FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA Snåsa 31.okt. 2012 Gunnar Almlid, DIN TUR
Gjennomsnittlig omsetning hus og båt de to siste årene kr 223 000.-
Gjennomsnittlig omsetning de to siste årene kr 84 000.-
Vi har gjennom en rekke satsinger skapt store forventninger
Selv om vi og andre har brukt store ressurser i å få etablert lønnsomt reiseliv i fjellregionen mener jeg vi har MISLYKTES
Hva vil jeg så med dette foredraget?
FORANDRING
FORANDRING FORANDRING
Hvem er jeg som så sterkt vil ha forandret satsing? Jobberfaring fra: - Kommune og Fylkesskogetat - Skogsjef Bindalsbruket mange år - Mange års jobberfaring fra andre land - Bygd opp og vært daglig leder i Din Tur til i sommer
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned
Regjeringens reiselivsmelding fra des. 2007 sier Inngående trafikk skal dobles innen 2020 I årene etter meldingen har trafikken til Norge gått ned Sverige har i samme periode hatt en oppgang på mer enn 5% årlig
Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring
Analysen i forkant av meldinga konkluderte med at Norge har svak konkurransekraft tjenesteytende reiselivsnæring LO’s medlem av utvalget ga klart utrykk for at det ikke er ”ei hand å frigi i byene”
Hva er så mulighetene i Norge
Hva er så mulighetene i Norge Naturen
Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass
Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet
Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet God infrastruktur
Hva er så mulighetene i Norge Naturen God plass Stillhet God infrastruktur Spredt bosetting
Trondheim m/2 timers flyradius Over 300 mill. Dekker 15 – 20 mill. Auckland New Zealand m/2 timers flyradius
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på Høg standard hytter, leiligheter og feriehus
Ut fra det jeg har forklart har Din Tur valgt en klar strategi å satse på Høg standard hytter, leiligheter og feriehus Aktiviteter i naturen
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking
Din Tur spisskompetanse innen følgende aktiviteter Jakt Ferskvannsfiske Sjøfiske Kajakk Fuglekikking Vandring
Skal si litt om de enkelte segmentene
Skal si litt om de enkelte segmentene Jakt Ingen vekst
Skal si litt om de enkelte segmentene Ferskvannsfiske Forsiktig vekst som spisset produkt Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus Vi er og blir ingen stor aktør på laksefiske
Skal si litt om de enkelte segmentene Kajakk De guidede turene vi har utviklet selger dårlig på grunn av pris Viktig som støtteprodukt knyttet til feriehus
Skal si litt om de enkelte segmentene Sjøfiske Norge er kanskje verdens beste land for å fiske i sjøen Mange arter Stor fisk Mye fisk Godt skjermet farvann Kan fiske fra småbåt
Skal si litt om de enkelte segmentene Fuglekikking Guidede fugleturer Fotoskjul Feriehus med selvguiding Økende omsetning i Din Tur England, Tyskland, USA
Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring Skal si litt om de enkelte segmentene VANDRING - PRESTKONA Din Tur besluttet i 2009 å gjøre en skikkelig satsing på Vandring
Skal det satses på reiseliv i fjellregionen? Her kan vi ikke si Tja………….vi må si JA eller NEI
Hvis JA må vi gjøre følgende: - Satsingen bygges rundt aktive opplevelser i naturen - Selvhushold, hytter og feriehus - Utvikle selvguidede produkter Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
Lierne – den perfekte pilotkommune? nasjonalt pilotprosjekt hvor følgende gjøres Utvikling av vandring Fuglekikking Innlandsfiske Kajakk/kano Turaktiviteter (bålbrenning, skiturer, trugeturer, lage snøhule osv) Selvguiding på attraksjoner (museum, nasjonalparksenter, fosser, fjell, kultur, historie etc) Selvguiding på blomster, insekter og dyr Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
KOMMERSIELL MOTOR VIKTIG!! Norges spesielle fortrinn som vandredestinasjon i et internasjonalt marked er følgende
Din Tur, eksempel på verdikjede Produktutvikling Markedsutvikling Markedsføring Salg Produkttilfang
Innlands Aktive feriehus Vandring Sjøfiske fiske Kajakk Fugl Jakt X X Booking Web Baltikum Russland Sverige UK Frankrike Polen Tsjekkia Finland Tyskland: Nederland Danmark Norge Operatører Kunde X
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene Visit Norway
For å lykkes må vi ha bedre samhandling med det offentlige reiselivs-Norge Destinasjonsselskapene Visit Norway Dette er problemstillinger vi arbeider konstruktivt med
Takk for oppmerksomheten!