FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Innovativ Fjellturisme – bakgrunn for egne meninger
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Anne Lene Lie Trollvik Gjestegård.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Bed & Breakfast Prosjekt
Kulturnett som arena for arkivformidling
Dyreparken på 300 sekunder.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Trysil Utmarkstjenester og tjenestetilbudet. Skogbrukets Hus, 14.sept v/ Frank Robert Lund.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
IKEA for de mange mennesker
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Marknadsundersökning If/Norge. 1. Hvor godt forberedt anser du at virksomheten er på en potensiell krise? 1-8 der 1 er ikke forberedt og 8 svaert godt.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !

«Lov om» vitalisering av bysentrum- en norsk BID modell.
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Presentasjon av konsept
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra regional flyplass til global aktør
Oslo og Akershus Skiskytterkrets Opphold for 100 personer september 2010.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Ordføreren Ordføreren K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Boligsosial satsing i Kristiansand Verdigrunnlag boligoppfølging Hjelper og støtter brukeren.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Kompetansesenter for lokal forvaltning og kultivering, og i tillegg salg av naturbaserte reiselivsprodukter vefsna.com.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
En næringspolitikk for vekst STATSRÅD MONICA MÆLAND Sandefjord, 5. november 2014.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Markedsføring.
Margrethe Helgebostad
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
Den andre verdenskrigen
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Utskrift av presentasjonen:

FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR

Gjennomsnittlig omsetning hus og båt de to siste årene kr 223 000.-

Gjennomsnittlig omsetning de to siste årene kr 84 000.-

Vi har gjennom en rekke satsinger skapt store forventninger

Selv om vi og andre har brukt store ressurser i å få etablert lønnsomt reiseliv i fjellregionen mener jeg vi har MISLYKTES

Hva vil jeg så med dette foredraget?

FORANDRING

FORANDRING FORANDRING

Hvem er jeg som så sterkt vil ha forandret satsing? Jobberfaring fra: - Kommune og Fylkesskogetat - Skogsjef Bindalsbruket mange år - Mange års jobberfaring fra andre land - Bygd opp og vært daglig leder i Din Tur til i sommer

Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier

Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020

Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned

Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned Sverige har i samme periode hatt en oppgang på mer enn 5% årlig

Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring

Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring LO’s medlem av utvalget ga klart utrykk for at det ikke er ”ei hand å frigi i byene”

Hva er så mulighetene i Norge

Hva er så mulighetene i Norge Naturen

Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass

Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet

Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet God infrastruktur

Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet God infrastruktur Spredt bosetting

Trondheim m/2 timers flyradius Over 300 mill. Dekker 15 – 20 mill. Auckland New Zealand m/2 timers flyradius

Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på

Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på Høg standard hytter, leiligheter og feriehus

Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på Høg standard hytter, leiligheter og feriehus Aktiviteter i naturen

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking

Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking Vandring

Skal si litt om de enkelte segmentene

Skal si litt om de enkelte segmentene Jakt Ingen vekst

Skal si litt om de enkelte segmentene Ferskvannsfiske Forsiktig vekst som spisset produkt Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus Vi er og blir ingen stor aktør på laksefiske

Skal si litt om de enkelte segmentene Kajakk De guidede turene vi har utviklet selger dårlig på grunn av pris Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus

Skal si litt om de enkelte segmentene Sjøfiske Norge er kanskje verdens beste land for å fiske i sjøen Mange arter Stor fisk Mye fisk Godt skjermet farvann Kan fiske fra småbåt

Skal si litt om de enkelte segmentene Fuglekikking Guidede fugleturer Fotoskjul Feriehus med selvguiding Økende omsetning i Din Tur England, Tyskland, USA

Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring Skal si litt om de enkelte segmentene VANDRING - PRESTKONA Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring

Skal det satses på reiseliv i fjellregionen? Her kan vi ikke si Tja………….vi må si JA eller NEI

Hvis JA må vi gjøre følgende: - Satsingen bygges rundt aktive opplevelser i naturen - Selvhushold, hytter og feriehus - Utvikle selvguidede produkter Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

Lierne – den perfekte pilotkommune? nasjonalt pilotprosjekt hvor følgende gjøres Utvikling av vandring Fuglekikking Innlandsfiske Kajakk/kano Turaktiviteter (bålbrenning, skiturer, trugeturer, lage snøhule osv) Selvguiding på attraksjoner (museum, nasjonalparksenter, fosser, fjell, kultur, historie etc) Selvguiding på blomster, insekter og dyr Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

KOMMERSIELL MOTOR VIKTIG!! Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende

Din Tur, eksempel på verdikjede Produktutvikling Markedsutvikling Markedsføring Salg Produkttilfang

Innlands Aktive feriehus Vandring Sjøfiske fiske Kajakk Fugl Jakt X X Booking Web Baltikum Russland Sverige UK Frankrike Polen Tsjekkia Finland Tyskland: Nederland Danmark Norge Operatører Kunde X

For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge

For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene

For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene Visit Norway

For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene Visit Norway Dette er problemstillinger vi arbeider konstruktivt med

Takk for oppmerksomheten!