03.04.2017, Side 1
Hvem er vi? Lagleder: Spillere: Mette Stavrum-Tång Tor Asbjørn Knutsen Kim Johansen Jørgen Young 03.04.2017, Side 2
Isola konsern * Omsetning 2005: 558 mill. Antall årsverk 2005: 296 ET HOLDING SELSKAP OG 6 FABRIKKER I NORGE OG 2 I UTLANDET ,TO SALGSSWLSKAPER OG SAMARBEIDS SELSAKP. Omsetning 2005: 558 mill. Antall årsverk 2005: 296 03.04.2017, Side 3
Isola skal være ledende fukt-problemløser for byggenæringen ISOLAS VISJON ER Å VÆRE EN LEDENDE FUKTPROBLEMLØSER 03.04.2017, Side 4
Tak, vegg, gulv og grunn PRODUKTENE ER FORDELT PÅ TAK VEGG GULV OG GRUNN 03.04.2017, Side 5
Hovedprodukter Tak Isola Takshingel Isola Powertekk Isola Takbelegg Isola Takrenner Platon Xtra Bio-Ren Diverse Undertak Vegg Isola Veggsystem Røros Vinduer og Dører Grunn Platon Xtra Radon Stop Gulv Platon Stop Platon Gulv HOVEDPRODUKT FOR ISOLA ER TAKSHINGEL OG TAKBELEGG FREM TIL 80 TALLET DA ISOLA FORETOK OPPKJØP AV FLERE BEDRIFTER. Powertekk som vi i dag skal snakke om ble startet i 1998 i Tsjekkia. Det ble etablert en fabrikk i Belgia i 2000. Denne ble sener flyttet hjem til Norge i 2004 03.04.2017, Side 6
Isola Powertekk Lett stålplatetak med stor styrke Svært formstabilt - 0,50 mm ståltykkelse Kraftfullt utseende - 6 bølgeprofiler pr. plate 4 ulike farger Komplett tilbehørsprogram Nybygg og rehabilitering Takvinkel ned til 10 grader Produkt for skrå tak montert på lekter. Isola Powertekk 03.04.2017, Side 7
Standardisere rutiner Fokusområder TAK De 6 store tap 5S HMS Teamutvikling På Eidanger har vi satt fokus på disse områdene , Sammenhengen mellom dem. først er måltallet TAK og six zigma før KF Mål, realistiske mål. Kontinuerlig oppfølging av fastsatte mål via IPSS KF– grupper Operatør vedlikehold Standardisere rutiner 03.04.2017, Side 8
Måltall for Isola T *A * K = TAK Der henter vi kf prosjekter 03.04.2017, Side 9
Måltall for Isola T *A * K = TAK T = Tilgjenglighet A= Anleggsutnyttelse K= Kvalitet 03.04.2017, Side 10
De 6 store tap Omrigg Driftsstopp Oppstart Redusert hastighet Småstopper Vrak 03.04.2017, Side 11
IPSS Isola produksjonsstøttesystem 03.04.2017, Side 12
Utvalg av prosjekt - IPSS I perioden 1.april – 31. juli 4254 min fordelt på 255 stopper 03.04.2017, Side 13
Prosjektgruppe og Mandat Tverrfaglig gruppe Medlemmer Operatør fabrikk; Jens Petter og Kim Teamleder Jan Tore Teknisk/vedlikehold; Tor Asbjørn FoU: Jørgen Young Tilrettelegger: Mette Stavrum-Tång Fleste har gjennomført KF grunnkurs KF teknikk skal brukes Problemstilling ”Løse problem med skeive plater i transportprosessen etter belegging av toppcoat. Målet ”Eliminere skeive plater med minst 80%” Tidsperiode Prosjekt oppstart 3.aug, levere rapport 31.des.05 03.04.2017, Side 14
”Skeive plater i Powertekken” U K P U K P U K P U K KF - prosjekt ”Skeive plater i Powertekken” 03.04.2017, Side 15
Hva er ”skeive plater”? Definere hva vi mener med Skeive plater ” det er en plate som ikke står riktig på transportbåndet” Denne årsaken oppstår flere steder i produksjonslinjen, vanskelig og lokalisere hvor det oppstod 03.04.2017, Side 16
