E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

I.
Skriv ett eller flere søkeord: ord i tittel, forfatter eller emneord.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Huldt & Lillevik WEB registrering Jens Erik Mjølnerød: Vi hjelper dere med løsninger i forbindelse med lønn og personal.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verdens 7 underverk.
Hvordan melde seg på skyteaktiviteter 1.For å kunne melde deg på skyteaktiviteter må du være godkjent av avdelingen som aktiv skytter. Før dette må du.
Hvordan lager du en konto?
Foreldremøte om videregående skole
Norgeslån på tvers Samsøk og samlinger og samarbeid -Noen betraktninger etter å ha testet funksjonalitet på tvers av systemene Innlegg på 72. bibliotekmøtet.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Samsøk og samlinger og samarbeid Samsøk og samlinger og samarbeid Konsekvenser av samsøktjenester for brukeren og bibliotekene Erfaringer med norgeslån.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Versjon 16 Nye klienter. Fra 10 til 4 ALEPH modulsammenslåing.
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Sende e-postmelding videre
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Felles lånekort – praktiske opplysninger Av Øystein Reiersen, prosjektleder.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
SMS-tjenester i ALEPH ALEPH Brukermøte 17. Oktober 2003 Svein I. Halvorsen.
Velkommen til WorkShop Trio Statistikk
Skriv ett eller flere søkeord:
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Hvordan lager du en konto?
Post 4, sykehuset Levanger
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Gjennomgang av nye muligheter
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Versjon 16 Det 4. ALEPH brukermøte David Massey, Bibliotekenes IT- senter AS.
WebLåner Det 4. ALEPH brukermøte David Massey, Bibliotekenes IT- Senter AS.
Websøk 2003 ALEPH Brukermøte 17. Oktober 2003 Svein I. Halvorsen.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Versjon 16 Søking. Søking i alle moduler Søking er ikke lenge en egen modul. Det finnes nå som en del av alle moduler. Bruk hurtigtast F9. Eller ikon.
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
Statistikk i ALEPH - nye muligheter og nye statistikker
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Eirik Gaare, FiA1 Regionalt samsøk (RS) - muligheter og begrensninger Bibliofil brukermøte 2005.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
100 lure ord å lære.
Referansearbeid og digitale bibliotek READI Tord Høivik, HiO.
Opplæringskontorets hjørne
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Og.
Logg deg inn på portalen som du pleier. Velg deretter Bibliotek i venstre kolonne.
Pålogging til Intrum Web uten java
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Forberedelser før overgang til MM3
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Biblioteksjefmøtet, Tromsø, mandag 16. april 2018
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

E-tjenester hos Stavanger bibliotek

Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre pinkode

Alephweb •Søk •Reservering •Videresøk på web

Alephweb i tall Gjennomsnitt per måned etter driftsstart versjon 14.2: •Startside: •Pålogginger: 1.880

Alephweb i tall •Søk: – Enkelt søk: –Flerfeltsøk: 365 –Avansert søk: 760 –CCL: 36 –Samsøk: 86

Alephweb i tall •Fornyinger: ca. 20% av alle fornyinger •Reserveringer: ca. 25% av alle reserveringer

Tilbakemeldinger •Flere lånere gir oss tilbakemeldinger, via webskjema, e- post og skranken, at de er fornøyde med webløsningens muligheter. •Men det kommer også klager - når de har problemer med å komme inn på websiden.

Tilbakemeldinger •Jeg ville bare får skryte litt over utseendet på de nye biblioteksidene jeg:-) Meget bra laget - svært oversiktlig og lett å finne frem - og fine farger ! Ble positivt overrasket da jeg oppdaget at her hadde skjedd saker og ting siden sist jeg var innom :-)

Tilbakemeldinger •Det å kunne forlenge låneperioden på nettet er det beste som har skjedd meg! Det kaller jeg service!!! TUSEN TAKK!!!

Bruk/Brukervennlighet •Alephweb kan være vanskelig å finne ut av Derfor: •Folder med veiledning på fornying •Brosjyre med oversikt over e- tjenester er på vei

Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •Fra 13. januar 2003 •Automatisk dersom man er registrert med e-postadresse •Endret brevmal for å sende e-post •De som ikke har e-post får tradisjonell post

Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •6545 lånere registrert med e-postadresse per i dag •Sparer papir •Sparer porto •Raskere beskjed til lånerne

Favorittsøk •Søk som kjøres jevnlig, etter selvvalgt intervall. Får resultatet på e-post •Forutsetter at man har registrert e-postadresse i Aleph •Ikke mange favorittsøk er registrert per i dag

Reservere materiale som står på hylla •”Ekstraservice” – ikke markedsført •Liste tas ut en gang i uken - for sjelden •Sender reserveringsbrev på vanlig måte •Moderne ”legge av boken”-tjeneste

P.S. •Bruker dere 856-feltet til å registrere linker til web? •Husk at denne linken ikke bare kan brukes av bibliotekaren, men også av lånere som søker på Alephweb

Oppsummering •Lånere slipper å komme fysisk til biblioteket for å ordne enkle ting •Låneren slipper å stå i kø •Bibliotekarene kan bruke frigjort tid til formidling og veiledning i samlingen

Oppsummering •Låneres forventninger til biblioteket i dag •Må markedsføre webtilbudet! •Må veilede