Øystein Pedersen Dahlen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Prosesstyring som styringsverktøy
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Regional HR handlingsplan for perioden
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Aktivitetsplan arkitekter
Brasil bilde 1 Presentasjon:
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kommunikasjon og informasjon Øystein Pedersen Dahlen Høgskulen i Volda
Webkommunikasjon og evaluering
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Morgendagens kompetanse
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Ny handlingsplan Bakgrunn Nye lover FN Konvensjonen.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
God kommunikasjon på nettet
Øystein Pedersen Dahlen
Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Definere og velge hovedmål og delmål
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Mötesplats Medborgare-MSM
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Regionale forskningsfond
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Visjon, virksomhetside og verdier
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Innovasjon og nyskaping
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Selge et produkt eller en tjeneste
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Fra valg til læring.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Øystein Pedersen Dahlen Strategi og planer Øystein Pedersen Dahlen oysteinlp@hivolda.no Høgskulen i Volda 22.01.09

Oversikt over forelesningen Utgangspunket Hva er god informasjon? Hva er hensikten med informasjon? Informasjonsstrategier Informasjonsplaner

Kjennetegnet på god informasjon Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig

Hva er god informasjon? Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig

En strategi Nå en målsetning Påvirke noen Velge virkemidler og handlinger for å nå målet

Kommunikasjonsstrategier Omdømme: Idégrunnlag, visjon og verdier Strategiske valg: målgrupper og målsetninger Handlingsplaner: Virkemidler

Høgskolen i Tromsø Visjon: ”Profesjonshøgskolen i Nord – NÆRVÆRENDE OG NYSKAPENDE!” Slagord: ”Du blir noe ved Høgskolen i Tromsø” Verdier: ”NÆR, DYKTIG OG SKAPENDE”

Høgskulen i Volda skal vere ein aktraktiv høgskule tilby eit breitt fagtilbod ha kvalitet og vise omstillingsevne (fra Strategisk plan for HVO, 2006-2010)

Kommunikasjonsstrategi Hva er problemet? Finne målgruppen Kommunikasjonsmålet Analyse av målgruppen Hvilke handlinger kan fungere? Hvilke handlinger er mulige? Rekkefølge på gjennomføring

Målsetninger for HVO Hovedmål: rekruttere studenter 2008: Rekruttere 1200 primærsøkere gjennom Samordnet opptak (SO) Målgrupper: Potensielle studenter

Virkemidler www.hivolda.no Personlig kontakt (venner, familie, rådgivere osv.) Søkerhåndboka fra SO Materiell fra skolen Messer Besøk på skolen

Konkrete handlinger Økt innsats for heltidsstudenter Flere besøk på vg. skoler, folkehøyskoler og utdanningsmesser Mer vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette www.hivolda.no tydeligere mot potensielle studenter

Innholdet i en informasjonsplan Virksomhetens mål Virksomhetens utfordringer* Informasjonsløsningene* Mål for informasjonsvirksomheten Målgrupper, informasjonsbehov og virkemidler* Nåsituasjonen*

Innholdet fortsetter Informasjonsutfordringer Rammebetingelser* Satsningsområder Kriterier for evaluering Arbeidsplan

1. Virksomhetens mål HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger

2. Virksomhetens utfordringer* HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/88143 http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1589106.ece?WT.svl=article_image&jgo=c_current

3. Informasjonsløsningene* HVO: Nedgang i antall studenter Mindre midler til forskning Helsedirektoratet: Definert som meningsløst Kirkens Nødhjelp: Økonomisk støtte

4. Informasjonsmål Vise til de strategiske målene HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger

5. Målgrupper, behov og virkemidler* HVO: Utdanning Forskning Helsedirektoratet: Styrke den sosiale tryggheten og helsen til hele befolkningen Kirkens Nødhjelp: Katastrofehjelp Langsiktig utviklingsarbeid Påvirkning av holdninger og beslutninger

6. Nåsituasjonen* HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger

7. Informasjonsutfordringer Gapet mellom informasjonsmålene og nåsituasjon HVO: Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger

8. Rammebetingelser* Lover, regelverk Ressurser Organisering HVO: Antall studenter søm søker, midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme, sosial trygghet og helse Kirkens Nødhjelp: Omdømme, påvirkning av holdninger og beslutninger

9. Satsningsområder HVO: Heltidsstudenter Flere besøk skoler og messer Vekt på journalistutdanningen og mediefag Innrette www.hivolda.no tydeligere mot potensielle studenter Helsedirektoratet: http://www.helsedirektoratet.no/fagnytt/kampanjer

9. Kriterier for evaluering Analyse Strategi Gjennomføring Vurdering Evaluere Gjennomføre Planlegge

Problemer med informasjonshjulet Ulike personer og grupper (gir ulike målsetninger) Reell påvirkning underveis: dialog Vurdering av materiell Forberedelser, gjennomføring Evaluering skal være en kontinuerlig prosess!

Evaluere sluttresultatet HVO Antall studenter søm søker Midler til forskning Helsedirektoratet: Omdømme (definert som meningsløst) Den sosiale tryggheten og helsen til folk Kirkens Nødhjelp: Omdømme (økonomisk støtte) Påvirkning av holdninger og beslutninger

Evaluere materiell og metode Tilgjengelig Relevant Tilpasset Forstålig

10. Arbeidsplan Forløpsmodell til planlegging eller milepælplan Gantt-kart/diagram