Powertekk produksjon prinsippskisse layout produksjon Inngang tørke tunnel Utgang tørke tunnel Beskrive kort produksjonslinjen Koil inn Stanse plater Basecoat Strø Ropcoat Herde tunnel Stabling Film 03.04.2017, Side 17
Planlegge prosjekt P U K Hva Hvorfor Hvordan Hvem Hvor Når 1 Innhente data fra IPSS Oversikt over omfanget og frekvens Ut av databasen til Excel MST Isola 06.08.05 2 Analysere data og finne grunnårsaker Studere hvor problemet oppstår Pareto, Fiskeben JY 18.08.05 3 Sette opp tiltaksliste Prioritere riktig tiltak Rangering utifra data og erfaring JTV 24.08.05 4 Gjennomføre tiltak Oppnå målsetning Kun 1 tiltak om gangen Kim 01.09.05 5 Kontrollere tiltak 15.09.05 6 Standardisere tiltak Endret mekanisk inngang Verksted har utført foreslått endring Verksted 15.10.05 Teknikk for planlegging av prosjekt /fordeling av oppgaver brukte vi 5H og 1N 03.04.2017, Side 18
Nåsituasjon P U K Innsamling av fakta og data 1.mai – 1. aug Stopptid i minutter Hvor på prod. linje årsaken er registrert Økonomisk tap Observasjon under produksjon Analyse av grunnårsaker Fiskeben Rangering På første møte satt vi disse punktene for å få oversikt over nåsituasjonen 03.04.2017, Side 19
Stopptid i perioden 1.mai – 5.aug K Stopptid i perioden 1.mai – 5.aug 4254 min fordelt på 255 stopper Innhentet data fra iPSS for perioden Hvor alle stoppårsaken var grunnet skjeve plater var registrert 03.04.2017, Side 20
Antall stopp i perioden 1.mai – 5.aug K Antall stopp i perioden 1.mai – 5.aug Årsak ”Skjeve plater” var fordelt på ulikt utstyr Grafen viser antall stopp som har årsaken ”Skjeve plater ” fordelt på det ulike utstyr der det oppstår. 03.04.2017, Side 21
Økonomisk tap Periode 1.april – 1. aug Tap i Tilgjenglighet: kr 60 000,- Tap i Anleggsutnyttelse: kr 0,- Tap i Kvalitet: kr 30 000,- Totalt tap : kr 90 000,- T: 4254 min stopp * (5 kr min * 3,5 operatører) = kr 59556,- A: Farten i Powertekk fabrikken er konstant A= 10 plater pr min uansett. K: Antall plater vrak pr stopp * antall stopp gav ca kr 30 000,- i vrakkostnader for perioden Sum: 79401,- (79401/182 skift= 440,-/skift) [PS: Vi kunne ”tap-perioden” ha produsert 42 540 plater + 945 plater = 43 485 ]. Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøpe plater av Tsjekkia. Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøre 3 skift for å dekke behovet. 03.04.2017, Side 22
Økonomisk tap 90 000/180 skift= 500,-/skift U K Økonomisk tap 90 000/180 skift= 500,-/skift I minutter tilsvarer dette14 dagers tapt produksjon Vi kunne ”tap-perioden” ha produsert 43 485 plater Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøpe plater av vår søster bedrift i Tsjekkia. Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøre 3 skift for å dekke behovet. T: 4254 min stopp * (5 kr min * 3,5 operatører) = kr 59556,- A: Farten i Powertekk fabrikken er konstant A= 10 plater pr min uansett. K: Antall plater vrak pr stopp * antall stopp gav ca kr 20 000,- i vrakkostnader for perioden Sum: 79401,- (79401/182 skift= 440,-/skift) [PS: Vi kunne ”tap-perioden” ha produsert 42 540 plater + 945 plater = 43 485 ]. Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøpe plater av Tsjekkia. Noe å tenke på fordi vi en periode måtte kjøre 3 skift for å dekke behovet. 03.04.2017, Side 23
