CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Systematisk HMS arbeid
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Etterlevelse - Arbeidstillatelse
Manglende fokus på alvorlige brønnhendelser 8 alvorlige brønnhendelser
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Endringsstyring Change Management.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Copyright Talisman Energy Norge AS 2004 Overvåking av brønnintegritet som en kontinuerlig prosess Petroleumstilsynets seminar om brønnsikkerhet 4. Mai.
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
eksempler på HMS-faktorer:
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Konstruksjoners sikkerhet
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse Workshop: Denne gang ber vi om at resultet fra denne sendes onshore. Svarene fra denne workshop skal danne grunnlag for.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
CAKE session no. 10 Stille avvik og veien videre i CAKE.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Cake Q3 Storulykke 1.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
CAKE En sterkere HMS-kultur
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Digital eksamen på UiA Status.
ROS-analyse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kvalitet, risiko og avvik
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Cake q2 BARRIerer I BARRIERS  .
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

CAKE session no. 11 Hva er storulykker?

Noen tilbakemeldinger fra sist CAKE session Hvilke andre aktiviteter kan vi arrangere? Team buildings Seminar på land Lage aktiviteter for styrket samhold Er for mye brainstorming og papirøvelse – CAKE må bli mer praktisk. Mer synlig i hverdagen. Hva kan gjøre CAKE sessions enda mer engasjerende? Feedback, informasjonsbrev både om hva vi gjør i CAKE og hva som er planen Få et ansikt på de som står bak CAKE CAKE sessions på land for offshoreansatte Pauser mellom hver CAKE session Gjøre andre aktiviteter, ikke bare diskutere; se filmer Hvordan skape et sterkere commitment? Onshorepersonell arrangerer CAKE sessions offshore Ved å komme med resultat og tiltak fra tidligere sessions Mer CAKE effekter Tilbud om faglige kurs

Respons på tilbakemeldinger Vi vil innføre skiftvise tilbakemeldinger på CAKE sessions I løpet av høsten skal vi innføre stadig flere tiltak for å styrke CAKE. De er enda ikke besluttet Vi vil involvere større grupper av personell i den daglige driften av CAKE CAKE sessions skal innføres på land

Om bruk av sikkerhetsverktøy fra sist CAKE session Hva er det som gjør at vi ikke bruker disse verktøyene? Det er for papirtungt i forhold til jobben Det er mange jobber hvor en ikke trenger WP Erfaring og rutine Vi gjør en rekke med TBT som ikke dokumenteres Hva kan dette lede til? Noen ganger fører en short cut til en ulykke, noen ganger ikke Øker sannsynligheten for ulykker Hendelser som er uforusette og ikke planlagte kan få feil reaksjon Misforståelser mht planlegging av konflikterende operasjoner Manglende tro på verktøyet Hvordan kan vi eventuelt identifisere og kontrollere risiko på andre måter? Sunn fornuft Bruke medarbeidere aktivt SAFEtalk Mer fokus på praktisk jobbing og ikke på papir

Hva er en storulykke? Det finnes flere definisjoner på storulykke. Vi har valgt de to vanligste. Den første beskriver omfang, den andre beskriver årsak. En ulykke (en akutt hendelse som innebærer tap) der minst fem personer kan eksponeres En ulykke forårsaket av feil på en eller flere av systemets innbygde sikkerhets- og beredskapsbarrierer.

Mye handler om vedlikehold av tekniske barrierer Alt (sikkerhetskritisk) utstyr skal til enhver tid være like gode som da de var nye Vedlikeholdsrutiner – og overvåking er derfor noe av det viktigste vi gjør Vi vet at mange storulykker involverer vedlikehold på en eller annen måte: Manglende vedlikehold Utføring av vedlikeholdsarbeid

Mekanismer bak personulykker og storulykker er ulike Personsikkerheten er historisk høy offshore; både i kultur, organisasjon og lederfokus Vi har flere målbare ordninger som gjør at vi kontinuerlig kan måle personsikkerheten Vi har flere system og personer som kontinuerlig ivaretar personsikkerhet ”Å fokusere på personskader og uønskete hendelser er bortkastet tid når det gjelder å forebygge storulykker” Magne Ognedal, Admin dir PTIL

Texas city-ulykken: Mars, 2005 – 15 omkomne

Bakerrapporten etter Texas City-ulykken - et wake-up-call Det er likhetstrekk mellom Texas City og tidligere storulykker Nedgang i antall personulykker ble oppfattet som en indikator på at selskapet hadde kontroll på storulykkesrisiko. Alvorlige faresignaler ble oversett fordi de ikke var betraktet som relevant informasjon om storulykkesrisiko. HMS-relevant informasjon var ofte avgrenset til personulykker. Status på anleggsregularitet, driftsavvik, back-log, operasjonskostnader, vedlikeholds- kostnader, reparasjonskostnader, tapskostnader, budsjettavvik og lignende var betraktet som operasjonelle forhold eller økonomiske forhold. Dårlig driftsregularitet og omfattende back-log i vedlikehold skapte ikke assosiasjoner til forvitring av teknisk tilstand, og av betydning for storulykkesrisiko.

Konsekvenser og sannsynlighet Ledeslesfokus/verneombud? Ledelsesfokus/verneombud? Gjelder bare offshore crew Hovedsaklig for ingeniører og konsulenter Ofte diskutert med riggledelsen i morgenmøter Sjeldent diskutert med riggledelsen i morgenmøter Typisk tema i sikkerhetsmøter offshore Sjeldent diskutert i sikkerhetsmøter offshore Små kostnader Kostnadskrevende å forebygge Lett å forstå og ha en mening om Komplisert og kompleks Høy sannsynlighet og små konsekvenser Småulykker - Person Lav sannsynlighet og store konsekvenser Storulykker

Work shop Hvilke storulykkerisiko har vi i vår avdeling? Hvilke tekniske barrierer har vi for å redusere denne risiko? Hva kan øke vår oppmerksomhet på storulykker i hverdagen; både på organisasjonsnivå og personnivå? 11

Stikkord for workshop Skipskollisjon Helikopterkrasj HC lekkasje Hydrokarbon brann Storbrann Eksplosjon Brønnspark – Kick av stabilitet og flyteevne Større utslipp av H2S Massivt Blowout Skade på hovedstruktur Tap oljeutslipp Undersjøisk blowout – grunngass