Trondheimskonferansen 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Hva skal til for å lykkes? Knut.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Bosetting Nina Gran.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Verving Fagforbundet Buskerud
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Kampen for arbeidervernet Hva er skjedd med sykelønna?
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kampen for arbeidervernet Hva er skjedd med sykelønna? Den skulle jo ikke røres – sa de.. Trondheimskonferansen
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
NHOs Årskonferanse 2005 Attraktivt arbeidsliv – et globalt forsprang Erling Øverland, president i Næringslivets Hovedorganisasjon.
Reformer og tiltak som berører spillereglene i det norske arbeidslivet Statsråd Dagfinn Høybråten NHOs årskonferanse 2005.
Uføretrygd Ikke lenger pensjonistskatt Ikke lenger barnetillegg
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Ola Heen Strømmen, oktober 03
1 - Alle skal få mer! Alle som tjener under en halv million i året skal komme bedre ut enn i dag, lover ”pensjonsminister” Bjarne Håkon Hanssen. NTB 20.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Det norske velferdssamfunnet
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Arbeid er førstevalget
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Avtale om pensjonistavlønning
Om barne- og familievernet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Sosialtjenesten i Bergen
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Larvik – der det gode liv lever!
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Lysark satt sammen av Gunnar Rutle Dette materialet er delvis laget til hjelp for andre som skal holde foredrag om dette temaet. Bruk det dere.
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Pensjonsreformen og AFP
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Utskrift av presentasjonen:

Trondheimskonferansen 2008 Arbeidslinja Trondheimskonferansen 2008 På begynnelsen av 90-åra snek arbeidslinja seg inn i politikerspråket, NHO, LO og til oss andre. Hvor kom den fra – hvor fører den oss hen? Og hva skal vi gjøre med den? Sosialhjelpsatsene – Karin Andersen og BHH. De første sporene i off.dokumenter, forsiktig, nærmest som rykter..

Statsbudsjettet for 2008: Sosialhjelpssatsene ..inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen, .. sa tirsdag at han ikke ville ha hevet sosialhjelpen, selv om han hadde hatt flere midler til rådighet. Han sa også nei til økning i budsjettet neste år. (Aftenposten 10.10.2007)‏

Prinsippet om ”lavere attraktivitet” Den første og viktigste av alle betingelser, ….er at hans (den understøttedes) stilling … ikke skal være så attraktiv som stillingen til den uavhengige arbeider av den laveste klasse. Royal Commission for Inquiring into the Administration and Practical Operation of the Poor Law. London 1834.

Lanseringen av arbeidslinja (1)‏ "På begynnelsen av 1970-tallet ble økningen i antallet personer som forlot arbeidslivet før de nådde pensjonsalderen forklart med at det skjedde en utstøting fra arbeidslivet...Dersom forholdene hadde blitt lagt til rette, antok man ... at svært mange blant uførepensjonistene ville være istand til å arbeide, og at de aller fleste ønsket å være i arbeid ”. Attføringsmeldingen (St.meld.nr.39, 1991-92) s.40

Lanseringen av arbeidslinja (2)‏ ”Mens utstøting som forklaring på økende forbruk av uførepensjon tar utgangspunkt i faktorer utenfor individet og således rammer ufrivillig, har man i den offentlige debatten i den senere tiden vært mer opptatt av individuelle forklaringsfaktorer......” Som foran, s.41

Lanseringen av arbeidslinja (3)‏ "I denne sammenheng har det vært hevdet at fordi kompensasjonsnivået i uførepensjonen er såvidt høyt, vil mange med små medisinske plager velge trygd framfor arbeid. Enkelte har også vært opptatt av at det er lettere å være trygdet sosialt sett idag enn tidligere (mindre stigmatiserende)... Det har vært påstått at høyt forbruk av uførepensjon har en smitteeffekt.. …Vi har i dag imidlertid lite kunnskap om forholdet mellom holdninger og trygdeforbruk." (Som foran, s.41)‏ Ikke mine ord igjen – men har du hørt….