Observasjon Gruppen foretok observasjoner innenfor de ulike utstyret der årsakene var registrert Inngang tunnel Transportband Utgang tunnel Plateløfter Robot 03.04.2017, Side 24
Analyse av grunnårsaker Fiskeben P U K Analyse av grunnårsaker Fiskeben Metode Maskin Prob. stilling Miljø Menneske Material 03.04.2017, Side 25
Fiskeben P U K Problem stilling Hvorfor oppstår skjeve plater? Metode Menneske Maskin Material Miljø Matehastighet Endring av overføring sylinderhastighet Synkronisering mellom tørrkjede og hovedkjede Smøring av kjede Slitasje skinner platestopper Kjedestramming Vinkel endring plassering plate hovedkjede Opplæring Observasjonsevne Hastighet Utvidelse av kjede herdeovn Nye medbringer tunnel Utvide tunnel Sylinder Tunnel Feil pressede plater Plater som er blanke uten grunning Skeive medbringere Skadde plater Rengjøring medbringere Rengkjøring ende stopp Rengjøring av skinner Årsaken til skjeve plater … mystisk … det skjedde inne i tunellen , utenfor. tilfeldige og sporadiske stopper, ikke systematis. Gruppen foretok en brainstorming , gule lapper Kom opp med dette resultatet Så ble det gjort en avstemning i gruppen over sannsynlige årsaker. Alle plukket ut de 3 mest sannsynlige årsakene. Medlemmene ble vektlagt etter hvor tett de jobbet mot produksjonen Resultatet ble en liste med 11 mulige årsaker 03.04.2017, Side 26
Analyse av grunnårsaker Rangering P U K Analyse av grunnårsaker Rangering Nr Mulige årsaker Rangering 1 Synkronisering 3 2 Sylinder Medbringer Tunnel 4 Slitasje skinner 5 Renhold 6 Platestopper 7 Kjedestrammer 8 Smøring kjede 9 Medbringer hovedkjede 10 Plassering av plate på hovedkjede 11 Tunnel Denne listen ble utgangspunktet for å utføre det tiltaket som ble rangert høyest 1 Poeng = Svært lite sannsynlig 5 Poeng svært sannsynlig 03.04.2017, Side 27
Fastsette tiltak, ”Plassering av plate på hovedkjede” U K Fastsette tiltak, ”Plassering av plate på hovedkjede” Hva Hvorfor Hvordan Hvem Hvor Når 1 Plater treffer medbringer på tørkekjede i overgang fra hovedkjede til tørkekjede og kommer i feilposisjon Høyde forskjell mellom hovedkjede og tørkekjede Heise hovedkjede og løfte nedre skinne Verksted Isola 25.sep Utføre tiltak Erfaring P U K Tiltak fastsatt Ved hjelp av 5H+ 1N Erfaringen fra tiltaket var at dette var enkelt å gjennomføre, Mekanisk avdeling utførte jobben på 2 timer Produksjonsstans 2,5 timer 03.04.2017, Side 28
Kontrollere resultatene Stopp i perioden 7.sep – 1.okt Prosjekt oppstart Tiltak 1 Tall fra IPSS 03.04.2017, Side 29
Kontrollere resultat Tiltaket gav ikke det resultatet vi ønsket P U K Kontrollere resultat Tiltaket gav ikke det resultatet vi ønsket + Problemer med skjeve plater var redusert ved inngangen av tørketunnelen Fremdeles problemer ved utgangen av tunnelen Vi ønsket ikke å stanrardisere prosessen før vi hadde oppnåd målet vårt med 80 % reduksjon Ikke fornøyd …..vi snurrer hjulet igjen 03.04.2017, Side 30
