Utredning av utviklingshemming hos voksne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utviklingshemmede hos fastlegen
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Velkommen.
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Stubberud 2006 AD/HD konferansen man tir 30. mai 2006 "AD/HD hos rusmiddelmisbrukere" Hvorfor lykkes de ikke i behandlingen - en kartlegging av LAR.
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Intelligens og intelligensutvikling
Nærhet vs. stoppeklokke
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Velferdsteknologi og ergoterapi
”Identifisering av utviklingshemning hos lovbrytere"
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Java sertifisering - testern tester test
Introduksjon og brukerveiledning Hensikten med MACS er å tilby et system for å klassifisere hvordan barn med cerebral parese bruker hendene når de håndterer.
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Ulike tilnærminger til funksjonsvurdering/vurdering av arbeidsevne
Model of Human Occupation og Arbeid
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Testing og testbruk Espen Egeberg.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
- I et atferdsanalytisk perspektiv
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen
Siste forelesning er i morgen!
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Online butikk for navneskilt og stempler
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
1 Diagnostisering av demens hos mennesker med utviklingshemning 1. Diagnostiske utfordringer 2. Diagnoseprosessen 3. Psykologisk utredning 4. Medisinsk.
Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Kognitive testprofiler. 1 Kløveråsen: Poliklinikk: Hukommelse, demens, alderspsykiatri. Utredningsavdeling: Utredningsopphold. Kognitiv utredning for pasienter.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Boligkonferanse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Roller.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Utredning av utviklingshemming hos voksne Nils-Øivind Offernes og Eirin Lorentzen Avdeling for voksenhabilitering

Diagnostiske kriterier Betydelig svekket intellektuell funksjon Generell svikt Kriteriet nært knyttet til standardiserte tester Vær oppmerksom på målefeil i testinstrumentet Betydelig svikt i adaptive ferdigheter Hvor godt mestrer personen vanlige krav fra samfunnet en lever i (selvstendighet, selvhjulpenhet) Svikt må påvises innenfor minst to områder for adaptiv atferd Debut i utviklingsperioden

Utredning Standardutredning Anamnese Evnetesting Kartlegging av adaptiv atferd Supplerende undersøkelser Vurdering av psykisk lidelse Nevrologisk undersøkelse Syndromdiagnostikk Nevropsykologisk testing

Intellektuell funksjon Ingen allmenn enighet om definisjon av intelligens Teoretisk vs. Praktisk tilnærming For praktiske formål bør intelligens forstås som summen av flere ulike evner/kognitive funksjoner Tester som benyttes overfor voksne Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III) Leiter International Performance Scale (Leiter-R) Når har man en svikt i intellektuell funksjon? 2 std.avvik under gjennomsnittet (IQ = 70) NB! Det avgjørende er personens intellektuelle funksjon ved utgangen av utviklingsperioden Vurderingen er basert på faglig skjønn

Normalfordeling (Etter Lezak 1995)

Metodiske forutsetninger Krav til intelligenstester som benyttes til diagnostisering av utviklingshemming: - Testen skal være normert - Testen skal være standardisert - Resultatene skal være normalfordelt - Normene skal være av nyere dato (Flynn-effekten) Tester som benyttes til diagnostisering av utviklings-hemming bør gi en bred vurdering av intellektuell funksjon basert på anvendelse av flere kognitive evner

Viktige begreper ifht. tester Standardsskårer IQ-skårer Skalerte skårer T-skårer Mental alder / utviklingsmessig alder Kronologisk alder Gulveffekt / Takeffekt

Adaptive ferdigheter Ingen enighet om definisjon ”Kjernen” i begrepet omhandler personens evne til å: Fungere selvstendig Tilpasse sin atferd i møte med samfunnets varierte krav/forventninger …med minimal ekstern bistand og støtte. Kravene til god adaptiv atferd endres med alder og kulturelle forhold Det er vanlig å skille mellom ulike områder for adaptiv atferd

Områder for adaptiv atferd Eksempler på områder er: Kommunikasjon (ekspressiv/reseptiv) Evne til å klare seg selv (ADL) Sosiale ferdigheter Evne til å utnytte samfunnstilbud / delta i samfunnsliv (IADL) Funksjonelle akademiske ferdigheter Arbeid Fritid Helse Sikkerhet

Adaptive ferdigheter Verktøy som benyttes Det er utviklet over 200 verktøy – kun et fåtall benyttes i forhold til diagnostisering I Norge er det Vineland som er mest benyttet ved diagnostisering av voksne Når har man en svikt i adaptive ferdigheter? Det er vanlig å benytte 2 standardavvik under gjennomsnittet som grense Enkelte mener at dette kriteriet er for strengt fordi man blant annet tar for lite hensyn til sosiale ferdigheter NB! Utvis stor varsomhet i tolkningen av resultatene når: Personens intellektuelle funksjon ligger i ”gråsonen” Personen har vokst opp i en ikke-vestlig kultur Informantene har liten kjennskap til den som utredes

Oppsummering Psykisk utviklingshemming kjennetegnes av betydelig funksjonsnedsettelse i intellektuell funksjon og adaptive ferdigheter Svekkelsen skal ha vist seg før utgangen av utviklingsperioden Vurderinger av intellektuell funksjon og adaptive ferdigheter bør forankres i standardiserte og normerte tester/verktøy Testene/verktøyene bør ha god psykometrisk kvalitet og dekke flere områder for kognitiv funksjon/adaptiv atferd Resultater fra tester/verktøy bør suppleres med informasjon om hvordan personen fungerer i sine daglige gjøremål på tvers av arenaer Utreding bør utføres av personer som har nødvendig faglig bakgrunn og sertifisering Konklusjon vedrørende diagnose skal være basert på faglig skjønn!