Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Sommervikar i Blend.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Generelt ved medarbeidersamtaler
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
DISKUSJON (å slå i stykker)
- Den gode utviklingssamtale
Å leve med ADHD i familien
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Suksesskriterier.
God kommunikasjon – vær trygg
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Opprettholdende faktorområder
For lokale tillitsvalgte
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Konflikthåndterings-modeller
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Vi er nærmere en løsning …….
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
1 Kommunikasjon.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Sosial kompetanse i yrkesrollen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norges Musikkhøgskole
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Konflikter.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er uforenlige.

Både systemet og menneskene Struktur: Tilrettelegging Tydelige ansvarsområder Opplæring Rettferdige lønnssystemer Synlig ledelse Mellom-menneskelig: Kommunikasjon Forståelse Toleranse Aksept av ulikheter Selvfølelse Motivasjon

Kjennetegn En prosess Fastlåst situasjon Sterke følelser Ofte bruk for 3. person

VIP, hovedtyper Verdi Interesse Person Ofte uklare grenser/blanding.

Konflikten truer grunnleggende menneskelige behov: Sosial tilhørighet, trygghet, stabilitet. Individuell utfoldelse. Å bli hørt, sett og tatt hensyn til. Opplevelsen av å bli urettferdig behandlet eller ikke å bli tatt på alvor, er veldig sterk da den truer vår identitet og selvrespekt. Dette skaper sterke følelser.

Hvorfor kommer ikke konflikter til overflaten? Ting holdes skjult. ”Konfliktdempere” er med på å usynliggjøre konfliktene. Ledelsesvegring Frykt/feighet Gruppetenkning

Konfliktutvikling Forstyrrelses-fase Motsatte synspunkt Uvilje til å lytte Avgrenset Forlatt samarbeid Enkelte er ille berørt Opprettholdt effektivitet

Konfliktutvikling 2 Vanskelighets-fase Stadig mer uforenlige Følelsene tar overhånd Mange er ille berørt Overglattende Synkende effektivitet Lagoppdeling

Konfliktutvikling 3 Offentlighets-fase Tydelige tegn utad Kamp vinne/tape Direkte motarbeiding Mange føler sterkt ubehag Valg av syndebukk Lav effektivitet Avgang/sykemeldinger Sekundære konflikter

Konfliktutvikling 4 Krav til løsnings-fase Åpen strid uten fornuft Destruktivitet Omgivelsene krever løsning Alle føler sterkt ubehag Sterke tiltak iverksettes mot enkelte/grupper Ingen effektivitet Mange konflikter

Hvem skal handle? Innblandede selv Gruppen: Kolleger, Leder Utenforstående: Høyere leder, personalavdeling, bedriftshelsetjeneste Ekstern spesialist

5 tips når konflikten er oppdaget 1. Nærmeste leder bør raskt ta en samtale med de involverte. Legg til rette for dialog og gode konfrontasjoner gjennom aktiv lytting og beskrivelser. Snakke en om gangen, unngå argumentasjon. Sjekk ut at partene forstår hverandre. 2. Sjekk ut partenes vilje og tro på en løsning. 3. Be partene beskrive ønsket løsning/hva de ønsker i stedet for konflikten. 4. Bli enige om hva den enkeltes bidrag skal være til løsningen. Bli enige om oppfølging. 5. Hvis det kjører seg fast, - søk hjelp før konflikten vokser seg for stor.

Tilnærmingsmåter Ingen ”fast oppskrift” Dialog Konfrontasjon Likeverdighet Forsoning LØFT

LØFT (løsningsfokusert tilnærming) Det vi leter etter, det finner vi! Atferd som gis oppmerksomhet, har en tendens til å gjenta seg. Fokus på: Det som virker Framtid

Eksempler på gode LØFT-spørsmål Mirakelspørsmålet Unntaksspørsmålet Skalaspørsmålet Mestringsspørsmålet Spørsmål om framskritt

Mestrings-spørsmål Hva ønsker dere å få til, og hvordan skal dere vite at dere har oppnådd dette? Hva gjør dere allerede av det dere ønsker? Hvordan har dere klart det dere faktisk har lykkes med? Hva skal til for at dere skal gjøre mer av det dere gjør i dag som er i tråd med det dere ønsker?

Meglerrollen Megling er ledelse Megleren må oppfattes som nøytral Være både prosess- og resultatbevisst. Personlige egenskaper viktigst. Roller: Mellom-mann Tilrettelegger Megler

Forebygging Utvikle både fellesskapskultur og profesjonskultur Åpenhet og kultur for tilbakemeldinger Bevisstgjøring/opplæring Utvikle selvinnsikt og sosiale ferdigheter Atferdsregler Lagbygging/bli bedre kjent Konflikter som blir håndtert godt skaper læring og utvikling