedre oppdatert kartverk. Utover dette forutsettes en gevinst på ca kr pr år. •Prosjektgruppen har gjennomgått og bearbeidet tidligere økonomiske kalkyler. Anbefalt løsning har en investeringskostnad på ca 4,56 mill kr og årlige driftskostnader på ca kr. Prosjektgruppen uttaler: •Ved å harmonisere IKT-løsninger, bygge felles infrastruktur, valg av samme type hardware, samordning driftsrutiner med mer legges grunnlaget for gevinster innenfor ulike fagområder. •Samarbeid er stikkord for redusert kostnadsøkning og å møte kompetansebehovet innenfor IKT- området. Dette er hva 12k tjenestenett handler om.

Drift og organisering •Det ansettes en Teknisk Ansvarlig Nettverk (TAN) i Gigafib. •Det etableres et DriftsTeam for Nettverk (DTN) bestående av personell fra Tønsberg, Horten og Nøtterøy kommuner, øvrige kommuner bidrar med midler. •TAN foreslås som daglig leder for DTN. •TAN forutsettes å ha ansvar for planlegging og gjennomføring av sentrale nettverksendringer i Gigafib nettet, herunder alle større endringer skal innom TAN for vurdering av konsekvenser og godkjenning. •TAN foreslås å inneha rollen som EndringsLEder (ELE) for nettverksrelaterte forhold i Gigafib-nettet. •TAN vil være med på å øke tilgjengelig kompetanse for kommunene i samarbeidet •TAN er leder av et EndringsRåd Nettverk (ERN). Medlemmer vil være IT-ledere i Gigafib kommuner. •ELE rollen må være gitt de fullmakter og det ansvar som gjør denne rollen mulig å utøve.

Sårbarheten i dagens løsning •Dersom dagens kjernesvitsj i Tønsberg feiler mister alle kommunene internett, skatteregnskap, og IBM økonomi (Gigafibsystemer). •Dersom svitsj på et rådhus går ned vil internett og andre løsninger fra Gigafib være nede til svitsj er byttet. •Det er i dag kun 1 ISP (internettforbindelse), hvis dagens leverandør mister forbindelsen er kommunene uten internett (2 tilfeller i år). •Ved fiberbrudd på hovedlinjer er internett og samarbeidsløsninger nede til feil er rettet. •Dagens elektronikk begynner å bli gammel (opp til 6 år).

Anbefalt løsning innebærer: •Dersom en kjernesvitsj går ned vil andre automatisk kunne ta over, minimal nedetid for kommunene. •Det etableres 2 ISP’er (internettforbindelser), dersom 1 ISP går ned vil ikke kommunene berøres. •Ved fiberbrudd i kjernenettet vil ikke kommunene oppleve nedetid, Når planlagte redundante linjer er etablert vil også Horten, Re og Tjøme være sikret. Hof og Andebu vil fortsatt være endepunkter.

Anbefalt løsning muligheter: •Alt er lagt til rette for interkommunalt samarbeid basert på IT. •Potensialet og gevinster som ligger i samarbeid kan realiseres. •Kompetanse og rutiner som kommunene trenger blir samlet og utvikles videre. •Det etableres en infrastruktur som møter fremtidens krav til IT, fremtidige IT-kostnader vil ikke øke like sterkt.

Økonomi •Foreslått løsning har en investeringskostnad på ca 4,56 mill kr og årlige driftskostnader på ca kr. •Gigafib kjøper i dag tjenestene brannmur, viruskontroll og spamfilter fra Hafslund, denne tjenesten blir i dag videresolgt til kommunene. •Ved innføring av tjenestenett vil disse eksterne kjøpene falle bort (besparelse kr. 0,26 mill. pr. år). •I budsjettet til tjenestenett på 4,56 mill er kun investering av komponenter lagt inn. Drift av disse tjenestene er lagt inn i et eget driftsbudsjettet for tjenestenett. •Innkjøp av komponenter er beregnet ut fra dollarkurs 5,5, dagens kurs er betydelig lavere. Evt. innbytteordninger for eksisterende utstyr er heller ikke tatt med.

Økonomi •Det er planlagt å ansette en teknisk ressurs i Gigafib (TAN-ressurs), en slik ressurs beregnes å koste ca. 0,6 mill pr år som fordeles på kommunene. •I dag kjøper Gigafib drift og overvåkning av switcher fra Hafslund, ved å etablere en stilling i Gigafib sparer kommunene 0,23 mill i eksterne tjenester. •Drift og overvåkninger av de nye switchene i nettet ville økt beløpet for eksterne kjøp, dette blir ikke nødvendig hvis en TAN ressurs ansettes. •Det er foreslått å opprette et ressursteam som arbeider på tvers av kommunene, kommuner kan enten betale inn et kronebeløp for å få tilgang på denne kompetansen eller de kan stille med kompetanse. •Kostnader for tilpasning av kartløsning til tjenestenett er ikke tatt inn i finansiering av tjenestenett.

Veien videre •Det å realisere tjenestenettet har en faglig gjennomføringstid på ca 5 måneder. •I tillegg må påregnes 1-2 måneder til merkantilt forarbeid og oppfølging. •Total prosjekt gjennomføringstid er beregnet til 6-8 måneder.