Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island 23.-24.september 2004 Lars Skjold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Advertisements

Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Internasjonalt arbeid
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
The EuroPEER SME Project
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Karrieresenteret i Nord- Trøndelag Karrieremuligheter for norske ungdommer i Europa Thea Forsberg, trainee, Trøndelags Europakontor.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Betydning av prosjektkompetanse
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Innledning ved BioHus konferansen
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Opphavsrett og pensumlitteratur Høstinspirasjonsdag Ingun Grytli og Dagmar Langeggen.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
E-læring som kunnskapsorganisering
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Nordsjøkommisjonen som kontaktforum for internasjonalisering og prosjektforbereder. Lars Haukvik Sekretariatsleder for Nordsjøkommisjonen.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Kina den nye klimakjempen?
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Skolebasert kompetanseutvikling
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
The Gains from International Trade
Skolebasert kompetanseutvikling
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
GFATM Presentasjon på miniseminar om Globalt Fond for ’dummies’
Utskrift av presentasjonen:

Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold Wilhelmsen Universitetet i Bergen

3 ståsteder for betraktning: Nordisk samarbeid for å demme opp for lekkasjen av studenter til utlandet ?

3 ståsteder for betraktning: Nordisk samarbeid for å demme opp for lekkasjen av studenter til utlandet ? Nordisk samarbeid for en felles læringsarena i Norden ?

Har Nordisk Ministerråd noen mening?

3 ståsteder for betraktning: Nordisk samarbeid for å demme opp for lekkasjen av studenter til utlandet ? Nordisk samarbeid for en felles læringsarena i Norden ? Nordisk samarbeid for å bli global aktør ?

Hvilke drivkrefter står vi overfor?

Drivkraften i den globale kunnskapsøkonomien er: * Internettrevolusjonen * IKT/LMS etc * Globalt marked * Kunnskapsutviklingen * Private aktører

Distributed Learning: The power of technology will ”democratize” education, provide greater access at a lower cost, enabled by growing access to PCs and Internet as well as expanding bandwith.

Et paradigmeskifte i den utdannings- politiske dagsorden: - Universitetene ses som ledd i utviklingen av vekst og velferd - Utdannelse betraktes som nasjonal og internasjonal handelsvare - EFTA-landene vedtatt følge opp Lisboa- strategien - Nasjonale strategier for livslang læring innen 2006

EU ”to become the most competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion.”

EUA trendsanalyse 2003: ”In order to position themselves in an expanding market and clarify the added value of their expertice, HEIs will have to make more of an effort to integrate LLL into their core development processes and policies.”

Nordplus i forhold til EU programmer?

Mål Arena for læringen Lærebøker Bibliotek Databaser e.tidsskrifter Kilder Ansikt til ansikt Grupper Via nett, synkront asynkront Dialogformer Informasjons- tavle Veiledning Presentasjon av læringsresultater

Fra retorikk til handling: Hvilken vei skal Norden gå? På hvilke premisser? Ministerrådet må foreta et veivalg !!

Mot nord Arktisk universitet ?

Mot øst?

Mot syd Med United Nations Millennium Development Goals som grunnlag for nordiske utdanningstilbud?

Mot vest? Vestnorden

I Norge har vi hatt kompetanseutviklings- programmet som virkemiddel i Kompetansereformen. Vi er nå inne i Kvalitetsreformen

På bakgrunn av min erfaring vil jeg anbefale: •Sats på voksenopplæring og livslang læring, først i Norden, så ut i verden. Se på LLL som bro mellom utdanning og sysselsetting.

•Etabler institusjonsforankrete nettverk mellom institusjoner som vil delta i realiseringen •Sørg for finansiering og andre rammebetingelser som under- bygger Ministerrådets veivalg

La oss skape et nordisk ”arbeideruniversitet” basert på nettverk og partnerskap!

Pedagogisk rammeverk Filosofi Læringsteori Pedagogisk strategi Pedagogiske taktikker Pedagogisk rammeverk Filosofi Læringsteori Pedagogisk strategi Pedagogiske taktikker Organisasjonsmessig kontekst – nettverk - økonmi Læringsmessig situasjon Oppgaver Omgivelser (IKT) Aktiviteter Læringsmessig situasjon Oppgaver Omgivelser (IKT) Aktiviteter Læringsutbytte

Takk for oppmerksomheten ! UiB