Analyse av grunnårsaker Rangering P U K Analyse av grunnårsaker Rangering Nr Mulige årsaker til Skjeve plater Rangering 1 Synkronisering 3 2 Sylinder Medbringer på tørkekjede 4 Slitasje skinner 5 Renhold 6 Platestopper 7 Kjedestrammer 8 Smøring kjede 9 Medbringer hovedkjede 10 Plassering av plate på hovedkjede 11 Tunnel Vi snurrer hjulet igjen. Vi bruker neste tiltak på listen vår fordi vi mente at årsaken til skeive plater hadde flere årsaker 1 Poeng = Svært lite sannsynlig 5 Poeng svært sannsynlig 03.04.2017, Side 31
Fastsette tiltak, Medbringer tørkekjede P U K Fastsette tiltak, Medbringer tørkekjede Hva Hvorfor Hvordan Hvem Hvor Når 2 Robot og plateløfter problem med plater som står skeivt på tørkekjede Plater faller ned i feil posisjon grunnet vinkel på medbringere Sette på slangebiter for å hindre at platen sklir pga friksjon Team Powertekk Isola 25. september Utføre tiltak Erfaring P U K Erfaringen fra tiltaket var at dette var enkelt å gjennomføre, 1 operatør 6 timer. Vi stoppet produksjonen i 6 timer. Medbringer 03.04.2017, Side 32
P U K Sept. Prosjekt oppstart Tiltak 1 Tiltak 2 Okt-des Årsaker redusert ytterligere Tiltak 1 Tiltak 2 Sept. Okt-des 03.04.2017, Side 33
Kontrollere resultatene Økonomisk gevinst etter tiltak 2 P U K Kontrollere resultatene Økonomisk gevinst etter tiltak 2 Periode 1.okt – 31. des (92 skift) Tap i Tilgjenglighet: kr 4 000,- Tap i Anleggsutnyttelse: kr 0,- Tap i Kvalitet: kr 2 000,- Totalt tap : kr 6 000,- Forbedring: >400 kr pr skift gir 80 % forbedring Periode 1. sep - d.d (x dager/ 90 skift) T: 297 min stopp * (4kr min*3,5 operatører) = kr 4158,- A: Farten i Powertekk fabrikken er konstant A= 10 plater pr min uansett. K: Ant. Stopp 32 ganger. Hver stopp gir 3 plate vrak. (32 * 3* 21,-) = kr 2016,- Mette fjerne Sum: kr 6174,- (6274 / 90 skift =70 ,- pr skift] Forbedring: 300 kr pr skift gir en forbedring på 80 % 03.04.2017, Side 34
Standardisere Ny arbeidsmetode P U K Alle nye tekniske endringer er permanente Informasjon er gitt til alle teammedlemmene Bedre definering av årsaker i IPSS. 03.04.2017, Side 35
Evaluering Erfaring Nye prosjektideer Fornøyd med KF verktøy for å finne problemet Problemet var å få organisasjonen til å forstå problemstillingen å gi støtte til tiltakene. Både innad og i andre avd. Nye prosjektideer Platepålegger som jukser 03.04.2017, Side 36
Kost/nytte med dette prosjektet U K Kost/nytte med dette prosjektet Økonomisk oversikt Før : snitt pr skift: kr 500,- Nå : snitt pr skift: kr 100,- Forbedring på ca 80% Forbedringer 2005: 37000 kr Forbedringer 9 mnd 2006: 108000kr Intern trivsel……UBETALELIG!!!! Internkostnad: 2 mekaniker 2 timer 1200 kr 1 operatør 6 timer, 3600 kr Stopp i produksjonen 8 timer Investeringer 200 kr i gummislange 03.04.2017, Side 37
Konklusjon P U K Meget lønnsomt KF prosjekt Små investeringer gav store resultatforbedringer både økonomisk og miljømessig. Gruppen skal jobbe videre med de siste 20 % for å oppnå 100 %. Jens Petter tar ansvar for prosessen videre. Ny evaluering 1.januar. 2007 Effekten av dette er en jevnere produksjon. Ny ide’ til KF prosjekt God erfaring til å løse et problem med KF- hjulet. 03.04.2017, Side 38
Nå-situasjon 1.Mai 2005 – 16.okt 2006 2005 2006 03.04.2017, Side 39
Inngang tunnel 03.04.2017, Side 40
Utgang tunnel 03.04.2017, Side 41
Transportbånd 03.04.2017, Side 42
03.04.2017, Side 43