1990 årene– Arbeidslinja Arbeidsplikt uten rett til arbeid 1992 Attføringsmeldingen: Fra systemforklaringer til moraliserende individforklaringer. 1995 Velferdsmeldingen: Trygd skal gi ”incitament” til jobbsøking. ”Arbeid som førstevalg” 2001 Inkluderende arbeidsliv: Kampanje mot sykelønnsordningen, inkl. på arbeidsgivers premisser. 2004 Arbeidsavdelingen (AAD) + Sosialdept (AI(S)D) Sosialpolitikken har fått sterkere arbeidsmarkedsfunksjon 2005 Ny Arbeids- og trygdeetat - NAV (under AID)‏ Arbeidsplikt og jobbsøkingsplikt, svekket personvern 2005 Alderspensjonsreformen Økonomisk straff for å gå før 67/ ”Oppmuntrer til å stå til 67” EU-tilpasning, Lisboa strategi Arbeidslinja ble egentlig lansert med attføringsmeldingen i 1993, men begrepet ble tatt inn i offentlig språkbruk for alvor med Brundtlandregjeringens Velferdsmelding i 1995. Merkelig hvor få som uttaler seg kritisk om arbeidslinja – det er liksom ikke lov å være mot den, akkurat som med inkluderende arbeidsliv. Fordi arbeid er bra og inkludering er bra. Men begge begrepene har dobbelt betydning, en hvit og en svart. Og den svarte (arbeidsplikt) er den som gjenspeiles i praktiske, politiske tiltak. Få leser stortingsmeldinger og NOU-er, derfor får de ikke med seg den svarte betydningen, bare reklamevarianten. SATS lanseres for eksempel som en brukervennlig reform, men det er ikke det som er begrunnelsen – og begrunnelsen står i NOU-en ok velferdsetaten.

Arbeidslinjas budskap Vi skal ”gjøre arbeid til førstevalg” = De som søker stønad, vil ikke arbeide ”Det skal lønne seg å arbeide”, lavere trygd/sosialhjelp får folk i arbeid = Vi vet at du kan finne arbeid, bare du får det litt verre ”Dialogmøter” og ”arbeidsevnevurdering” = Det er deg det er feil med, arbeidsgiver vil jo bare tilrettelegge for deg!

Skamprodusent Kjennetegn ved arbeidslinja i sosialtjenesten er ofte paternalisme, strenge vilkår, sanksjonering, tett oppfølging og overvåking, behovsprøving og målretting. På denne bakgrunnen må vi spørre om arbeidslinja er en ”skamprodusent” som øker sosialhjelp- mottakerens helsemessige problemer (Professor Espen Dahl, Høgskolen i Oslo, 2005)‏

”Strukturell skam” Over halvparten av arbeidsløse i Sverige som fikk sosialhjelp mente at andre så ned på dem som arbeidssky og verdiløse Blant unge arbeidsløse hadde halvparten erfart at andre mente de var late fordi de ikke hadde arbeid Bengt Starrin, Scand J Work Env Health 1997;23 suppl 4 47-54

Arbeidslinja – ikke for alle! Det er en merkelig idé at de rike arbeider bedre hvis de hele tiden blir rikere, mens de fattige bare arbeider bedre hvis de blir fattigere John Kenneth Galbraith (1908-2006) Kanadisk-amerikansk økonom

1880-1940 Arbeidsløshet: fra privat til off.ansvar Privat ansvar Fagforeningenes arbeidsløshetskasser Økonomisk hjelp pluss organisering, forsvar for tarifflønn Krav til staten: ”Arbeid eller brød” Offentlig arbeidsformidling - arbeidsløshetstrygd Økonomisk hjelp pluss mulighet for kontroll, for eksempel streikeforbud, mobilitetskrav, ”høvelig arbeid”, fattighjelp med arbeidsmarkedsfunksjon

