Øystein Pedersen Dahlen Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen oysteinlp@hivolda.no Høgskulen i Volda 22.01.09
Oversikt over forelesningen Utgangspunket Hva er god informasjon? Hva er hensikten med informasjon? Informasjonsstrategier Informasjonsplaner
Kjennetegnet på god informasjon Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
Hva er god informasjon? Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
En strategi Nå en målsetning Påvirke noen Velge virkemidler og handlinger for å nå målet
Kommunikasjonsstrategier Omdømme: Idégrunnlag, visjon og verdier Strategiske valg: målgrupper og målsetninger Handlingsplaner: Virkemidler
Høgskolen i Tromsø Visjon: ”Profesjonshøgskolen i Nord – NÆRVÆRENDE OG NYSKAPENDE!” Slagord: ”Du blir noe ved Høgskolen i Tromsø” Verdier: ”NÆR, DYKTIG OG SKAPENDE”
Høgskulen i Volda skal vere ein aktraktiv høgskule tilby eit breitt fagtilbod ha kvalitet og vise omstillingsevne (fra Strategisk plan for HVO, 2006-2010)
Kommunikasjonsstrategi Hva er problemet? Finne målgruppen Kommunikasjonsmålet Analyse av målgruppen Hvilke handlinger kan fungere? Hvilke handlinger er mulige? Rekkefølge på gjennomføring
Målsetninger for HVO Hovedmål: rekruttere studenter 2008: Rekruttere 1200 primærsøkere gjennom Samordnet opptak (SO) Målgrupper: Potensielle studenter
Virkemidler www.hivolda.no Personlig kontakt (venner, familie, rådgivere osv.) Søkerhåndboka fra SO Materiell fra skolen Messer Besøk på skolen
Konkrete handlinger Økt innsats for heltidsstudenter Flere besøk på vg. skoler, folkehøyskoler og utdanningsmesser Mer vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette www.hivolda.no tydeligere mot potensielle studenter
Innholdet i en informasjonsplan Virksomhetens mål Virksomhetens utfordringer* Informasjonsløsningene* Mål for informasjonsvirksomheten Målgrupper, informasjonsbehov og virkemidler* Nåsituasjonen*
Innholdet fortsetter Informasjonsutfordringer Rammebetingelser* Satsningsområder Kriterier for evaluering Arbeidsplan
1. Virksomhetens mål HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
2. Virksomhetens utfordringer* HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/88143 http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1589106.ece?WT.svl=article_image&jgo=c_current
3. Informasjonsløsningene* HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte
4. Informasjonsmål Vise til de strategiske målene HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
5. Målgrupper, behov og virkemidler* HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger
6. Nåsituasjonen* HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
7. Informasjonsutfordringer Gapet mellom informasjonsmålene og nåsituasjon HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
8. Rammebetingelser* Lover, regelverk Ressurser Organisering HVO: Antall studenter søm søker, midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme, sosial trygghet og helse Kirkens Nødhjelp: Omdømme, påvirkning av holdninger og beslutninger
9. Satsningsområder HVO: Heltidsstudenter Flere besøk skoler og messer Vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette www.hivolda.no tydeligere mot potensielle studenter Helsedirektoratet: http://www.helsedirektoratet.no/fagnytt/kampanjer
9. Kriterier for evaluering Analyse Strategi Gjennomføring Vurdering Evaluere Gjennomføre Planlegge
Problemer med informasjonshjulet Ulike personer og grupper (gir ulike målsetninger) Reell påvirkning underveis: dialog Vurdering av materiell Forberedelser, gjennomføring Evaluering skal være en kontinuerlig prosess!
Evaluere sluttresultatet HVO Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger
Evaluere materiell og metode Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig
10. Arbeidsplan Forløpsmodell til planlegging eller milepælplan Gantt-kart/diagram