1945-77: Rett til arbeid er offentlig ansvar 1945 ”Alle arbeidsføre skal ha rett og plikt til arbeid” 1948 Arbeidsavdelingen skilt fra Sosialdepartementet Sysselsettingspolitikk skilles fra sosialpolitikken 1954 Grunnlovens § 110: ”Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for ethvert arbeidsdygtigt Menneske kan skaffe seg Udkomme ved sit Arbeide.” 1977 Regjeringen Nordli: ”Alle skal ha muligheter til å skaffe seg og være sikret et mest mulig trygt og meningsfylt og inntektsgivende arbeid på hel- eller deltid. Arbeidet bør så langt råd er være tilpasset den enkeltes forutsetninger, og så vidt mulig finne sted i rimelig nærhet av heimstedet.” (St.meld. 14 1977-78)‏ Hvilken regjering? Konkurrerende kulturer. Menneskerettigheter 1948. Lovfestet rett. 1977-78 Sykelønna – motsatt av arbeidslinje

1990 årene– Arbeidslinja Arbeidsplikt uten rett til arbeid 1992 Attføringsmeldingen: Fra systemforklaringer til moraliserende individforklaringer. 1995 Velferdsmeldingen: Trygd skal gi ”incitament” til jobbsøking. ”Arbeid som førstevalg” 2001 Inkluderende arbeidsliv: Kampanje mot sykelønnsordningen, inkl. på arbeidsgivers premisser. 2004 Arbeidsavdelingen (AAD) + Sosialdept (AI(S)D) Sosialpolitikken har fått sterkere arbeidsmarkedsfunksjon 2005 Ny Arbeids- og trygdeetat - NAV (under AID)‏ Arbeidsplikt og jobbsøkingsplikt, svekket personvern 2005 Alderspensjonsreformen Økonomisk straff for å gå før 67/ ”Oppmuntrer til å stå til 67” EU-tilpasning, Lisboa strategi Arbeidslinja ble egentlig lansert med attføringsmeldingen i 1993, men begrepet ble tatt inn i offentlig språkbruk for alvor med Brundtlandregjeringens Velferdsmelding i 1995. Merkelig hvor få som uttaler seg kritisk om arbeidslinja – det er liksom ikke lov å være mot den, akkurat som med inkluderende arbeidsliv. Fordi arbeid er bra og inkludering er bra. Men begge begrepene har dobbelt betydning, en hvit og en svart. Og den svarte (arbeidsplikt) er den som gjenspeiles i praktiske, politiske tiltak. Få leser stortingsmeldinger og NOU-er, derfor får de ikke med seg den svarte betydningen, bare reklamevarianten. SATS lanseres for eksempel som en brukervennlig reform, men det er ikke det som er begrunnelsen – og begrunnelsen står i NOU-en ok velferdsetaten.

NOU 2004:13 ”En ny arbeids- og velferdsforvaltning” Regjeringens formål Flere i arbeid og aktiv virksomhet – færre på trygd og sosialhjelp (s.17)‏ Rattsø-utvalgets analyse: Ikke tilstrekkelig kraft i arbeidet med å gjennomføre arbeidslinjen (s.19)‏ NHOs næringspolitiske program 2001-5: Økt tilgang på arbeidskraft Ikke den store brukerreformen, en dør, men den store institusjonaliseringen av arbeidslinja. Politisk endring – lite diskutert.

Rattsø om NAV-reformen (1)‏ ”Utviklingen i arbeidsmarkedspolitikken [EU/ OECDs anbefalinger] kjennetegnes av en styrking av arbeidslinjen”: (s.85)‏ Deregulering av arbeidsformidling og -utleie Konkurranseutsetting og privatisering av tjenester (bestiller/utfører)‏ Aktivisering av funksjonshemmede, sykmeldte, uføre, enslige forsørgere m.m

Rattsø om NAV-reformen (2)‏ Innskrenkning av stønadsnivåene så det gir sterkere incentiver til å skaffe seg og beholde arbeid (making work pay) Behovsprøvde framfor generelle stønader Tettere kobling mellom rettigheter og plikter (”something for something”)‏ Tiltak for å øke yrkesaktiv periode

Rattsø om NAV-reformen (3)‏ ”Dagens organisering er i for stor grad preget av en historisk bakgrunn med en annen avveining mellom politiske mål og hensyn” (s.18). i stedet en forvaltning ”som kan forfølge arbeidslinjen i velferdspolitikken mest mulig effektivt”(s.18).

Rattsø om NAV-reformen (4)‏ Man bør ”undersøke om barrierer mot utveksling av informasjon og opplysninger mellom forvaltninger kan fjernes eller dempes”, og ”utnytte stordriftsfordelene ved informasjonsinnhenting og –utveksling” (s.184).

Ikke de 700 000, men sykelønna og uføretrygden de får, som bekymrer Over 700 000 personer i yrkesaktiv alder er til enhver tid midlertidig eller mer varig borte fra arbeidslivet… …….samtidig som de mottar inntektsstøtte fra det offentlige. Bekymringen gjelder særlig det store antall personer på sykdomsrelaterte ytelser… (s.18)‏

”Styrkede aktivitetskrav i ytelsene” ”Konklusjonen fra OECD er at effekten av aktivitetskrav som beslaglegger fritid gjennom blant annet krav til søkeadferd, innkalling til konsultasjon med arbeidsmarkedsmyndighetene og krav om tiltaksdeltakelse (gjerne av typen jobbklubb) synes å være mer effektiv for overgang til arbeid enn effekter av ulike kvalifiseringstiltak.” (St.meld.nr.9. Arbeid, velferd og inkludering, s.128)‏ Midre: Kvalifisering, straff. Åpen soning.

Hvor går NAV+arbeidslinja? Spørsmål: Hvordan skal NAV få 700 000 i ”arbeid og aktivitet”, bare ved å legge ansvaret på individene? Hva med arbeidslivet? Toppbyråkrat: Nei, arbeidslivet får vi ikke røre, det har politikerne sagt klart fra om

Hvem taper på ”arbeidslinja”? De som ikke er etterspurt i markedet vanskeligere å få stønad - ”working poor” De som ikke har helse til jobben mindre trygd og sos.hjelp -”work must pay” De som ikke klarer full jobb til 67 Hvis pensjonsreformen blir vedtatt De som trenger trygd Arbeidslinjas budskap blir folkemening: For lett å få trygd

Inkludering anno 1956 …Arbeidsdirektoratet mener at bedriftene bør pålegges å ta fylkesarbeidskontoret eller arbeidskontoret (arbeidskonsulenten) til hjelp når det skal undersøke om en arbeider kan plaseres i arbeid igjen etter sykdom eller ulykke, og at bedriften ikke må ha adgang til å si arbeideren opp før denne undersøkelse er foretatt. Bakgrunnen for forslaget er at det som regel er vanskeligere å skaffe arbeid til en delvis arbeidsfør i en ny bedrift, enn å få ham omplassert i den gamle bedrift. Ot.prp. Nr. 8 (1956)‏

Motstand mot arbeidslinja Følg opp sykmeldte medlemmers/arbeidskameraters rettigheter (IA-systemet, dialogmøter osv.)‏ Fullmektig (Forvaltningsloven § 12)‏ Foreninger/forbund må bry seg når medlemmene får problemer med NAV (f.eks.FTL § 8-8)‏ Krisetelefon? Skolering? Sentralt ombud? Felles sosialpolitiske krav fra fagbevegelsen og funksjonshemmetes organisasjoner NAV-ansatte (og alle andre) må kollektivt gå mot arbeidslinjas budskap forsvar retten til ”arbeid eller brød”, og et annet menneskesyn… Eks. på NAV-ansattes yrkesetikk.

Et annet menneskesyn…. Arbeidsmarkedspolitikken må ha som prinsipielt utgangspunkt at alle vil – eller ved tilfredsstillende tilrettelegging og oppfølging vil kunne – ønske å delta i arbeidslivet, og at den enkelte ikke i utgangspunktet vil foretrekke en tilværelse som mer eller mindre passiv stønadsmottaker FFOs høringsuttalelse til Rattsø-utvalget om Ny Arbeids- og Velferdsetat Du kan ikke svelte folk til å arbeide